toet'n!! schreef:
ze zijn echt heel onhandig.
*Het went niet bij het trompetten, je voelt ze áltijd en ik kreeg er een vreselijk geluid door..t kraakte en er was een grote beperking in mijn bereik...toch al snel een octaaf minder hoog...en laag was t ook niet om aan t horen eigenlijk...en daar tussen ook niet
*Ze zijn van hard plastic dus met eten moet je ze uit doen, anders bijt je ze stuk.
*'s Nachts krijg je er een verschrikkelijk droge mond van
*Als je ze x vergeet in te doen na het eten (en dus 's nachts ook niet in) doet het pijn omdat je tanden in zo'n korte tijd dus al genoeg verschuiven zodat je ze er echt over moet duwen met veel kracht..je hebt dan de hele dag zo'n zeurende pijn (als bij een beugel die net is aangedraaid).
* Je gaat er heel erg van kwijlen
*...en slissen...
ondingen dus!
Allemaal dingen waar je geen/minder last van hebt met zo'n spalkje denk ik....toch?...
de punten die jij opnoemt herken ik niet bij het spalkje wat ik heb.
ik begin wel een klein beetje twijfels te krijgen aan je ortho als ik deze dingen zo zie en je ervaring lees.
- het ziet er naar mijn mening belachelijker uit dan een beugel. heb je bij een spalkje geen last van
- het zit totaal niet comfortabel. bij een spalkje merk je het niet met eten, trompetspelen, of wat dan ook.
- als je het vergeet (of niet in wil doen

) schieten je tanden terug. een spalkje kan je niet vergeten omdat het er gewoon altijd zit.
iemand die voordelen weet van de retainers?