trompet.nl > forum > Toon onderwerp - retainers
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: retainers
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 13:59 

Ik heb een paar jaar lang (bijna 3) een beugel gehad. Nadat die er eindelijk uit mocht, moest ik nog een poos 'retainers' dragen zodat mijn tanden niet meer gaan verschuiven. Die hoefde ik niet meer te dragen op een gegeven moment. Maar nu gaan mijn tanden toch weer verschuiven.

Toen ik die retainers (harde plastic hoesjes over mijn tanden, boven en onder) moest dragen mocht ik ze (juist) met trompet spelen niet uit doen. Dit speelde echt zwaar irritant, nog erger dan met de blokjesbeugel die ik had. Ten eerste kon ik niet goed slikken en moest ik oppassen dat ik niet begon te kwijlen zonder het door te hebben. En natuurlijk het feit dat er iets over je tanden zit is ook niet ideaal met spelen.
(en je gaat er nog van slissen ook :( )

Nu kwam mijn tandarts dus met het idee om nieuwe retainers te maken zodat ik die weer ga dragen. Dus ook met het spelen...

Ik heb gevraagd of er mssn een andere oplossing is (er bestaat ook zoiets als een draadje achter je tanden) maar de tandarts gebruikt altijd deze methode en wil daar niet echt makkelijk vanaf stappen. Hij zegt dat de andere mogelijkheden net zo vervelend zijn als zijn hoesjes, maar dat geloof ik nog niet helemaal...

Heeft iemand van jullie (goede) ervaring met een andere methode (het draadje bijv.). Misschien kan ik dat dan voorstellen aan mijn tandarts en zo tot een betere oplossing komen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: retainers
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 15:27 
toet'n!! schreef:
Ik heb een paar jaar lang (bijna 3) een beugel gehad. Nadat die er eindelijk uit mocht, moest ik nog een poos 'retainers' dragen zodat mijn tanden niet meer gaan verschuiven. Die hoefde ik niet meer te dragen op een gegeven moment. Maar nu gaan mijn tanden toch weer verschuiven.

Toen ik die retainers (harde plastic hoesjes over mijn tanden, boven en onder) moest dragen mocht ik ze (juist) met trompet spelen niet uit doen. Dit speelde echt zwaar irritant, nog erger dan met de blokjesbeugel die ik had. Ten eerste kon ik niet goed slikken en moest ik oppassen dat ik niet begon te kwijlen zonder het door te hebben. En natuurlijk het feit dat er iets over je tanden zit is ook niet ideaal met spelen.
(en je gaat er nog van slissen ook :( )

Nu kwam mijn tandarts dus met het idee om nieuwe retainers te maken zodat ik die weer ga dragen. Dus ook met het spelen...

Ik heb gevraagd of er mssn een andere oplossing is (er bestaat ook zoiets als een draadje achter je tanden) maar de tandarts gebruikt altijd deze methode en wil daar niet echt makkelijk vanaf stappen. Hij zegt dat de andere mogelijkheden net zo vervelend zijn als zijn hoesjes, maar dat geloof ik nog niet helemaal...

Heeft iemand van jullie (goede) ervaring met een andere methode (het draadje bijv.). Misschien kan ik dat dan voorstellen aan mijn tandarts en zo tot een betere oplossing komen.

Ik heb onder een draadje/spalkje, ik heb er geen last van met spelen.
's Nachts draag ik nog zo'n bitje, ik hoef hem niet in te houden met spelen. Mijn ortho gaat binnenkort kijken of er de mogelijkheid is om boven ook een spalkje te doen. Ze zeiden dat ze dat normaal niet doen omdat je kans hebt dat je met je ondertanden tegen dat spalkje aankomt.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 15:34 

Ik weet in ieder geval dat zeker één van mijn leerlingen een spalkje boven heeft. Aan de acherkant van zijn tanden, en voor zover ik heb begrepen blijft dat gewoon zo zitten.

Die retainers heb ik nog nooit gezien, en ik heb al heel wat mensen met beugels (en daarna) voorbij zien komen. Daarnaast is het mijns inziens ook echt niet zo, dat van trompetspelen je tanden scheef gaan staan. Dat heeft andere oorzaken. Als je daadwerkelijk zo hard drukt dat je tanden scheef gaan staan, dan is er iets met je speeltechniek niet in orde en kun je beter daar naar kijken.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 15:36 

ik druk niet overdreven hard...dat leer je wel af met blokjes :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 15:47 

Snap ik heel goed. Dit is gelijk één van de weinige voordelen van een beugel, voor trompettisten. In ieder geval kun je dan volhgens mij wel stellen dat als je tanden weer scheef gaan staan, dit zeker niet komt door trompetspelen. misschien heb je daar alvast wat aan in de onderhandelingen met de ortho. Mij lijken die retainers iets van vervlogen dagen en moet je kijken of een spalkje niet een veel betere oplossing is. Ik hoor mensen daar echt niet over klagen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 15:50 

Precies..
Maar de ortho is eigenwijs en zegt dat dit de beste methode is want hij heeft er in amerika voor gestudeerd (maakt op mij vrij weinig indruk, magoed)...
Maar als ik hem weet te overtuigen, en dat gaat me vast wel lukken (ben ook eigenwijs) van dat spalkje (of iets anders) kan hij toch echt niet anders dan zo'n ding in mijn mond plaatsen....
Ik wil dus graag jullie mening hebben, dan is het niet meer 'ik denk' maar 'wij denken' :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 16:08 

toet'n!! schreef:
Precies..
Maar de ortho is eigenwijs en zegt dat dit de beste methode is want hij heeft er in amerika voor gestudeerd (maakt op mij vrij weinig indruk, magoed)...

Nou, dan zal het toch wel waar zijn....;)

Citaat:
Maar als ik hem weet te overtuigen, en dat gaat me vast wel lukken (ben ook eigenwijs) van dat spalkje (of iets anders) kan hij toch echt niet anders dan zo'n ding in mijn mond plaatsen....

Succes ermee. Tjonge, naast eigenwijze docenten, methodes, trompettisten en muzikanten, bestaan er dus ook nog eigenwijze ortho's. Het moet niet gekker worden, trompetspelen is al lastig zat.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2007 16:27 
Moderator

ik kan je uit eigen hand vertellen: als je een beugel gehad hebt, en je hebt (nog) geen spalkje achter je tanden, dat je tanden wel degelijk verschuiven. Ook en dit wordt door trompetspelen wel degelijk in de hand gewerkt. Daar is niet zoveel brute kracht voor nodig.

Overigens ken ik een aantal trompettisten die zonder dat ze een beugel hebben gehad, een spalkje lieten zetten om verschuiving tegen te gaan. En ook die staan bij mij niet bekend als mensen die hard duwen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur