trompet.nl > forum > Toon onderwerp - louis armstrong
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 06:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jul 2005 09:05 

musicus3 schreef:
't is met een C

Volgens het tipboek Trompet en Trombone is het met een K! volgens Freddy Grin, die toch solo c/kornettist is geweest bij het kco is het een c... Het groene boekje geeft beide aan... maar natuurlijk niet in welke betekenis.

Louis Armstrong heeft een hoop mooie muziek gemaakt. Ik heb een box met 15 cd's die ergens in 1927 beginnen en dan door naar ergens in de jaren 50. Eerst speelt ie dan nog cornet en dan wordt het op een gegeven moment trompet.
Ik vind vooral de opnames uit zijn eerste jaren mooi. De 'hot five' en 'hot seven' recordings dus.. beetje oud en krakerig maar goed.

Profiel  

Berichttitel: Satchmo
BerichtGeplaatst: 06 aug 2005 15:12 

Zoals mr Armstrong West End Blues speelt, onovertroffen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2007 15:32 

Ik las van de week een Quest, die van oktober '06 blz. 79, en daar staat een stuk geschreven over lippen. Er wordt ook een opmerking over Lious Amstrang gemaakt. En eigenlijk was ik nogal verbaasd over wat ik las... Misschien dat het algemeen bekend is, maar ik had het nog nooit gehoord.

Ze beginnen dat lippen niet geschikt zijn om dag in dag uit tegen een mondstuk aan te trillen en dat Amstrong hier veel last van had en tegen de jaren '30 zijn lippen kapot geblazen waren door zijn energieke techniek. Hij zou altijd bezig zijn geweest met het verzorgen van kapotte lippen en na ieder optreden de constante stroom bloed moeten wegslikken. Bij een concert in 1935 zou het bloed tijdens het spelen over zijn overhemd stromen.

Wat deed hij fout? Of is dit een overdreven verhaaltje? En wat houd zijn energieke techniek in?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2007 17:00 

Ik heb een dvd met een documentaire over hem.
Als ik me goed herinner wordt er wel iets over zijn lippen (en het kapot gaan daarvan) gezegd.
Ik zal hem binnenkort weer eens bekijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2007 18:26 
Moderator

Het is een feit dat Louis Armstrong de laatste 20 / 30 jaar van zijn leven enorm veel problemen met zijn lippen heeft gehad.
Ik heb me laten vertellen dat dit zijn oorzaak vindt in het feit dat hij altijd op "kracht" heeft gespeeld en nooit met een embouchure zoals het ons tegenwoordig (hopelijk) geleerd wordt. Op het internet kun je lezen dat hij nooit zijn manier van blazen heeft willen veranderen, met alle gevolgen van dien. Soms moest hij lange rustpauzes inlassen om weer te kunnen spelen.
toets op google maar eens in " louis armstrong lip problems " en je zult heel veel artikelen hierover ontdekken.
Neemt niet weg dat ik nog steeds met erg veel genoegen naar hem luister, en we daarbij morgen tijdens ons jubileumconcert o.a. "Wonderful World" zullen spelen. :)
Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2007 18:52 

Girlpower schreef:
Ik las van de week een Quest, die van oktober '06 blz. 79, en daar staat een stuk geschreven over lippen. Er wordt ook een opmerking over Lious Amstrang gemaakt. En eigenlijk was ik nogal verbaasd over wat ik las... Misschien dat het algemeen bekend is, maar ik had het nog nooit gehoord.

Ze beginnen dat lippen niet geschikt zijn om dag in dag uit tegen een mondstuk aan te trillen en dat Amstrong hier veel last van had en tegen de jaren '30 zijn lippen kapot geblazen waren door zijn energieke techniek. Hij zou altijd bezig zijn geweest met het verzorgen van kapotte lippen en na ieder optreden de constante stroom bloed moeten wegslikken. Bij een concert in 1935 zou het bloed tijdens het spelen over zijn overhemd stromen.

Wat deed hij fout? Of is dit een overdreven verhaaltje? En wat houd zijn energieke techniek in?

haha nog een Quest-lezer...heb het idd ook gelezen. Maar hij speelde toch ook op een 'verkeerde' manier?...hoewel het geweldig klinkt :)

[edit] volgende keer ff hele topic lezen voor ik opmerkingen (die er al staan) ga maken :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2007 21:44 

Als je het op de keper gaat beschouwen zijn er heel wat grote jazztrompettisten (vooral dan van het pre-Marsalis-tijdperk) met een techniek die je vanuit klassiek standpunt niet als correct kunt beschouwen. Ze hebben wel allemaal een unieke, onmiddellijk herkenbare sound. Toeval ? Dit gaat niet alleen op voor Louis Armstrong, maar dus ook voor Dizzy, Miles, Chet, Fats Navarro, Freddie Hubbard. Die laatste heeft zich trouwens ook finaal de vernieling in geblazen. De enige twee met een echt zuivere techniek die me zo meteen voor de geest komen zijn Clark Terry en Clifford Brown.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2007 10:56 

Er zijn veel trompettisten die problemen met de lippen hebben gehad. Daarnaast dachten ook veel dat het spelen problemen met de stem gaf (o.a. Miles Davis).

Over de lip problemen van Louis Armstrong is heel veel geschreven, voor een groot deel omdat hij natuurlijk erg bekend was.
De meeste 'experts' zijn het er wel over eens dat hij een ruptuur van zijn m.orbicularis oris heeft gekregen (dus een scheur(tje) in de spier rondom je mond).
Of hij dit nou had of niet (ik denk van wel), tegenwoordig wordt deze ruptuur 'Satchmo's syndrome' genoemd.
Het komt voor bij koperblazers door veelvuldig trauma (mondstukdruk) aan de lippen en het kan meestal gehecht worden.

Ik heb hier nog wel een artikel over. Ik zal kijken of ik deze hier kan plaatsen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur