trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Heel interessante website
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2007 10:12 

camel schreef:
maar die worden ook in de goede methoden uitgelegd.

de beste methode echter zal nooit zeggen MOET, maar zou kunnen zijn...

Elke methode is wat op aan te merken dus ik ken geen "goede" of "de beste" methode. Vandaar dat ik van mening ben dat als je een paar basisprincipes aanhoud, je met veel oefenen een heel eind kunt komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2007 20:58 

erikveldkamp schreef:
camel schreef:
maar die worden ook in de goede methoden uitgelegd.

de beste methode echter zal nooit zeggen MOET, maar zou kunnen zijn...

Elke methode is wat op aan te merken dus ik ken geen "goede" of "de beste" methode. Vandaar dat ik van mening ben dat als je een paar basisprincipes aanhoud, je met veel oefenen een heel eind kunt komen.

mwa, geef je wel eens les?
ik denk dat veel docenten toch veel aan een bepaalde methode hangen die zij het duidelijkste vinden, dit afgewisseld met eigen inbreng, of mixen.

Dan kun je simpel stellen dat die methode voor hun het beste werkt...

uiteraard is er op elke methode wel wat te zeggen, maar dat moet je als docent zelf vervangen of aanvullen. Maar dan is die methode als basis dus het beste...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2007 21:40 

Ik geef wel les ja, het verhaal dat je van mij zult horen is een mix van Arnold Jacobs en Bill Adam met wat Bobby Shew erdoor heen. Maar zij hebben geen methodes geschreven, vandaar. Er is wel veel over hen geschreven, dat geeft wel aan dat ze veel te melden hadden (en hebben). Ik kreeg laast weer een 6 uur durende clinic op video van Bobby Shew, hij verteld daar erg interessante dingen in, o.a. over de mentale kant van het trompetspelen maar ook zijn ademhalings "methode".

(voordat ik mails krijg, ik maak geen kopieën van deze clinic)

Oh ja, ik gebruik natuurlijk wel Arban en andere boeken, maar vooral voor de oefeningen, niet om de begeleidende teksten. De meeste oefeningen in alle methodes komen wel overeen.

Profiel  

Berichttitel: nee, niet weeeeer!
BerichtGeplaatst: 11 apr 2007 07:22 

Dé ultieme methode is natuurlijk Mystery to Mastery. Alleen al omdat Greg Spence niet zelf het wiel wil uitvinden, maar zich heeft laten inspireren door -hou je vast- Arnold Jacobs, Arban, Maynard Ferguslon, Rafael Mendez, Schlossberg, Charles Colin, Caruso, Stamp, Bobby Shew (dáár hebbe wnm!) Cl. Gordon etc etc.
Maar dat heb ik al eens eerder verteld geloof ik. :D

Even weer on-topic, ik heb ooit eens een lezing van Hans Boschma meegemaakt. Was welliswaar een hele tijd geleden maar ik had niet de indruk dat hij er zelf al helemaal uit was.
Aardige website dat embouchure.nl, maar ik zou 'm niet in m'n favouriten zetten.
Grasduin ik liever op de site van Erik met de Duizend Links

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2007 10:19 

Ik heb de moeite genomen om de wesite van Greg Spence nog een keer door te lezen. Ik ben met veel dingen met hem eens omdat hij gelukkig ook gewoon de feiten verteld. Dus dat snellere lucht geen hogere toon geeft, etc.

Jammergenoeg spreekt hij zichzelf wel een paar keer tegen over tongposities. het verhaal onder deze pagina klopt als een bus:

http://www.mysterytomastery.com/Aperture%20Posture.htm

Maar in zij 4e gratis les begint hij echter weer over de "forward arch", alsof dat voor een hogere toon zorgt. Dat is een beetje verwarrend.

Daarnaast gaat hij uit van het principe dat je altijd volledig in moet ademen om een mooi geluid te kunnen maken. Bob Findley gaat van datzelfde principe uit. Echter het is helemaal niet nodig om dat te doen, je moet zoveel inademen als je nodig hebt om de passage te kunnen spelen. Als je altijd op dezelfde manier (diep) inademt, kun je veel minder variatie maken in het geluid. Die kritiek heb ik ook wel eens op Bob's spel gehoord, dat alles hetzelfde klinkt. Dat diep inamen heeft hij denk ik van Arnold Jacobs, maar dat was een tubaist. Die hebben wat meer lucht nodig en veel minder luchtdruk om een noot te produceren op een tuba.

Ik weet niet hoe de methode is opgebouwd, gelukkig zegt hij wel dat het geluid het belangrijkste is en je daar altijd op moet letten. Maar op de website krijg ik de indruk dat ie wel erg diep in de materie duikt, wat daar weer van afleidt. Als ik tegen een leerling begin over dat ie zijn lipopening kleiner moet maken, of andere technische zaken, dan leidt dat erg af van het principe van dat je op het geluid moet letten en niet op de mechaniek.

Maar zo te zien staan er veel goede dingen in het boek. Ik heb de link dan maar op mijn website gezet... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2007 20:53 

Ik vind het juist leuk om overal stukjes van de puzzel te zoeken en dan wel die stukjes die je persoonlijk verder helpen. Dat is dus voor iedereen verschillend. Zo kun je bepaalde onderdelen van methode a met die van b mixen en over die van c discussieren etc . . en dat maakt het wel zonvol allemaal.

No mystery to mastery heeft een aantal leuke puzzelstukjes en is dus voor mij interessant.

Om op Bosma terug te komen: daar vind ik dus geen puzzelstukjes omdat 'ie een hoop zegt maar weinig boodschap brengt en daarom dus minder/niet interessant is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur