trompet.nl > forum > Toon onderwerp - schantl mondstukken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 apr 2007 17:22 

Voor wie het lezen wil:
Ik heb het vorige bericht net uitvoerig nagekeken en aangevuld met details en tips.

MvW.

Profiel  

Berichttitel: 15E4 of klier Kölner form
BerichtGeplaatst: 01 jan 2009 12:55 

Wat geven deze twee bovenstaand mondstukken op een gewone ventieltrompet?
Momenteel zit ik met een 1 1/4C die een rondere rand meekreeg en die een 24throat heeft, volgens mij al aardig naar een Duits trompetmondstuk naartoe (van een Duitse collega gekregen). Alles erop is zeer aardig, alleen in de hoogte lijkt de cup van 1 1/4 me net iets te groot, de klank gaat voor geen meter meer vooruit en het is blazen en nog eens blazen. Maar toch, ik geef dit mondstuk niet graag op vanwille de klank die het voortbrengt en omwille van het goede klankgevoel ik erop heb.

Nu twijfel ik om een zo een yamaha 15E4 te bestellen en/of een klier model, als vervanging voor mijn Bach mondstuk. Ook die 16E4 heeft andere specs??
Echt kwaad kan een Duitse trompetmondstuk toch niet op een ventieltrompet?? Of zijn er echt grote nadelen?

groeten.

joris

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2009 15:21 

Over mondstukken voor duitse trompet: ik heb de yamaha mondstukken uitgeprobeerd 15e4 en 16e4. Deze zijn voor mij qua diameter niet groot genoeg. Ik moet wel minimaal een 1 1/4 rand hebben en de 16e4 komt bij een 1.5 rand in de buurt.
Gewone standaard bach mondstukken of soortgelijke werken niet op duitse trompetten.
Er zijn tegenwoordig zat mondstukken op de markt met een veel wijdere backbore zoals GR, Bush en Curry, deze zijn wellicht beter geschikt .
Ik gebruik op duitse trompet nu een Curry 1 1/4 BC. Dat is een mondstuk met een VB mount vernon rand, een wijde "Schmidt style" backbore en grotere throat, 3,8 mm geloof ik.
Als je er niet uitkomt kan je altijd eens een Curry met een BC cup proberen op een duitse trompet, ze kosten ook maar 55 € ofzo, te bestellen via internet.

Profiel  

Berichttitel: Re: 15E4 of klier Kölner form
BerichtGeplaatst: 21 apr 2009 17:17 

jorisderijbel schreef:
Alles erop is zeer aardig, alleen in de hoogte lijkt de cup van 1 1/4 me net iets te groot, de klank gaat voor geen meter meer vooruit en het is blazen en nog eens blazen. Maar toch, ik geef dit mondstuk niet graag op vanwille de klank die het voortbrengt en omwille van het goede klankgevoel ik erop heb.

Misschien toch eens een iets kleinere diameter proberen met als nog een relatief diepe cup en grote backbore. Die Yamaha's zouden een candidaat kunnen zijn als je op de wat plattere rand uit de voeten kunt.

Maar bij mondstukken is het altijd lastig om een zinnig advies te geven omdat het allemaal super persoonlijk is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur