trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lasting Change for Trumpeters
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 12:53 

Citaat:
maar trompettisten die net als jij een goed werkend embouchure hebben

hoe komen/kwamen ze eraan en hoe houden ze het zo goed?????

Citaat:
Leraren geven vaak les op basis van hun eigen ervaringen

in mijn geval heeft dat dus niet veel goeds gebracht. Het feit dat iemand trompetdocent is zegt niets. Mede omdat veel facetten niet op een bewuste manier aan te leren zijn of werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 13:55 

theo schreef:
Citaat:
Lasting Change is geen methode en heeft niets te maken met BE

heb beide boeken ook bestudeerd. Het is inderdaad geen kwestie van discussie maar op welke manier je met trompetspelen bezig wilt zijn. Dat BE -door het zelfstandig oefenen mbv de CD als referentie- bij velen helpt kan ik begrijpen. Het is een bewuste manier/conditionering.

Jacobs benaderd de dingen via een heel andere (minder fysieke) kant. Dat leverde bij mij bijna spectaculerende resultaten op. Dat betetent echter niet dat ik na het lezen van het boek (en van elk ander boek over trompetspelen trouwens) ineens de hoge Q knalhard kon spelen of dat ik ineens 4 uur achter elkaar door kon spelen.

Het resultaat van de manier waarop je studeerd/speelt hangt nu eenmaal van veel meer factoren af dan de methode/weg die je volgt alleen.

Uiteindelijk gaat het er volgens mij om dat je hetgeen je moet spelen op een muzikale manier kan doen zodat anderen er ook wat aan hebben (publiek en zo).

Wat doe je als je bijna spectaculeerd???????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 14:39 

[quote]hoe komen/kwamen ze eraan en hoe houden ze het zo goed????? [/quote]

Een hele hoop factoren kunnen van invloed zijn denk ik.
Dingen als het mondstuk waar een beginnende leerling op speelt, de dingen waar de leraar op let (een hoop leraren letten bijv niet op houding bij beginnende leerlingen, terwijl dat juist een automatisme is dat ze vanaf het begin moeten aanleren), het instrument, bouw van de mond, verhemelte (hoog of laag), en ik denk ook n beetje factor geluk.
Als je vanaf het begin al een goed embouchure hebt dat hou je het vanzelf vast, denk ik. Natuurlijk kan iedereen problemen krijgen. helaas...

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat iedere (fanatiekere) trompettist uiteindelijk met redelijk gemak in het hogere register zou moeten kunnen spelen. Voorwaarden zijn een motorisch goed werkend embouchure, en een goede ademsteun en houding, en dan deze 2 factoren op elkaar afgestemd. De tong/aanzet zit daartussen, dat wijst zich vanzelf, als je eenmaal de voor jou meest prettige plek van aanzetten hebt gevonden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2007 14:54 

Citaat:
Wat doe je als je bijna spectaculeerd???????

dan type je zo fanatiek dat je fouten gaat maken . . . :oops: :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2007 02:07 

Wilhelmus schreef:
Als je vanaf het begin al een goed embouchure hebt dat hou je het vanzelf vast, denk ik.

Iedereen is min of meer hetzelfde gebouwd, iedereen heeft ongeveer dezelfde lippen, mondspieren, zenuwen erin, etc. Daarin verschillen jij en ik niet veel. Waarin we wel verschillen is hoe we vanaf de eerste les er mee om zijn gegaan. Ik ben altijd van de muziek uit gegaan, de BE-ers benaderen het trompetspelen van de fysieke kant.

Ik vergelijk de ontwikkeling van de embouchure meestal met hoe de stembanden worden ontwikkeld. Je probeert je ouders te immiteren en zo leer je de taal. Hierdoor worden vanzelf de stembanden ontwikkeld en krijg je ze als vanzelf onder controle zonder ook maar 1 seconde over de fysieke kant na te denken. Door veel bepaalde woorden te herhalen ontwikkel je de stembanden en de tong. De embouchure werkt precies hetzelfde, alleen veel trompettisten (zoals BE) willen de embouchure ontwikkelen door alleen maar bewust aan de embouchure te werken. Ik vind dat tegen de natuur in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2007 03:29 

Erik,

De BE is geen politieke partij, en voor mij geen levenswijze. Het staat los van van dingen als van muziek uitgaan ed, het is puur een methode om van een motorisch slecht functionerend embouchure een efficient werkend embouchure te maken.
Embouchure vind ik niet belangrijker dan luchtsteun/houding/aanzet.
Ik merkte dat mijn probleem was dat mijn embouchure motorisch verre van efficient werkte. Dan is dit dus hetgene waar aan moet worden gewerkt: Embouchure, oftwel de motoriek daarvan.

Een goede luchtsteun ed aanleren kan een goede oplossing zijn, een goede luchtflow dwingt de lippen (net als de oefeningen uit BE) naar elkaar toe.
Mijn luchtsteun en houding waren in orde, maar door een embouchureverandering kreeg ik een blessure: Spieren in mn bovenlip verstijfden, trokken tijdens het spelen uit het mondstuk, waren oncontroleerbaar, door Frits Rietveld omschreven als 'een dreigend geval van focale dysonie'.

Met andere woorden: het probleem lag bij mn lippen, embouchure, oftewel de motoriek hiervan. Dat betekende dat ik me hierop moet focussen, en, idd, dat is zeer onnatuurlijk, je moet ZEER goed weten waar je mee bezig bent en goede begeleiding krijgen. Gelukkig heb ik dat gehad, en na een jaar met BE bezig te zijn geweest is mijn gehele motoriek veranderd, ten goede wel te verstaan. Heb nu geen last meer van genoemd probleem, en ben in alle opzichten DRASTISCH vooruitgegaan.

Het is ook niet waar dat 'BE-ers' via deze methode hun embouchure 'ontwikkelen', ze ontwikkelen de MOTORIEK van het embouchure, dat is heel wat anders. Het is de bedoeling dat je de BE-oefeningen dagelijks NAAST je normale oefeningen doet, ik oefen op moment bijv 40 min per dag, en besteed daarnaast zo'n 5 tot 10 minuten aan de (pedagogisch bedoelde!) oefeningen van BE. uiteraard met een tussenpoze. Geen rigoreuze verandingen dus, maar een embouchure waarvan de motoriek dmv deze oefeningen steeds efficienter gaat werken.

BE-ers benaderen ook het trompetspelen niet van de fysieke kant, het is uiteindelijk de bedoeling dat je nergens meer op hoeft te letten en gewoon lekker kan spelen en idd van de muziek uit kan gaan.
Bij het oplossen van sommige embouchureproblemen ontkom je er haast niet aan om je te verdiepen in het fysieke gedeelte, maar dat is als het goed is nooit het hoofddoel.

De vergelijking van stembanden-ontwikkeling embouchure is ook niet waterdicht. Als je het algehele systeem bekijkt van de functie van de stembanden bij praten en zingen ten opzichte van de functie van het embouchure bij het spelen heb je zonder meer gelijk.
Maar toch is zingen/praten of trompetspelen niet hetzelfde, en zijn lippen geen stembanden en stembanden geen lippen.

Een jaar geleden had ik je volkomen gelijk gegeven, maar na mijn ervaringen met deze methode ben ik een aantal dingen anders gaan zien, ben objectiever geworden.
Ook is de BE niet de 1nige methode waar ik mee werk, de meeste tijd besteed aan andere, zoals bijv. James Stamp, Fitness voor Brass. In mijn optiek moet je van alle methodes meepikken waar je wat aan hebt.

Ik hoop dat je nu (hoewel je het boekje al hebt doorgelezen) een objectiever beeld hebt omtrent deze methode, en wat voorzichtiger bent met het plaatsen van meningen over BE. Ik denk dat deze methode voor veel embouchureproblemen een oplossing kan zijn. Jij zult hem in ieder geval niet nodig hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2007 06:38 

Is het toch nog weer een discussie geworden.... :lol:

Nee, mijn mening over BE zal niet veranderen, ik blijf het een slechte methode vinden met onnodige oefeningen zoals de lipclamb. De hele achter liggende gedachte van het boek bevalt mij niet, dus dat de lippen een bepaalde richting op zouden moeten. Maar er zijn nog meer dingen die in het boek staan waar ik erg tegen ben, beginnende bij de term Balanced Embouchure. Maar ik ga daar verder niet op in als je het niet erg vind want ik heb geen zin meer in een diepe discussie over BE, dat heb ik nu wel gehad. Het kost me veel te veel tijd.

Dat jij jouw embouchureproblemen verminders zijn is natuurlijk mooi, alleen ik zou al heel anders zijn omgegaan met een embouchure omzetting. Dus de basis van het probleem. Bekijk de "Almost Live" videos eens op www.windsongpress.com en je begrijpt daarna misschien waar ik op doel.

Nu aub weer verder on topic, het ging over het boek "Lasting Change..." en Arnold Jacobs.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2007 10:18 

Zelfs nu het bewezen is dat het werkt?

Koppig zijn ze, de meeste leraren :( :(

Lasting Change: nooit van gehoor, zla eens kijken wat dat inhoudt.

PS heb BE niet gebruikt voor emb-omzetting, maar voor een blessure die daaruit is ontstaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur