Daar heb je denk ik wel een punt, want anders zouden er ook geen kicksen bestaan als alles in mijn hoofd 1 op 1 vertaald zou worden in wat er uit mijn trompet komt...
Wat voor mij heel erg belangrijk is in mijn beleving het grootste probleem van trompettisten maar ook andere muzikanten is dat er toch te weinig "song" aanwezig is. Ik ken genoeg trompettisten die niet doorhebben dat hun geluid niet erg rijk is van kleur. Hij klinkt dan vaak plat, stemt niet goed, mengt niet en draagt niet echt. Meestal is er dan ook een probleem met het bereik, terwijl men vooral probeert het bereik te vergroten i.p.v. de klank te verbeteren (wat volgens mij de betere optie is). Ik en anderen heb wel experimenten met hun gedaan door hun alleen maar op de muziek en klank te laten concentreren en veel problemen knapten snel op. Probleem is vaak voor hun om dit zelf vast te houden als je niet gewend bent zo te denken. Mensen vestigen altijd graag de aandacht op wat niet goed gaat en voelt...
Ik geef niet zo heel veel les, maar af en toe komen er mensen langs met grote problemen zoals jij ze ook wel gekend heb. In de paar uur dat ik ze dan les geef worden veel zogenaamde embouchure problemen een stuk minder als ik ze op een "song & wind" achtige manier les geef. Ik praat het liefst niet over embouchure alhoewel ik daar natuurlijk wel een idee over heb hoe het verbetert zou moeten worden, alleen ik doe het dan liever niet door er rechtstreeks over te praten maar op een muzikale manier een draai aan te geven. Tot nu toe heeft dat steeds gewerkt.
Een andere kant van de zaak is, wat ik bij mezelf wel merk en ook bij anderen is dat het geluid tijdens het opwarmen niet echt geweldig is en de chops ook niet. Maar zodar er het concert of de opname begint klinkt het als vanouds. Ik geloof dan ook sterk in het verhaal van dat je vooral de 7e hoofdzenuw het werk moet laten doen en proberen de 5e uit te schakelen (voor de niet kenners van deze materie, alles wat je voelt in je lip, negeer je door de 5e uit te schakelen. Met de 7e stuur je muzikale opdrachten naar het gezicht en dus ook de lippen)