Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
Ik speel een stuk gewoon verschrikkelijk vaak en dan tegen de tijd van de uitvoering merk ik gewoon dat ik de partij niet meer nodig heb, ook al zet ik m wel vaak gewoon nog voor mn neus neer.
Geregistreerd: 10 jun 2006 14:45 Berichten: 18 Woonplaats: halsteren
uit je hoofd spelen zorgt er niet per se voor dat je het beter gaat spelen. het moet uit je hart komen. ik zie het eerder dus als een bijkomstigheid.
ik oefen het door het ook vaak te zingen, of van een andere artiest te beluisteren. met zang kan je heel goed inzien waar de muzikale frases over gaan. en uiteindelijk gaat dus alles vanzelf...
_________________ "Ohne Musik wäre das Leben ein Irrtum" - Friedrich Nietzsche.
Het stuk heel veel luisteren!
Als het kan, naar jezelf.
Heel vaak is de bijgeschreven dynamiek niet zo heel erg van belang, als je er zelf een mooie muzikaal geheel van kunt maken.
_________________ Met een Van Laar is niets te zwaar.
Ik speel altijd alles uit mijn hoofd, dus ook mijn solo's. Meestal als ik een stuk een aantal keer heb gespeeld ken ik het globaal uit mijn hoofd. Daarna hamer ik op de details (voornamelijk frasering) en uiteindelijk dwing ik mezelf zonder muziek te spelen. En dan zit het meestal vrij snel helemaal in mijn hoofd.
Daarna is het zaak de eerste noot van het stuk te onthouden en de rest is dan nog een kwestie van aanvoelen. Meestal als je het niet zeker meer weet maar het stuk in je hoofd "hoort" voel je wel aan wat je moet doen.
Dat heb ik dan tenminste.
Na een tijdje een stuk niet spelen vervagen de details voor mij meestal. Momenteel ken ik zo'n 20 stukken helemaal uit mijn hoofd, waarin bij elkaar 5 solo's zitten. Vooral logisch nadenken en actief het stuk in je opnemen als je het leest helpen je bij het onthouden.
Ik speel overigens voornamelijk pop, latin en contemporary.
Ik speel het muziekstuk eerst een keer op 10 van papier, zodat het melodietje in mijn hoofd zit. Daarna leg ik het papier weg en probeer ik het stuk eerst in mijn hoofd te zingen. Dan kijk ik nog eens goed in welke toonsoort het stuk staat en wat de eerste noot is. Dan begin ik zinnetje voor zinnetje op mijn gehoor uit mijn hoofd te spelen. Eerst zinnetje 1 tot ik het helemaal ken, dan zinnetje 1 en 2, daarna 1, 2 en 3 enzovoort. Echter bij iedere fout, begin ik vooraan. Net zolang tot ik het hele stuk van buiten kan spelen.
Daarna speel je het nog een aantal keren, zodat het echt goed zit.
Ik kijk ook of er herhalingen in voorkomen en wat het accoordenschema is, zodat ik ongeveer al weet welke noten ik gaan komen.
Sommige stukken kan je na 2 keer al van buiten spelen, andere doe je soms wel een maand over, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen