Ik heb de moeite genomen om de wesite van Greg Spence nog een keer door te lezen. Ik ben met veel dingen met hem eens omdat hij gelukkig ook gewoon de feiten verteld. Dus dat snellere lucht geen hogere toon geeft, etc.
Jammergenoeg spreekt hij zichzelf wel een paar keer tegen over tongposities. het verhaal onder deze pagina klopt als een bus:
http://www.mysterytomastery.com/Aperture%20Posture.htm
Maar in zij 4e gratis les begint hij echter weer over de "forward arch", alsof dat voor een hogere toon zorgt. Dat is een beetje verwarrend.
Daarnaast gaat hij uit van het principe dat je altijd volledig in moet ademen om een mooi geluid te kunnen maken. Bob Findley gaat van datzelfde principe uit. Echter het is helemaal niet nodig om dat te doen, je moet zoveel inademen als je nodig hebt om de passage te kunnen spelen. Als je altijd op dezelfde manier (diep) inademt, kun je veel minder variatie maken in het geluid. Die kritiek heb ik ook wel eens op Bob's spel gehoord, dat alles hetzelfde klinkt. Dat diep inamen heeft hij denk ik van Arnold Jacobs, maar dat was een tubaist. Die hebben wat meer lucht nodig en veel minder luchtdruk om een noot te produceren op een tuba.
Ik weet niet hoe de methode is opgebouwd, gelukkig zegt hij wel dat het geluid het belangrijkste is en je daar altijd op moet letten. Maar op de website krijg ik de indruk dat ie wel erg diep in de materie duikt, wat daar weer van afleidt. Als ik tegen een leerling begin over dat ie zijn lipopening kleiner moet maken, of andere technische zaken, dan leidt dat erg af van het principe van dat je op het geluid moet letten en niet op de mechaniek.
Maar zo te zien staan er veel goede dingen in het boek. Ik heb de link dan maar op mijn website gezet...