trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bill Adam
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 09:49 

L J schreef:
Gouden regels?

Logisch nadenken.

Je moet eens weten hoeveel trompettisten problemen hebben door niet logisch na te denken. Dus op een onnatuurlijke manier trompetspelen. Er worden dan onbewust problemen gecreëerd die naderhand zeer lastig weer op te lossen zijn.

Citaat:
3. Most physical problems are air problems. When the air and the imagination are working, the embouchure, tongue, etc. can settle into balance. If the air never flows steadily the rest of your system will also be in a constant state of adjustment and compensation.

Hier werk ik meestal aan als er mensen bij mij op les komen. Het geeft vaak al snel hoorbaar resultaat. Probleem is vaak dat mensen deze denkwijze niet vast kunnen houden maar weer vervallen in hun oude denkpatronen, dus de oorzaak van hun problemen toch weer zoeken in de embouchure.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 12:25 

Tuurlijk, zulke dingen uitvoeren blijft lastig.

Hoewel de genoemde regels natuurlijk niet erg specifiek zijn (wie kan mij uitleggen wanneer ik "volledig" ontspannen ben?, of wanneer mijn embouchure "in balans" is), zijn ze zeker niet minder nastrevenswaardig.

Het is zeker goed als een autoriteit deze dingen nog eens benadrukt, maar feit blijft, dat iedereen met een gezond verstand ook dergelijke regels kan bedenken.

Blijf na denken als je oefent en speelt. Niet analyseren, wel nadenken...intelligent practice. (nou, daar heb je het al, één van mijn 'regels'... :D )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 14:54 

Citaat:
nou, daar heb je het al, één van mijn 'regels'...

binnenkort je eerste methodeboek met nog meer zinvolle tips op de markt :?: :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 15:55 

L J schreef:
Hoewel de genoemde regels natuurlijk niet erg specifiek zijn (wie kan mij uitleggen wanneer ik "volledig" ontspannen ben?, of wanneer mijn embouchure "in balans" is), zijn ze zeker niet minder nastrevenswaardig.

De leraar werkt daar met jou aan. Dit is ook geen methode, maar de manier waarop Bill Adam en zijn leerlingen lesgeven. Het is geen zelf doe methode, alhoewel de bovengenoemde punten voor iedereen aan te bevelen zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 22:42 

toet'n!! schreef:
15. Never get angry with yourself and never try to go so fast that anxiety is created. If you do those things you are actually practicing being anxious and upset when playing. Of course that is how you will feel emotionally when you play if that is how you have practiced. Relax. It is supposed to be fun. We don't work music. We play music.

blijft een lastig punt :P :lol:

Hah ik ga het uitprinten in koeieletters en op de plaats hangen waar het mannetje studeert op zijn sax als hij het weer eens nodig vindt om een mondstuk door de kamer te smijten omdat hij niet de sound krijgt die hij wil hebben. :mrgreen:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 23:51 

harpje schreef:
toet'n!! schreef:
15. Never get angry with yourself and never try to go so fast that anxiety is created. If you do those things you are actually practicing being anxious and upset when playing. Of course that is how you will feel emotionally when you play if that is how you have practiced. Relax. It is supposed to be fun. We don't work music. We play music.

Hah ik ga het uitprinten in koeieletters en op de plaats hangen waar het mannetje studeert op zijn sax als hij het weer eens nodig vindt om een mondstuk door de kamer te smijten omdat hij niet de sound krijgt die hij wil hebben. :mrgreen:

die vent van jou is psychopaat :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2007 11:27 

camel schreef:
harpje schreef:
toet'n!! schreef:

die vent van jou is psychopaat :?

Zeker!
Maar we hebben het over een saxofoon, dus ik doe er niet moeilijk over! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2007 16:47 

erikveldkamp schreef:
De leraar werkt daar met jou aan. Dit is ook geen methode, maar de manier waarop Bill Adam en zijn leerlingen lesgeven. Het is geen zelf doe methode, alhoewel de bovengenoemde punten voor iedereen aan te bevelen zijn.

Ik denk dat het juist iets is wat iedereen kan/moet toepassen in het spelen. En wanneer voel je je ontspannen? Als JIJ dat zo voelt. Dat kan geen leraar voor je beslissen.
Als je niet nadenkt bij wat je doet, en gewoon iets doet omdat je het altijd al zo deed, zul je ook nooit vooruitgang boeken.
Als je een docent nodig hebt om je deze regels in te fluisteren, neem dan een docent.

Ik ben het trouwens eens met het feit dat veel muzikanten niet zelf (logisch) hun spelen analyseren, maar veel mensen denken niet logisch na (da's weer een andere discussie)...

Natuurlijk zijn er altijd momenten dat je de kennis en kunde van iemand anders (bv.muziekdocent) je de goede kant op kan duwen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur