erikveldkamp schreef:
@ Bert, heb je nu ongeveer tegelijkertijd de embouchureomzetting en les van Erik van Lier gehad? Dat zou veel verklaren waarom het Jacobs verhaal niet werkte. Als dat zo was, wist Erik dat je met een embouchureomzetting bezig was en wat vond ie daarvan?
Erik wist dit in ieder geval. Het ging in ieder geval zo, dat ik na twee maanden conservatorium mijn mondstuk omhoog moest zetten. Ik moest ook een half jaar stoppen met de bigband waar Erik toen voor stond. Na dit halve jaar kwam ik weer terug en speelde met veel moeite in de bigband. Daar hadden we wekelijkse sectierepetitie waar Erik een hoop vertelde over adem, embouchure en allerlei technieken en oefeningen. Ik heb ook een paar keer privé-les van hem gehad.
Ik denk dat hij het eens was met mijn embouchure verandering, maar ik weet echt niet hoe dat overleg tussen de docenten toen liep. eerlijk gezegd had die docent ook gelijk. Mijn mondstuk stond veel te laag als gevolg van een beugel die ik trachtte te ontwijken een paar jaar eerder. Ik speelde echter nog steeds behoorlijk makkelijk. Op mijn toelating weet ik dat ik ruim bove C3 zat te tetteren en Erik me een beetje indamde met de legendarische woorden: 'het is maar een toelatingsexamen'.
Mijn uithoudingsvermogen was niet zo groot en dat er iets moest gebeuren was duidelijk. Alleen had dit op een heel andere manier moeten gebeuren. Heel waarschijnlijk had een gedegen Jacobs-methodiek ook geholpen, net als BE als het toen had bestaan, Caruso of iets in die richting. Mij werd slechts verteld het mondstuk zo hoog mogelkijk te houden en verder heb ik voornamelijk Stamp zitten studeren. Veel mondstuk, pedaaltonen etc. Absoluut de verkeerde aanpak in ieder geval.
Citaat:
Wat zei jouw leraar ervan dat je alleen maar achteruitging door de nieuwe speelwijze, nog meer studeren?
Hij wist echt niet wat-ie ermee aanmoest en stemde gelukkig na een paar jaar geklooi in met een transfer naar Willem vander Vliet.
Citaat:
Het probleem is vaak dat je als broekie op een conservatorium komt en opkijkt tegen dit soort personen, dus dan doe je het toch. Jouw verhaal laat wat dat betreft niets aan duidelijk over wat er dan gebeurt.
Hehe, snap je nou waarom ik me hier zo druk maak? Ik wil gewoon zoveel mogelijk voorkomen dat er aangerommeld wordt. Helaas lijk jij nog steeds te denken dat BE bij het gerommel hoort, ik ben een andere mening toegedaan, geholpen en gesteund door de praktijk. Ik geloof gelijk dat een Jacobs-achtige methodiek ook werkt. Ik gebruik elementen hiervan allang in mijn praktijk. Ik probeer gewoon te zien wat iemand nodig heeft. BE is één van de middelen die ik met succes gebruik. Er zullen echter ook leerlingen van mij rondlopen die zeggen: die Bert die heeft het de hele tijd maar over ademhaling, of over speel voor een publiek of whatever. Het is maar net wat ik denk dat iemand nodig heeft. Als iemand zijn bek goed zit, heb ik het er niet over en gaan we lekker muziek maken.
Bert