trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lasting Change for Trumpeters
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2007 14:43 

@ Bert, heb je nu ongeveer tegelijkertijd de embouchureomzetting en les van Erik van Lier gehad? Dat zou veel verklaren waarom het Jacobs verhaal niet werkte. Als dat zo was, wist Erik dat je met een embouchureomzetting bezig was en wat vond ie daarvan?

Citaat:
Ik denk, Erik, dat jij je gewoon niet kunt voorstellen hoe frustrerend het is om te merken dat iets dat voorheen makkelijk en logisch voor je was, nu in een klap onspeelbaar wordt. Echt onspeelbaar

Dat je gefrustreerd was kan ik me wel indenken, ik kan me alleen niet indenken waarom een "kundig" leraar dit aandoet aan een leerling. Wat zei jouw leraar ervan dat je alleen maar achteruitging door de nieuwe speelwijze, nog meer studeren?

Jacobs pedagogiek gaat ervan uit dat je zoveel mogelijk gebruik moet maken van de natuurlijke processen tussen lichaam en geest. Er zitten "oerfuncties" in het lichaam die voor iedereen hetzelfde zijn. Dat geldt kwa ademhaling, motorische functies, etc. Als een leraar dan tegen jou zegt het is beter voor je dat je vanaf nu achteruit gaat lopen ipv vooruit dan kun je verwachten op een gegeven moment dat je ergens tegen aanloopt en er ongelukken gebeuren. Het probleem is vaak dat je als broekie op een conservatorium komt en opkijkt tegen dit soort personen, dus dan doe je het toch. Jouw verhaal laat wat dat betreft niets aan duidelijk over wat er dan gebeurt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2007 16:22 

erikveldkamp schreef:
@ Bert, heb je nu ongeveer tegelijkertijd de embouchureomzetting en les van Erik van Lier gehad? Dat zou veel verklaren waarom het Jacobs verhaal niet werkte. Als dat zo was, wist Erik dat je met een embouchureomzetting bezig was en wat vond ie daarvan?

Erik wist dit in ieder geval. Het ging in ieder geval zo, dat ik na twee maanden conservatorium mijn mondstuk omhoog moest zetten. Ik moest ook een half jaar stoppen met de bigband waar Erik toen voor stond. Na dit halve jaar kwam ik weer terug en speelde met veel moeite in de bigband. Daar hadden we wekelijkse sectierepetitie waar Erik een hoop vertelde over adem, embouchure en allerlei technieken en oefeningen. Ik heb ook een paar keer privé-les van hem gehad.
Ik denk dat hij het eens was met mijn embouchure verandering, maar ik weet echt niet hoe dat overleg tussen de docenten toen liep. eerlijk gezegd had die docent ook gelijk. Mijn mondstuk stond veel te laag als gevolg van een beugel die ik trachtte te ontwijken een paar jaar eerder. Ik speelde echter nog steeds behoorlijk makkelijk. Op mijn toelating weet ik dat ik ruim bove C3 zat te tetteren en Erik me een beetje indamde met de legendarische woorden: 'het is maar een toelatingsexamen'.
Mijn uithoudingsvermogen was niet zo groot en dat er iets moest gebeuren was duidelijk. Alleen had dit op een heel andere manier moeten gebeuren. Heel waarschijnlijk had een gedegen Jacobs-methodiek ook geholpen, net als BE als het toen had bestaan, Caruso of iets in die richting. Mij werd slechts verteld het mondstuk zo hoog mogelkijk te houden en verder heb ik voornamelijk Stamp zitten studeren. Veel mondstuk, pedaaltonen etc. Absoluut de verkeerde aanpak in ieder geval.

Citaat:
Wat zei jouw leraar ervan dat je alleen maar achteruitging door de nieuwe speelwijze, nog meer studeren?

Hij wist echt niet wat-ie ermee aanmoest en stemde gelukkig na een paar jaar geklooi in met een transfer naar Willem vander Vliet.

Citaat:
Het probleem is vaak dat je als broekie op een conservatorium komt en opkijkt tegen dit soort personen, dus dan doe je het toch. Jouw verhaal laat wat dat betreft niets aan duidelijk over wat er dan gebeurt.

Hehe, snap je nou waarom ik me hier zo druk maak? Ik wil gewoon zoveel mogelijk voorkomen dat er aangerommeld wordt. Helaas lijk jij nog steeds te denken dat BE bij het gerommel hoort, ik ben een andere mening toegedaan, geholpen en gesteund door de praktijk. Ik geloof gelijk dat een Jacobs-achtige methodiek ook werkt. Ik gebruik elementen hiervan allang in mijn praktijk. Ik probeer gewoon te zien wat iemand nodig heeft. BE is één van de middelen die ik met succes gebruik. Er zullen echter ook leerlingen van mij rondlopen die zeggen: die Bert die heeft het de hele tijd maar over ademhaling, of over speel voor een publiek of whatever. Het is maar net wat ik denk dat iemand nodig heeft. Als iemand zijn bek goed zit, heb ik het er niet over en gaan we lekker muziek maken.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2007 23:11 

Citaat:
Dat je gefrustreerd was kan ik me wel indenken, ik kan me alleen niet indenken waarom een "kundig" leraar dit aandoet aan een leerling.

Ik heb het idee dat veel docenten/docentes (het hafabra-type dat pupillen lesgeeft) veel te eenzijdig lesgeeft, vanuit hun eigen ervaringen. Het kan toevallig klikken, maar als een pupil tegen een probleem aanloopt de de docent zelf niet kent of nooit heeft gehad kan de docent de pupil onmogenlijk helpen.
Vaak beseffen ze dat niet, en blijven star vasthouden aan eigen opvattingen, staan niet open voor andere.

[/i][/b]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2007 23:21 

Ik ben zelf hafa docent en kan dit wel enigzins bevestigen. Veel docenten hebben ook geen flauw idee wat ze met die kinderen moeten doen om er een leuke speler van te maken. Verkeerde methodes worden gebruikt, verkeerde dingen worden aangeleerd, dingen worden niet afgeleerd en niet bijgebracht. Dit is natuurlijk heel erg jammer voor al het talent wat er rondloopt.

Ik zeg niet dat ik de beste docent van het noordelijk halfrond, laat dat duidelijk zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 00:03 

Na ja, laat ik er dan nog aan toevoegen dat ik het op geen enkele methode heb.

- Bij de Caruso methode mis ik de verbinding tot de muziek, ik doe eigenlijk hetzelfde (trainen van de spieren) maar dan op een muzikale manier. Dan vang je 2 vliegen in 1 klap.
- Bij Claude Gordon ben ik tegen het tongpositieverhaal, dat is wat mij betreft erg achterhaald en nooit bewezen. Zie mijn artikels waar hierover het een en ander staat.
- Met James Stamp heb ik niks met pedaal tonen en buzzen, ik ben voor het gericht studeren. Pedaal tonen is wat mij betreft alleen interessant als je ook pedaalnoetn moet spelen in de muziek. Alleen heb ik niks met muziek waar pedaalnoten in staan...
- Bij Arnold Jacobs is het ademverhaal erg tubaistisch en heeft hij het over rim buzzen. Daar zijn wel wat kanttekeningen bij te plaatsen wat ook in de interviews gebeurt.
- Callet vind ik zowieso helemaal niets omdat de boodschappers zelf voor geen meter een mooi geluid hebben en heel veel dingen gewoon feitelijk niet kloppen. Zoals het bijna spelen zonder lucht en natuurlijk het het technische verhaal op zich wat ik gezocht vind. De clinic die ik op video heb van Babh gaat nergens over en hij speelt ook nog beroerd.
- Reinhardt is ook veel te ingewikkeld wat mij betreft, zijn Pivot verhaal heb ik wel iets mee.
- Stevens/Costello is ook alleen maar een technisch gedreutel. Ik heb een video van Roy Roman, dat is heel interessant totdat hij begint te spelen...

en zo kan ik er nog een paar noemen.

Voor mij is dan ook geen enkele methode zaligmakend. Maar de opvattingen van Arnold Jacobs en vooral Bill Adam spreken me erg aan. Omdat zij vanuit een heel ander perspectief werken. Dus doelgericht met als doel het geluid. Zij hebben daarbij geen vaag verhaal wat sommige mensen denken die zich niet in hun verdiept hebben maar er is een gedegen wetenschappelijke basis ten grondslag. Alles is logisch en op feiten gebaseerd. Ze gaan beide uit van de natuurlijke functies van de spieren, zenuwen en de hersenen.

Ik ben van nature super nuchter en heb nooit iets met psychologie gehad, maar sinds ik in aanraking ben gekomen met de videos van Bill Adam en Arnold Jacobs is me het totale plaatje helemaal duidelijk geworden. Daarbij komt dat je de psychologie erachter op alles kunt toepassen, dus niet alleen op trompetspelen maar op alles in het dagelijkse leven en hoe je zelf daarin fuctioneerd. Dat gaat dus veel verder dan al die beperkte methodes die alleen maar over embouchure gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 10:19 

NJFO-Thomas schreef:
Veel docenten hebben ook geen flauw idee wat ze met die kinderen moeten doen om er een leuke speler van te maken. Verkeerde methodes worden gebruikt, verkeerde dingen worden aangeleerd, dingen worden niet afgeleerd en niet bijgebracht.

Krijgen jullie daar op het conservatorium dan geen les in? De meeste muzikanten daar worden toch opgeleid tot muziekdocent?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 10:26 

Ruli schreef:
Krijgen jullie daar op het conservatorium dan geen les in? De meeste muzikanten daar worden toch opgeleid tot muziekdocent?

Ja, en ook tot muzikant....

Iedereen die een opleiding heeft genoten hoeft meteen nog niet goed in zijn vak te zijn. dat geldt voor elke opleiding. Maar de opleiding tot muziekdocent op een conservatorium stelt echt helemaal niets voor en van een paar stagelessen wordt je ook zeker geen (goede) leraar van.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 11:09 

Ik heb altijd begrepen dat alleen de beste muzikanten verder mogen studeren om uitvoerend muzikant proberen te worden. En we kunnen tenslotte niet allemaal de beste zijn. Vreemd dat er geen goede opleiding is voor deze mensen. En ook jammer voor de leerlingen van deze hoogopgeleide mensen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur