erikveldkamp schreef:
Voor beide geldt dan ook dat als jullie vanaf het begin met Song & Wind in aanraking waren gekomen je waarschijnlijk geen embouchure problemen gehad zou hebben. Ik heb vanaf het begin af aan op ongeveer zo'n wijze me ontwikkeld en (gelukkig) nooit tegenslag gekend. Ik wist dat destijds overigens niet maar ben daar de laaste jaren achter gekomen.
Zonder dat ik het wit, ben ook ik jarenlang op deze manier bezig geweest, Erik. Ik heb o.a. les gehad van Erik van Lier. Een van de dingen die hij constant herhaalde was dat je eerst een lijntje goed in je hoofd moest hebben muzikaal en qua toon en het vervolgens moest spelen. Dat zou het speelgemak vergroten, en dat was ook wel zo. Ik heb dit jarenlang bij mijn leerlingen als methode gebruikt en ook wel resultaat mee geboekt. Als je niks in je hoofd hebt, komt het er ook niet uit. Ik ben improvisator, als je ergens uitgaat van wat er in je hoofd zit dan is het wel daarbij.
Ik herinner mee de eerste lessen van Erik (van Lier) heel goed. Hij vroeg aan ioedereen zijn ideale geluid te omschrijven en dat als handvat te gebruiken. Hoe 'Jacobs' wil je het hebben? Ondanks dat, of wellicht dankzij dit mechanisme raakte ik steeds verder weg van mijn ideaal. Ik had er nooit over nagedacht hoe het moest klinken, maar luisterde naar Maurice André en speelde dat gewoon na. Ik klonk geweldig als tienjarige, maar raakte in de war toen ik moest gaan nadenken over hoe ik wilde klinken.
Citaat:
De tegenslag die Bert gekend heeft zou volgens mij nooit ontstaan zijn als hij volgens dit concept les gehad zou hebben. Maar ook na alle problemen geloof ik er heilig in dat hij op de Song & Wind manier er veel sneller bovenop was geweest. Dat zal Bert het waarschijnlijk niet mee eens zijn, maar ik ben die mening wel toegedaan.
De lessen van van Lier kreeg ik toen de problemen net begonnen waren. Begrijp me goed, ik heb groot respect voor van Lier, en ik heb er veel van geleerd. Veel van zijn concepten (en blijkbaar ook van Jacobs, kwam ik al lezend achter) gebruik ik al jaren in mijn lespraktijk.
De reden dat ik op een heel technische manier ben gaan studeren is vooral gelegen in het feit dat ik op hele jonge leeftijd al heel erg veel muziek heb gespeeld, en dus alle toonladders etc. al heel vroeg tot mijn beschikking had. Ik heb heel lang de behoefte niet gevoeld om dit aan te pakken, omdat ik daar al ingedoken was. Toen de problemen zich opstapelden kon ik dit alles niet spelen, hoe goed ik ook wist hoe ik het wilde laten klinken. Dat had ik immers al lang gespeeld. Ik denk, Erik, dat jij je gewoon niet kunt voorstellen hoe frustrerend het is om te merken dat iets dat voorheen makkelijk en logisch voor je was, nu in een klap onspeelbaar wordt. Echt onspeelbaar. Als ik dan merk dat ik via BE weer controle krijg, terwijl ik al jaren loop te klooien met Jacobs-achtige methoden, dan is het toch niet gek dat ik BE een goeie methode vind.
Nu ik verder ben hebben ook de concepten van Jacobs veel meer pakkes. Net als allerlei ademtechnieken. ook daar ben ik diep ingedoken zonder veel resultaat. Bij mij was echt de volgorde: lip-rest.
Citaat:
Zo is AJ bijv. tegen bewuste tongposities
Small tongue etc. blz 69, 70. De tong bewust uit de weg houden is ook een bewuste tongpositie.
Ik vind trouwens zijn small tongue een hele linke aanbeveling. Ik las dat iemandd hier eer veel baat bij had. Gelukkig maar. Het neigt erg naar het terugtrekken van de tong, ondanks dat hij dit niet letterlijk zegt en zeker niet bedoelt.
De opmerking 'thick windd' vind ik veel nuttiger. Daarmee zet je vanzelf alles open, en gaat die tong zonder nadenken uit de weg.
Citaat:
en gaat het er niet in 1e instantie om wat er uit de toeter komt, maar welk geluid je in je hoofd hebt.
Gelukkig ben ik nog altijdniet helderziend, net zoals 99,99 % van de wereldbevolking. Wat er in iemands hoofd zit kan ik dus nog steeds niet horen. Uiteindelijk gaat het er dus echt wel degelijk om wat er uit die toeter komt. Maak je niet druk, ik begrijp heel goed wat Jacobs bedoelt als hij dat zegt, en als concept is dit inderdaad heel sterk, Ik kan het iedereen aanraden, wat ik ook al jaren doe, maar nogmaals, een publiek hoort echt alleen maar wat er uit de beker rolt.
Citaat:
Maar er zijn nog wel meer dingen. Het staat echter allemaal duidelijk in het boek en is ook te zien op de videos op
www.windsongpress.com Daar kun je ook meteen de andere AJ boeken kopen...
Ik ben er al eens gaan kijken, en ik werd er niet veel wijzer van. Nog meer herhaling van zetten kan ik niet hebben. Ik denk dat het me duidelijk is en ga weer lekker oefenen.
Bert