trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tellen tijdens het spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 09:32 

Ik heb het ooit ook eens met woorden als monikendam en zo geleerd. Ik merkte laatst dat ik ook bij mijn dochter (die het notenschrift wilde leren) er ook weer over begon . . . Op zich een handige vondst.

Ben het met Bert eens dat voorspelen van ritmes en frasen erg goed werkt (luister zelf ook veel naar muziekstijlen die we met de band ook spelen en ook naar opnames van nummers die we spelen). Het gevoel voor tempo en het in de maat spelen komt er dan vanzelf bij.
Als je tijdens het lesgeven ook nog een beetje frisse chops hebt geef e meteen een goede klankvoorstelling cadeau . . . . :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 10:00 

ik oefen thuis met metronoom. En in de orkesten let ik gewoon op de dirigent..dan hoef je niet eens mee te tikken ofzo..hij staat er toch niet voor niks?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 10:24 

toet'n!! schreef:
hij staat er toch niet voor niks?

flauwe opmerking: meestal krijgt hij betaald

maar vaak is het echter wel zo, dat dat geheel onterecht is: dirigenten die uit de maat slaan, die geen tempo kunnen houden, die niet kunnen laten zien, wat ze willen, tactloze dirigenten, dirigenten die geen kennis hebben van bepaalde instrumenten ( vaak koordirigenten, die zijn helemaal bagger ), dirigenten die harpisten vragen om vibrato te doen, dirigenten die zo motorisch gestoord zijn dat ze hun stokje niet langer dan 3 maten kunnen vasthouden........

Maar sommige dirigenten zijn wel goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 10:26 

dan valt die van mij onder dat laatste :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 20:27 

camel schreef:
Sorry dat ik je afval HJ, maar je verhaal is me te zweverig.

???

Citaat:
Gewoon simpel met een metronoom oefenen, en het ritme gevoel word een stuk beter.

Ik geef zo'n kleine twintig jaar les, en ik heb het erg vaak meegemaakt dat iemand zo onritmisch is dat ie echt niet met een metronoom mee kan spelen. Als je de puls niet voelt dan heeft een metronoom ook geen zin. Dus laat ik weer lekker zweverig zijn (pffff) en toch volhouden dat je een ritme moet voelen.
Vergelijk het voor mijn part met dansen. Je hebt nu eenmaal mensen die echt niet in de maat kunnen dansen, zelfs niet met een vette housebeat, of suf vier in de maat. Die voelen het ritme gewoon niet. Zo iemand moet je het gewoon leren voelen. Da's een erg lange weg, en sommigen leren het echt nooit, maar in ieder geval helpt daar een simpele metronoom helemaal niks aan.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 21:09 

maar als iemand onritmisch is, hoe moet hij dan het ritme leren voelen, als hij nog niet eens in staat is om simpel met een metronoom mee te tellen?
Doe dat met 3 man in een orkest, en het loopt gegarandeerd in de soep.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 21:11 

soms kan het echt wel helpen om een ritme voor te spelen of te laten zingen oid...ik heb vaak genoeg dat ik t met een metronoom niet voor elkaar krijg...hoor ik het een keer, kan ik het wel...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 21:15 

toet'n!! schreef:
soms kan het echt wel helpen om een ritme voor te spelen of te laten zingen oid...ik heb vaak genoeg dat ik t met een metronoom niet voor elkaar krijg...hoor ik het een keer, kan ik het wel...

true, maar hoe zeker ben je dan?

Ik denk dat je het verste komt, als je simpelweg aangeleerd word om op een snelle manier ritmes te analyseren. Dat heb je zo aangeleerd, en scheelt je uren tuurwerk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur