trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet verzilveren of vergullen???
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 05:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet verzilveren of vergullen???
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 04:11 

Ik heb een tijdje geleden van 3 trompetten 1 trompet gemaakt, en zelf mat goud gespoten en blanke lak er overheen gedaan. (gewoon als probeersel) Nu ik een tijdje op mijn "nelis-trompet" speel, vind ik hem eigenlijk super spelen, alleen is de klank niet mooi.

Volgens mijn collega trompettist, komt dit door de vele lagen verf...

Nu is mijn vraag: Heeft iemand een idee hoe ik de verf er weer af krijg, en het liefst ook het zilver van de beker en het vergulde van het ventielwerk enz. zodat ik deze trompet kan laten vergullen of verzilveren...

Ook zoek ik dan natuurlijk een "goedkoop" adres om de trompet te laten verzilveren of vergullen.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag...

Voor degen die het interessant vind hoe mijn trompet is opgebouwd...

ik bespeel momenteel dus een zelfgemaakte kruising van 3 trompetten...

het ventiel werk van een diana 2000 (van weersel enschede)
de beker van een student wondertone? (mij niet bekend, info is welkom)
en de buisjes van een oude trompet zonder merk.

Vreemde combinatie, maar speelt super.

Ik kocht bij de kringloop winkel 2 trompetten voor 40 euro, eentje waarvan de beker, geen beker meer was en eentje waarvan alle buisjes en ventielen zo vast zaten dat ze met geen mogelijkheid meer los kwamen.

Van de ene trompet met de goede beker, de beker losgesoldeert en geplaast op de ander met het goede ventiel werk en de buisjes los gebrand, gepolijst en een paar buisjes van een trompet die in een cafe aan de muur hing er in gedrukt... en zo is mijn trompet ontstaan

Daarna heb ik een plaat koper helemaal over de ventielen heen gesoldeerd en in de bocht aan de voorkant een plaat in gemaakt met mijn initialen NJ.

Het geheel (dus helaas) mat goud gespoten en that's it...

(FOTO'S VOLGEN ZSM)

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 07:53 

Een custombuild trompet voor dweilorkest. Ik denk dat er brood in zit..... :lol:
Als het je waard is zou ik em persoonlijk weg brengen naar een atelier. Maar persoonlijk zou ik het ook niet voor elkaar krijgen om een trompet in elkaar te solderen dus misschien wil je dit ook wel zelf doen... Ik vind het iig een reuze project.
Ben reuze benieuwd naar de foto's.....

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 08:55 

Waarom denk je dat 't aan die lagen verf ligt? Ik neem aan dat je er toch ook wel op gespeeld hebt tussen het moment van "in elkaar solderen" en verven en lakken?? Je zou dan dus gemerkt moeten hebben dat de klank achteruit is gegaan.

Ik vrees namelijk dat 't niet aan de verf ligt (iig niet alleen). Het bouwen van een trompet is een zeer nauwkeurig vak waar mensen lang voor studeren en stage lopen. Het solderen op een verkeerde plaats van een steun van beker naar leadpipe of de verbinding ventielhuis met de beker of de leadpipe is van zeer grote invloed op klank (en nog veel meer factoren).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 09:10 

En zo'n instrument vergulden voor zo'n 700 euro lijkt me een beetje overdone. Maar ieder het zijne.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 10:14 

Oh en nog even als antwoord op je vraag: door te poetsen met thinner, met verfafbijt, door te spoelen met héét water (in onderdelen in de vaatwasser met lekker agressief vaatwasmiddel bijvoorbeeld), door heel erg fijn te schuren en/of te polijsten moet je de verflagen wel weg kunnen krijgen. Ik heb geen idee hoe je de verzilvering weg zou kunnen halen (als 'ie er na deze 'beating' nog op zit tenminste), misschien dat trompetvos hier een huis-tuin-en-keuken-oplossing (!) voor heeft?

Ben errúg benieuwd naar de foto's!

Profiel  

Berichttitel: Chroom & Vlammen!
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 11:05 

Zilver is een edel metaal dat een vaatwassertje heus wel overleeft. De laag zilver zal je er van af moeten halen met schuren etc. Maar waarom al die moeite? Als je die honderd laklagen erafgebeten hebt ben je er toch?
Ik heb thuis een verzilverde Bach en een kale Bach, allebei ongeveer even oud en met dezelfde beker. De kale Bach klinkt iets warmer en de zilveren Bach "straalt" iets meer.
Ik zeg "iets", 't is geen wereldschokkend verschil. Maar dat wisten we al: De klank van de trompet wordt voornamelijk bepaald door de vorm -taper- van de beker.
Dus als jouw trompet naatje blijft klinken wordt 't tijd voor een andere beker.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 11:51 

Kan het misschien zijn doordat je er koperen platen ingesoldeerd hebt het instrument niet goed meer resoneert, heb je de platen volledig gesoldeerd of met een paar puntjes vastgesoldeerd? Het lijkt me hoe meer je het instrument "opsluit" hoe minder dat hij gaat klinken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 14:40 

Trompetvos heeft er idd op flink op los geprutst, zie het resultaat van een oude Besson uit '73. :)
Deze is ontlakt en met een spuitbusje weer in de lak gezet.
Flugel heeft je de tips al gegeven, wat wel belangrijk is als je gebruik maakt van agressieve middelen dat je daarna flink spoelt met water.
Als je dat niet doet loop je de kans als je een dag later de koffer open doet dat de trompet is verdwenen cq opgelost. :lol:
Het verwijderen van een zilverlaag vraagt meer vakmanschap dan van een laklaag.
Een laklaag ligt er als het ware op, terwijl het zilver als het ware samen gesmolten is met het koper d.m.v. een galvanisch proces.
Hiermee heb ik geen ervaring, schuren met heel fijn schuurpapier kan natuurlijk altijd.
Je krijgt alleen daarna erg veel werk om het weer glad te polijsten. :?

Voor de rest heb je idd flink gesleuteld aan je trompet als ik dat zo lees, zoals John van Voort ook al aangeeft.
Het inpakken van het ventielhuis en een dichte plaat in je stembuis.
Na al deze modificatie's zal je trompet zwaarder zijn geworden waardoor de eigenschappen ook veranderen en een eventueel zwaarder spelen een gevolg kan zijn.
Succes verder, ik ben ook benieuwd naar de foto's.

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur