trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Liesbreuk-fabeltje
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2007 19:47 

mi trompeta schreef:
cees schreef:
mi trompeta schreef:
Waarom is het dan zo dat een heel groot deel van de beroepsblazers in orkesten al één of meerdere liesbreuken gehad hebben? Of zijn mensen die bij die 25% horen toevallig de beste blazers, genetisch gezien?

Hier heben we het ook met Frank over gehad toch (die een vijandig intstrument speelt)

Ja daarom vind ik het ook vreemd dat LJ er zo faliekant op tegen is en het als onzin afschildert

Het is inderdaad een beetje dom om liesreuk door trompetspelen (of elk ander blaasinstrument) te ontkennen.
Ook wel goed dat verhaal over dat je ballen (of moet ik nu testikels zeggen met rouvoet aan de macht is) indalen en daar dus je lies altijd zwakker is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2007 11:52 

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.
25% van alle mannen krijgt in zijn leven een liesbreuk. Dit betekent niet dat 25% van de mannen hieraan geopereerd wordt. Het betekent zelfs niet dat 25% van de mannen aan het einde van hun leven weet dat zij een liesbreuk hebben.
(dit percentage is nl. vastgesteld mede door (post-mortem) obducties.)

Door de indaling van de testikels vanuit de buikholte ontstaat er vaak een zwak punt in het lieskanaal (de annulus internus van het inguinale kanaal), waardoor er een directe of indirecte liesbreuk kan ontstaan (dit is niet alleen iets bij mannen, maar ook bij vrouwen aanwezig, alleen in mindere mate).

Op dat moment heb je al een liesbreuk, alleen merk je het nog niet. Veel mannen krijgen hier hun leven lang nooit last van.

Van de personen die gaan gewichtheffen (deadliften o.i.d.), krijgt een groot deel zeer waarschijnlijk snel een bobbel in de lies (een klinische duidelijke liesbreuk).
Van de personen die trompetspelen krijgt een kleiner deel veel later een klinisch apparente liesbreuk.

Trouwens, hoewel vroeger bijna alle klinisch apparente liesbreuken werden geopereerd, blijkt dat dit lang niet altijd de beste optie is (een groot deel van de patienten heeft, behalve de bobbel in de lies, nergens last van). In Nederland is het tegenwoordig normaal om mensen de keuze te laten voor wel of geen herniorraphie (vrijwel altijd volgens Lichtenstein - dus een matje inhechten).

Bij een ingeklemde liesbreuk, wordt de liesbreuk gereponeerd, en op termijn altijd geopereerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2007 12:02 

Ik heb net nog even gezocht, maar ik kon geen literatuur vinden die een relatie van trompetspelen (of blaasinstrument spelen) relateert met het ontstaan van klinisch apparente liesbreuken. Ik zal als ik tijd heb nog eens wat uitgebreider zoeken.

Als je als trompettist een liesbreuk krijgt, heeft het trompetspelen hierin geen tot een zeer klein aandeel gehad (laat staan met gekruiste benen spelen).
De kortdurende drukverhoging in de buikholte door spelen boven (bv.) hoge C stelt niet veel voor in vergelijking met gewichtheffers ofzelfs wat een gemiddelde bouwvakker per dag tilt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2007 12:23 

tenzij het aangeboren is...
Zijn mensen die van nature zwak collageen (verstevigende werking in het bindweefsel) hebben en dan is de kans dus wel veel groter dat je als muziekant een liesbreuk krijgt..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2007 12:23 

Ik denk dat dit een goede eindconclusie is.

bedankt allemaal, maar vooral LJ.... toch blij met deze co-assistent op dit forum... of ben je intussen al arts?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2007 12:30 

In ieder geval heb ik deze week met de vriendin van Tobias gespeeld (muzikaal dus...) en zij vertelde me dat hij ook altijd zo studeert. Misschien wen je dan meer aan deze houding. Niet dat ik het aanbeveel overigens. Je moet ook wel een erg goed embouchure hebben wil je zo hoog kunnen spelen zodat het er toch gemakkelijk en ontspannen uit blijft zien en voelen.

Het is misschien hetzelfde zoals met trompettisten die dronken op het podium nog goed spelen...dat lukt alleen maar als je ook dronken studeert.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2007 17:39 

L J schreef:
Ik heb net nog even gezocht, maar ik kon geen literatuur vinden die een relatie van trompetspelen (of blaasinstrument spelen) relateert met het ontstaan van klinisch apparente liesbreuken. Ik zal als ik tijd heb nog eens wat uitgebreider zoeken.

Als je als trompettist een liesbreuk krijgt, heeft het trompetspelen hierin geen tot een zeer klein aandeel gehad (laat staan met gekruiste benen spelen).
De kortdurende drukverhoging in de buikholte door spelen boven (bv.) hoge C stelt niet veel voor in vergelijking met gewichtheffers ofzelfs wat een gemiddelde bouwvakker per dag tilt.

Hee LJ, heel erg bedankt voor de heldere uitleg, ik zal het onze docent eens voorleggen, kijken wat hij daarvan zegt! Vind het in ieder geval leuk om ook eens de puur medische kant van het verhaal te bekijken, bedankt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2007 21:00 

toet'n!! schreef:
tenzij het aangeboren is...
Zijn mensen die van nature zwak collageen (verstevigende werking in het bindweefsel) hebben en dan is de kans dus wel veel groter dat je als muziekant een liesbreuk krijgt..

Dit zijn vrij zeldzame aandoeningen...en soms zo ernstig dat je je echt niet druk maakt over een liesbreuk... :(

Ruli schreef:
Ik denk dat dit een goede eindconclusie is.

bedankt allemaal, maar vooral LJ.... toch blij met deze co-assistent op dit forum... of ben je intussen al arts?

Inmiddels geen 'co' mee, ben nog een paar maanden (onbetaald) aan de slag als onderzoeker bij de kaakchirurgie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur