trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventiel olie, trompet gerelateerd?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2006 12:46 

Ik ben pas overgestapt: zowel voor mijn Selmer piccolo als mijn 50 jaar oude Olds recording gebruikte ik ook Al Cass fast. Nu voor mijn Olds, die toch behoorlijk wat speling heeft de dikkere Hetman variant (nr 3); dat werkt een heel stuk beter: niet zozeer sneller als wel veel soepeler, nergens meer haperend of iets schaven te voelen als ik de ventielen niet precies recht indruk. Dit had ik veel eerder moeten doen.

Voor mijn Selmer, waar nagenoeg geheel geen speling in zit gebruik ik Hetman nr 1, de dunste; daarbij is het verschil klein maar toch iets sneller, en je hoeft niet zo vaak te smeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2006 16:39 

Dank je voor de reacties.
Ben zelf ook even verder gegaan met dit probleem, na het plaatsen van mijn vraag.
Ik was echter ook benieuwd of de ervaring die ik had gedeeld werd met andere forumleden.
Heb jaren lang Besson cornet gespeeld, op deze cornet werkte het merk Fast niet maar wel de La Tromba zoals op meerdere Besson instrumenten.
Bij het aanschaffen van een Yamaha Xeno trompet heb ik nu 2 jaar de bijgeleverde Yamaha-olie gebruikt zonder problemen, echter deze was bijna op.
Bij ons laatste concert heb ik de middag ervoor mijn trompet schoongemaakt inclusief ventielen en ventielhuis en daarna La Tromba olie gebruikt.
Tot mijn grote spijt en verbazing en ergenis kwam ik s'avonds flink in de problemen met mijn ventielen. :cry:
Met dit verhaal ben ik naar de muziekwinkel/reparateur gegaan.
Bij navraag schijnt de La Tromba een vrij dikke olie te zijn die dus een negatieve werking kan hebben op de nauwe passing van diverse ventielen.
Een dunnere olie zou in mijn geval voor mijn trompet beter op zijn plaats zijn.
Uiteindelijk is me ook door hem zoals ook eerder in dit topic al genoemd Hetman lubricant 2 aangeraden.
Geen problemen meer en super snelle respons van de ventielen.
:)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2006 20:55 

Ik gebruik met tevredenheid la tromba voor mijn yammie 6335H. Heeft deze dan een ander ventielhuis als de Xeno?

Ik heb me overgens laten vertellen dat de juiste keuze olie nogal afhangt van het materiaal van de ventielen. Monel ventielen zouden wat beter de olie vasthouden in hun structuur dan de RVS of verchroomde ventielen dat doen. Daardoor zouden ze wat dunnere olie kunnen hebben die er dus bij de 'gladdere' RVS af druipt waardoor ze plaatselijk droog komen te staan..

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2006 18:20 

Heb ik niet ooit gelezen dat de combinatie speeksel en olie verschil kan maken?
Hetzelfde instrument met een bepaalde olie kan bij verschillende muzikanten verschillend werken.

Ik gebruik overigens spacefiller rood voor m'n HvL, maar Hetman op m'n Bach carnavalstoeter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2007 17:56 

cees schreef:
het ene ventielhuis is het andere niet.
de ene heeft iets meer ruimte dan de andere (hopelijk niet te veel, want dan lekt 'ie)
en dus heeft de ene iets dikkere olie nodig dan de andere.

zelf maar lekker uitvinden wat voor welke het lekkerst is.

Momenteel op Bach All Cass Fast.Niet geweldig maar redelijk goed.
Ik heb ook wel eens een oude trompet gehad met wat slijtage.De ventielen daarvan
deden het bijzonder goed met naaimachine-olie.Ik had ze wel eerst goed schoongemaakt
met gezuiverde petroleum.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2007 00:27 

even een korte reactie op dit forum. Ik las dat er 2 Xeno trompettisten waren die met dezelfde olie een verschillend resultaat bereikten. Dat is verklaarbaar! Dat ligt aan de samenstelling van het speeksel (zuurgraad e.d.) Het speeksel vermengt zich met de olie waardoor dit in sommigegevallen kan leiden tot stroperigheid. Wa voor de 1 goed is kan dus voor de ander desastreus zijn.
Experimenteren dus!!!

Groet,
Henry

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2007 07:48 

Ojee er zijn zoveel merken en ik heb er al aardig wat geprobeerd met verschillend resultaat.
Hier een lijstje:
T2 Latromba
Extra Thin Latromba
Yamaha oil
Hettman 1 en ik meen 3
All Cass
Spacefiller
PDQ van Warburton
Alisyn
Holton
En een paar waar ik de naam van vergeten ben.

Maar tot nu toe werken T2, spacefiller en Hettmann het beste voor mij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2007 07:54 

Henry schreef:
even een korte reactie op dit forum. Ik las dat er 2 Xeno trompettisten waren die met dezelfde olie een verschillend resultaat bereikten. Dat is verklaarbaar! Dat ligt aan de samenstelling van het speeksel (zuurgraad e.d.) Het speeksel vermengt zich met de olie waardoor dit in sommigegevallen kan leiden tot stroperigheid. Wa voor de 1 goed is kan dus voor de ander desastreus zijn.
Experimenteren dus!!!

Groet,
Henry

En toch lijkt me dat niet logisch. Speeksel dat al meegevoerd wordt uit je mond strand volgens mij in de eerste bocht en komt dus bij de waterklep terecht. Al de rest wat er aan vocht in je trompet zit is condens en dat is eigenlijk altijd hetzelfde van samenstelling.
uiteraard is dit ook maar een theorie....

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur