trompet.nl > forum > Toon onderwerp - muziekles op duitse scholen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2007 15:41 

Trompettor schreef:
Het is mijn mening, ik zie veel muzikanten die er tegenop zien om weer naar de 'fanfare' te gaan.
Of teveel huiswerk hebben elke keer, heel toevallig. (maar dat is dan uiteraard alleen 's avonds)
Dan lijkt het me niet verstandig dat je een instrument speelt.
Het moet een zo vrij mogelijke keuze zijn, en ik denk dat veel kinderen wel geinteresseerd zijn in een instrument evengoed.
Maar om het te gaan verplichten.

Je hebt in nederland ook het vak muziek.
Dat is toch al een beetje een steuntje in de rug naar de goeie weg?

Het is geen buitenschoolse verplichting, het is gewoon een onderdeel van de schooltijd dan. En wat in Nederland gebeurt kun je nauwelijks serieus nemen (ik neem aan dat jij dat ook weet). Dat demotiveert kinderen om een instrument te gaan spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2007 17:34 
Moderator

Ik kan de zorg van Thomas :wink: wel delen, dat het eventueel averechts werkt als er teveel dwang achter staat.
Maar ik heb toch de indruk dat er erg goed over is nagedacht. Ook de volgorde (zie de Duitse tekst) bevalt me wel. Bovendien betreft het, uiteraard, niet alleen blaasinstrumenten maar alle voor handen zijnde muziekinstrumenten; volop keuze dus voor die kinderen. Zoals het hier in nederland gebeurt, enkele goede uitzonderingen daar gelaten, (dat zijn dan ook meestal prestaties van individuele scholen), is het allemaal ontzettend vrijblijvend en worden er maar weinig financien voor uitgetrokken. Het feit dat de kinderen zelf het instrument kunnen uitkiezen, en dat het gratis ter beschikking wordt gesteld, in combinatie met muzieklessen tijdens schooluren: het komt bij mij toch wel positief over. Bij mij dus duidelijk het voordeel van de twijfel, pakt het inderdaad goed uit, dan hebben we in ieder geval een goed voorbeeld hoe het in ons landje anders kan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2007 19:51 

In mijn ogen is een zekere dwang wel nodig. Als kind heb je toch snel de nijging om iets op te geven of opeens geen zin meer in te hebben. Ik heb zeker wel de druk van mijn ouders nodig gehad om door te zetten en volgens mij is het bij het merendeel ook wel zo. Zonder een beetje dwang van de ouders komt er toch niet veel terecht.

In zekere zin lijkt me dit ook wel een goed idee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2007 20:01 
Kikken schreef:
In mijn ogen is een zekere dwang wel nodig. Als kind heb je toch snel de nijging om iets op te geven of opeens geen zin meer in te hebben. Ik heb zeker wel de druk van mijn ouders nodig gehad om door te zetten en volgens mij is het bij het merendeel ook wel zo. Zonder een beetje dwang van de ouders komt er toch niet veel terecht.

In zekere zin lijkt me dit ook wel een goed idee.

Ik heb precies hetzelfde gehad, ik had op een gegeven moment dat ik wou stoppen. Maar toen zeiden me ouders dat ik er later spijt van zou krijgen, en dat ik door moest gaan. Ook gedaan en ik ben toch blij dat ik door ben blijven gaan, haal het nu niet meer in me hoofd om te stoppen!

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2007 08:37 

Rik Baars schreef:
Dan kan je ook schilderen verplicht stellen, of dans, of drama, of .......

Tekenen en handenarbeid zijn al verplichte vakken. Sterker nog, in de laagste klassen van het basisonderwijs doen kinderen volgens mij nauwelijks iets anders.

En dan, dwang, dat is maar hoe je het aanbiedt, he. Uiteindelijk gaat het om een kennismaking. Veel kinderen komen niet eens op het idee om een instrument te leren spelen omdat dat in hun familie niet 'leeft'. Hoeveel mensen hoor je niet zeggen dat ze nu spijt hebben dat ze nooit muziek hebben leren maken? Dat kun je met zo'n initiatief misschien helpen voorkomen. Ik vind het in ieder geval heel positief.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2007 20:42 

misschien dat je een kind een keuze moet laten maken, voor een muziekinstrument of kunst (tekenen etc.) of drama.. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2007 00:17 

Ik vind sowieso dat je kinderen aan alles moet laten proeven zodat ze tenminste een weloverwogen keuze kunnen maken, de vraag is of ze dat kunnen. Maar sowieso als ouders kun je achteraf roepen dat hij zelf de keuze gemaakt heeft

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2007 16:47 

Op zichzelf vind ik het een prima-initiatief.
Of het echt goed van de grond komt is een tweede.Met de Duitse Grundlickeit in gedachten zal dat wel goed komen.
In Nederland zie ik dat sowieso helemaal niet zitten.Een beetje tekenen,figuurzagen op
de basisschool kan je amper serieus nemen. Het is meer :Hoe houd ik de kinderen
bezig.
Zelf schilderles gegeven aan leerlingen op een basisschool,die goed bekend staat.
Daar zat beslist talent tussen. Degenen die schilderen helemaal niet zagen zitten,
heb ik toch zover gekregen,dat ze aan de slag gingen.Gewoon door e.e.a.op een beeldende manier uit te leggen en hen te aan te moedigen.
Dat moet met muziek ook kunnen.
Wat je hier in Nederland tegen hebt is dat het hoofd en/of leiding het niet leuk
vindt,dat de leerlingen les krijgen van een beeldend kunstenaar .Ze vinden,dat zij de leiding moeten hebben en vinden zichzelf al creatief genoeg met Sinterklaas en Zwarte
Piet met kleurkrijt op het schoolbord.
Er zijn wel meer initiatieven geweest op kunstzinnig gebied,maar echt lopen heeft het
allemaal niet gedaan.
Muziek en beeldende kunst moeten gewoon verplichte vakken worden op de basisschool. Dat is een idealistisch standpunt,dat veel geld kost .
Dat geld is denk ik niet beschikbaar. Veel geld wordt nu eenmaal opgeslokt door
andere zaken als vredesmissies in Irak,Afghanistan en noem maar op.
Oeps! Het is verdraaid een heel verhaal geworden.Nou ja ik heb in ieder geval gezegd,hoe ik er over denk.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur