trompet.nl > forum > Toon onderwerp - zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: zenuwen
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 21:11 

een tijdje terug was er geloof ik een onderwerp over hoe je je zenuwen onder controle kan krijgen maar ik kon hem niet meer vinden. ik doe aankomende zondag voor de eerste keer mee aan een solisten concour maar als ik met de piano ga oefenen slaan de zenuwen toe en wil het niet meer. als ik thuis zit gaat het stuk echt prachtig maar als ik bij de piano sta wil het gewoon niet. droge mond, trillerig in een noot, onzuiver, handen sneller als mond of andersom enz... mijn moeder zei dat ze wel bepaalde pilletjes had om het tegen te gaan maar weten jullie ook of dat het spelen kan beinvloeden? en manieren om de zenuwen tegen te gaan. alvast bedankt!!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 21:13 

Diep doorademen, zo laag mogelijk, dat houdt de vlinders tegen.

relativeren

die avond slaap je weer lekker in je eigen bedje, en niemand die je komt doodslaan als je een foutje maakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 21:13 

wij hebben thuis ook van die pilletjes staan...ik zal straks ff kijken hoe ze heten (werken perfect bij tentamen/examen stress enzo...)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 21:15 

shit, we hebben ze niet meer......weet alleen nog dat ze naar persvoer roken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 21:18 

Ga geen pillen gebruiken! Dat werkt op termijn alleen averechts, bovendien kunnen ze verslavend zijn. Gewoon daar gaan staan en blazen. Diep (laag) ademen (wat camel zegt) en bezig zijn met muziek maken en niet met wie er allemaal naar je zit te kijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 22:28 

Propanolol! Via de huisarts krijg je een pil die je een half uur voor je gaat beginnen inneemt. Ik kreeg ze altijd voor een examen, als de zenuwen te erg werden. Perfect middel, niet verslavend en je krijgt niet meer dan een tablet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 22:38 

:? Alsjeblieft zeg. Als je al met pillen moet gaan beginnen kun je het beter gewoon niet doen. Ja, examen moet je doen, dat snap ik. Maar ga niet toeteren als het alleen gedrogeerd kan.

Nogmaals: laag ademhalen, en gefocust zijn op de muziek. Beetje arrogantie is ook niet slecht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 22:47 

Citaat:
Propanolol!

twee dingen:
- bij een verkeerde spelling sta je een schoonmaakmiddel te slikken . ..

- dit middel is een zgn betablokker en wordt normaal gesproken voorgeschreven bij een aandoening aan het hart en/of bij hoge bloeddruk.
Een effect ervan is dat je lijf minder gevoelig wordt voor adrenaline en andere stoffen die in een situatie van stress/inspanning vrijkomen. Je wordt dus rustiger; normaal met het doel je hartspier van zwaardere arbeid te verlichten. (het kan/heeft ook effecten waar je minder gelukkig van wordt o.a. duizeligheid: lijkt me niet lekker spelen)

Het is natuurlijk eigen keus maar ik zou zelf geen geneesmiddel nemen om reden van spanning voor een optreden.

Gewoon vaker voor publiek spelen (of spreken) en durf ontwikkelen lijkt me veel gezonder, de bibbers worden vanzelf beter beheersbaar.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur