trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buzzen? waarom eigenlijk?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2006 15:02 

http://people.moreheadstate.edu/fs/g.wi ... ddress.pdf

Citaat:
There has been much talk about buzzing the mouthpiece on the lips. I agree with some of these theories, when they do what they say they will do. However, I have often found that when we just buzz and purse the lips, the lips become too tense. If we can buzz the mouthpiece without getting tension behind the lips, we're in good shape. But more often than not, there is a tension behind the buzz, and I've tried to devise something that's more relaxed. I have utilized old lead pipes. To try my exercise, first buzz your mouthpiece. Note that there is a certain amount of tension with that action. Now instead of buzzing your lips, just think of not pre-setting the embouchure in any way, shape or form, but just place the mouthpiece in the lead pipe and think of moving your air through that tube. Does that seem easier than buzzing the mouthpiece? I know there has to be a certain amount of mouthpiece buzzing to warm up the resilience that we have to have here. But if we can set the mouthpiece and tube in vibration, the embouchure is much more relaxed. What we're trying to do is to get the air through that horn with the least amount of tension and the least amount of muscle. If we can create the sensation that we are actually blowing the embouchure in place, this will take care of a lot of our thinking problems, such as "Is this or that muscle tight enough?" Sometimes the more we think about the embouchure and its position, the more difficult it becomes to produce a resilient sound. When a student is moving the air through the sound, I find that endurance and flexibility will follow. With the buzzing apparatus, we get into reaching for higher and lower notes with the lips themselves, and this reaching causes tension that is difficult to get rid of. Trying to cure this reaching problem by studying the embouchure actually produces worse results than the problem we had in the first place.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2006 16:32 

Zodus,

eindconclusie, dit onderwerp blijkt dus een discussiepunt te zijn alwaar je voor en tegenstanders hebt.

Ik behoor dus tot de groep die niet zo'n voorstander is van buzzing maar gewoon op de trompet oefen. Ik ben nu ook sedert een week bezig met de Cat Andersons methode. Weer eens iets nieuws proberen dus, Ik hou van high blowing .... :D

Beste heren, ik dank U allen voor deze leerrijke bijdragen. Maar je hoeft niet te stoppen hoor, als je nog argumenten hebt, laat maar horen, maar blijf wel een beetje beleefd hé, 't is maar een discussieforum en niet om af te snauwen .... :?

Doei, Gerard

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2006 18:04 

Veel suc6 met cat anderson methode :D

Ik ben ook geen voorstander van buzzen, vind het maar vervelend :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2006 00:09 

Buzzen waarom eigenlijk?

Goede vraag.

Als je het doet dan doe je dat om je trompetspel te verbeteren. Je trompet maakt soms een hoop goed terwijl je misschien helemaal niet in de kern van de noot speelt. Intoneer je wel goed? Als je niet goed blaast ofzo bij een binding naar boven dan heb je grote kans dat je op je mondtuk (veel) te hoog uit komt, het kan dan zijn dat je te veel drukt of knijpt etc.
Je kan er een stukje solfege voor je zelf van maken. Stamp heeft zijn methode waarin hij het mondstuk gebruikt om de stap van noot 1 naar noot 2 te maken, dat is essentieel.Je ziet ook vaak van die soort "Z" tekentjes staan wat inhoud dat je van noot 1 naar noot 2 eigenlijk zonder glissando gaat en dat het niet een soort slur wordt. Eigenlijk zonder glissando's blazen. Stamp gebruikt vooral bindingen in zijn methode. Naast goed de stappen nemen kan je buzzen als krachttraining gebruiken of om gewoon lekker je blazen te trainen. Ik kan er nog een groter verhaal van maken (van waarom buzzen?), maar ik verwacht wel weer reacties dus dan komt er weer een positief verhaal van mij over buzzen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2007 18:42 
Moderator

http://digilander.libero.it/atelierottoni/ druk op de button "simulatore di tromba"
als je de desbetreffende afbeeldingen aanklikt krijg je ze in groter formaat.
wat men al niet verzint!
dit is een voorbeeld:
Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2007 19:56 

ik weet niet wat ik van buzzen moet denken. Mijn leraar zegt dat het goed is, maar ik raak er alleen maar van in de war.
Ik heb het idee dat de trompet als een soort buffer werkt. Bij het buzzen gaat het intoneren namelijk niet al te best, dan zit ik opeens veel te hoog, of juist te laag (mssn zou ik het wat vaker moeten doen :lol: )...speel ik vervolgens het stukje op mijn trompet, intoneer ik wel goed...
Weet niet hoe dit komt, maar vind het wel raar
Het voelt ook zo kaal zonder trompet...beetje op een mondstuk buzzen :?
Kan me pas druk maken om iets als het niet goed klinkt met trompet. Als het op trompet goed klinkt en niet op alleen mijn mondstuk, jammer dan...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2007 21:33 

Moet je over nadenken:
Als het op je mondstuk al goed klinkt, hoe moet het dan op je trompet klinken? ;)

Ik hoorde ooit ene Frits D. ooit op Zijn mondstuk spelen en Hij speelde gewoon met een geweldige klank op Zijn mondstuk, ik stond er van te kijken, maar Hij is een groot Voorbeeld voor mij.

Gr. Thomas

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 07:49 

toet'n!! schreef:
ik weet niet wat ik van buzzen moet denken. Mijn leraar zegt dat het goed is, maar ik raak er alleen maar van in de war.
Ik heb het idee dat de trompet als een soort buffer werkt. Bij het buzzen gaat het intoneren namelijk niet al te best, dan zit ik opeens veel te hoog, of juist te laag (mssn zou ik het wat vaker moeten doen :lol: )...speel ik vervolgens het stukje op mijn trompet, intoneer ik wel goed...
Weet niet hoe dit komt, maar vind het wel raar
Het voelt ook zo kaal zonder trompet...beetje op een mondstuk buzzen :?
Kan me pas druk maken om iets als het niet goed klinkt met trompet. Als het op trompet goed klinkt en niet op alleen mijn mondstuk, jammer dan...

Als je op je mondstuk allleen niet goed intoneert, doe je dat eigenlijk op je trompet ook niet. Het instrument corrigeert veel door het "slotten" maar dat gaat ten koste van je toon. Meestal is het resultaat een mindere aanzet van je toon: na de aanzet heb je directe terugkoppeling van het geluid, en stuur je wel naar de kern toe. Als je op je mondstuk een toon direct "raakt", is de aanzet met instrument een stuk mooier (en ook zekerder!)
buzzen op je mondstuk is een goede training voor oor-embouchure coordinatie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur