trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet spelen en astma
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2007 18:25 

eehm...wacht ik ga ff kijken (ben niet zo van de titels/namen/adressen etc...kop als een zeef)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2007 18:29 

Bugler's holiday

k vind hem vet grappig om te spelen :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2007 17:39 

Hyperventilatie
Versnelde ademhaling kan leiden tot prikkeling van de luchtwegen en zo tot astmatische klachten. Hyperventilatie is in feite te veel en te diepe ademhaling. Het kan worden veroorzaakt door stress, maar dergelijke stress kan ook astmatische klachten verergeren. Veel mensen met astma hebben soms de neiging tot hyperventileren. Dat is een lastig fenomeen omdat de klachten moeilijk van astma te onderscheiden zijn. Anderzijds kan hyperventilatie leiden tot een astma-aanval. Het gebruik van een piekstroommeter kan helpen om deze twee fenomenen van elkaar te onderscheiden.

hier kwam mijn muziekleraar mee...
Omdat ik heel oppervlakkig adem en meer inadem dan ik door mijn toeter naar buiten kan blazen adem ik dus eigenlijk constant alleen maar in (ja weet niet hoe ik dit uit moet leggen)..ik doe een poging:
Ik adem in (veel) en begin met spelen, na een tijdje komt er zuurstofgebrek en adem ik weer in (terwijl de vorige lucht nog niet allemaal naar buiten is). Hierdoor ontstaat dus een soort van hyperventilatie (omdat ik oppervlakkig adem haal, geen buikademhaling dus). Hij dacht dat ik hierdoor een astma-aanval krijg...
Misschien zit er wel een kern van waarheid in. Maar hij zegt ook, ik weet niet of het zo is, ik ben geen arts...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2007 18:03 

toet'n!! schreef:
Hyperventilatie
Versnelde ademhaling kan leiden tot prikkeling van de luchtwegen en zo tot astmatische klachten. Hyperventilatie is in feite te veel en te diepe ademhaling. Het kan worden veroorzaakt door stress, maar dergelijke stress kan ook astmatische klachten verergeren. Veel mensen met astma hebben soms de neiging tot hyperventileren. Dat is een lastig fenomeen omdat de klachten moeilijk van astma te onderscheiden zijn. Anderzijds kan hyperventilatie leiden tot een astma-aanval. Het gebruik van een piekstroommeter kan helpen om deze twee fenomenen van elkaar te onderscheiden.

hier kwam mijn muziekleraar mee...
Omdat ik heel oppervlakkig adem en meer inadem dan ik door mijn toeter naar buiten kan blazen adem ik dus eigenlijk constant alleen maar in (ja weet niet hoe ik dit uit moet leggen)..ik doe een poging:
Ik adem in (veel) en begin met spelen, na een tijdje komt er zuurstofgebrek en adem ik weer in (terwijl de vorige lucht nog niet allemaal naar buiten is). Hierdoor ontstaat dus een soort van hyperventilatie (omdat ik oppervlakkig adem haal, geen buikademhaling dus). Hij dacht dat ik hierdoor een astma-aanval krijg...
Misschien zit er wel een kern van waarheid in. Maar hij zegt ook, ik weet niet of het zo is, ik ben geen arts...

Daartegen kan een serie bezoeken aan de fysio zeker uitkomst bieden.. Verder is dus eigenlijk het enige advies: meer blazen!!!
of dan in ieder geval slechts zoveel inademen als je nodig hebt voor het betreffende stukje

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2007 18:08 

Ik blaas nu gewoon een stukje (idd door zo min mogelijk lucht in te ademen) tot het einde van een zin. Dan neem ik rustig de tijd om op de goede manier in te ademen, over een tijdje gaat dit natuurlijk sneller en uiteindelijk moet het dan vanzelf gaan (hoop ik dan)...natuurlijk doe ik dit niet in het orkest...
T is best concfronterend als je zo bezig bent, je moet t helemaal opnieuw leren..magoed t gaat uiteindelijk om het resultaat :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2007 18:23 

Volgens mij moet je niet beginnen met zo min mogelijk inademen.. of in ieder geval, dat moet absoluut niet de insteek zijn.. Hierdoor breek je meer af dan dat je opbouwt.
Het is juist zaak dat je zo veel mogelijk uiblaast. Je zult ook merken dat door meer te blazen ook je toon en uithoudingsvermogen verbeteren 8) Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2007 18:26 

ja dat weet ik wel...maar er bestaat een verschil tussen te weinig inademen en genoeg inademen. Nu hou ik elke keer bakken met lucht over, iets minder inademen kan dus niet echt kwaad lijkt me..dit voorkomt wel voor een groot deel hyperventilatie, als ik die goeie ademhaling onder de knie heb komt dat vanzelf wel weer goed...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2007 18:47 
Moderator

mi trompeta schreef:
Volgens mij moet je niet beginnen met zo min mogelijk inademen.. of in ieder geval, dat moet absoluut niet de insteek zijn.. Hierdoor breek je meer af dan dat je opbouwt.
Het is juist zaak dat je zo veel mogelijk uiblaast. Je zult ook merken dat door meer te blazen ook je toon en uithoudingsvermogen verbeteren 8) Succes!

Helemaal eens.
Bij hyperventilatie ademen mensen sneller en dieper dan normaal. Bij ademhaling krijgen we de zuurstof binnen, die nodig is voor allerlei lichamelijke processen. Door deze processen ontstaat koolzuur, dat we weer uitademen. Als er te snel of te diep wordt ingeademd, wordt er te veel zuurstof in korte tijd opgenomen en wordt er ook te veel koolzuur uitgeademd. Hierdoor blijft er te weinig koolzuurgas in het bloed, waardoor de lichaamsprocessen worden verstoord. Dit veroorzaakt klachten die op zich niet ernstig, maar wel bijzonder lastig zijn, zoals benauwdheid.
Nu is het zo dat als je hoog ademt: dus het bovenste deel van je longen gebruikt , er extra zuurstof wordt opgenomen. Hoog ademen (b.v. hijgen na lichamelijke inspanning) zorgt ervoor dat je de extra zuurstof krijgt die je na een inspanning nodig kan hebben.
Als je geen lichamelijke inspanning doet en "hoog ademt" krijg je (in jouw geval b.v.) teveel zuurstof en kan hyperventilatie ontstaan + benauwdheid. hyperventilatie en inspanningsastma versterken elkaar. In jouw geval is het dus zaak dat je vooral laag, dus ter hoogte of onder de navel ademt (dat gedeelte van de longen neemt minder zuurstof op). Ga op de grond liggen en leg een dik boek op je buik en probeer dan zo te ademen dat alleen het boek meebeweegt. Zo hoor je in feite te ademen. Concentreren op uitademen, zoals Mi Trompeta al zei. Als je wilt beginnen met ademhalingsoefeningen moet je jezelf helemaal leeg blazen tot er werkelijk totaal geen lucht over is. Vervolgens 3 seconden inademen door de buikspieren los te laten (zonder de borst te bewegen, daarna uitblazen (buikspieren aanspannen), drie seconden met de letter f, drie seconden niets doen, vervolgens weer de buikspieren loslaten enz enz.
Misschien ligt hier wel de sleutel om al je problemen op te lossen, een physiotherapeut, maar misschien nog beter een logopedist(e) kan hier uitstekend bij helpen
Op het internet zijn echter ook talloze tips en oefeningen tegen hyperventilatie te vinden..
allemachtig wat een lang verhaal......... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur