trompet.nl > forum > Toon onderwerp - conservatorium... help?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2007 14:33 

Als je de weg naar het cons weet te vinden, is die naar de theorie toch ook niet zo lastig . . . :wink:

Serieus:
Misschien is het verstandig om energie te steken in het investeren in een goede beroepskeuze (evt begeleiding daarin). Ik wist ook nooit goed wat ik wilde en ben zo het cons ingerold. Ik heb er tot op de dag van vandaag spijt van dat ik niet (toen ik 17 was) voor ogen heb kunnen krijgen wat ik nu precies wilde. Uiteindelijk kwam alles wel redelijk op z'n pootjes terecht maar achteraf had ik graag en ander beroep gehad dan ik nu heb . . .

Door het volgen van een langere studie die eenzijdig op musiceren is gericht, beperk je de mogelijkheden in een later stadium. Misschien is het goed dat je je verdiept in een opleiding die ook met muziek/trompet te maken heeft maar breder is (bijv. opnametechniek oid).

De reden dat mensen je negatief adviseren is denk ik alleen maar positief/beschermend bedoeld en geen persoonlijke aanval.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2007 14:52 
Moderator

meidje ga lekker die auditie doen, en kom er inderdaad lekker zelf achter.

Er zijn een aantal mensen die je uit de praktijk hebben proberen te informeren...

Wat jij daarmee doet moet je zelf weten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2007 16:07 

Rieksz schreef:
ik kom hier NIET om jullie te vragen om mijn toekomst te voorspellen, en mij te vertellen dat ik ga floppen als trompetiste. Ik heb ook gezegt dat ik later nog NIET weet wat ik wil worden dus dat betekend dat ik later misschien helemaal geen beroepstrompetiste wil worden (Ik heb al vertelt waarom ik dan toch deze opleiding wil gaan volgen). Ik heb ook niet gezegt dat ik ben gestopt met trompet spelen in die tijd dat ik geen les had (dat ik van les ben gegaan heeft een reden die hier niks mee te maken heeft). Sterker nog, als ik het niveau die ik had toen ik van les af ben gegaan vergelijk met die ik nu heb, ben ik erg ver vooruit gegaan. Het enigste waarmee ik achterloop is mijn theorie. En daarvoor ben ik hier...

Wat jullie ook zeggen, ik GA die auditie doen. Ik ben nou eenmaal geen stopper. Als ik nou niks liever wil dan trompetspelen en daarmee een opleiding volgen, wat is het probleem dan? De wil is toch veel belangrijker dan theorie? die is immers aan te leren, wil niet.

Je hebt WEL aangegeven dat je geen barst van muziek weet!
Je weet niet wat standards zijn, je weet niet wat majeur en mineur is!
Je weet niet wat etudes zijn! (laat staan dat je ze kan spelen!)
Je vroeg WEL advies, en dat krijg je!
En niet van de minsten................

Zoals Marnix zegt:
doe er mee wat je wil!
Negeer het allemaal maar, maar vraag er dan ook niet meer om!
Ik vind dat er inmiddels wel genoeg pagina's aan verspild zijn!

(Deze post is ook niet negatief bedoeld, maar wel realistisch!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2007 16:15 

Hm, je gaat die auditie hoe dan ook doen begrijp ik.

Ze kwam hier voor hulp met haar theorie...Dat ze daarmee achter loopt, weet ze (en ook dat het moeilijk zal worden)...
Daar wil ze iets aan doen...
Dus is er íemand die haar kan/wil helpen? anders heeft dit topic weinig nut verder..
Ikzelf ben denk ik niet de juiste persoon, niks geen cons-ervaring of wat...alleen muziekles..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2007 16:23 

Laat ze in elk geval beginnen met les nemen!
Bij een goede leraar. Alleen zal een echt goede leraar waarschijnlijk hetzelfde advies geven als het gros op deze site!

Er moet in de theorie echt heel veel energie worden gestoken en ik betwijfel of je spel wel echt op het vereiste niveau is, maar dat kan ik van hieruit niet beoordelen, natuurlijk!
Het is sowieso nuttig om aan de theorie te werken, maar je hebt nu al zo veel achterstand, dat ik me echt oprecht afvraag of je dat nog wel gaat inhalen!
Zelf heb ik ook jaren geleden toelatingsexamen gedaan. (was nog in Hilversum)
Ik had ook geen idee van wat de theorie inhield, maar kon wel leuk spelen!
Natuurlijk heb ik het bij lange na niet gered!
Ik geloof niet dat ze de laatste jaren soepeler zijn geworden!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2007 16:49 

Een paar links door een beetje te googlen (er is vast nog veel meer te vinden):

Toelatingseisen Den Haag en Amsterdam

http://www.koncon.nl/public_site/ALGEME ... 3159003785
http://www.cva.ahk.nl/03_studieaanbod/0 ... /index.jsp

Theorie improviseren:

http://www.erikveldkamp.nl/improvisatie.html

Muziektheorie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Muziektheorie

Jazzstandards:

http://www.jazzstandards.com/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2007 17:26 

aaah heel erg bedankt, daar heb ik wat aan...

nogmaals: ik stel het op prijs dat jullie me proberen te helpen, ook al raden jullie het me af. Ik ga zelf nu heel hard studeren, en ik volg jullie raad op om iig nog te gaan lessen voor die auditie. En ik laat het jullie nog wel weten als dit anders afloopt dan jullie verwachten :)

bedankt voor jullie tijd en tips...

(als je nog meer sites, etc. weten die me kunnen helpen, ze zijn natuurlijk nogsteeds welkom)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2007 17:45 

theo schreef:
Volgens mij kun je voor twee dingen conservatorium doen:

1. om docent te worden (DM)
2. om met spelen je geld te verdienen (UM)

Als optie 1. je aanspreekt is trompetspelen als grootste hobby geen argument hier voor te kiezen. Het werken met mensen en de wil ze een eind op weg te helpen door jouw pedagogisch/didactische talent te gebruiken likt mij een beter uitgangspunt. Als dat je doel is kun je er voor gaan denk ik.

Als je voor opite 2 gaat is je start inderdaad erg zwak en de kans van een verspilde opleiding erg groot en die op broodwinning nihil). Dat is geen persoonlijke kritiek maar gewoon een afspiegeling van de pratijk (argumenten zijn al in overvloed genoemd). Bovendien is normaal gesproken het D-diploma (hafabra) het liefst met uitmuntende resultaten een goed begin (speeltechnisch) voor een proefspel).

De mensen die ik ken (o.a. Erik) en conservatorium doen/hebben gedaan, zijn figuren met een talent en goed tot zeer goed speelnivo welke in een heel vroeg stadium van hun trompetspelen al ver boven het gemiddelde uitkomt. Wanneer zij het consrervatorium doorlopen, wordt op dit nivo doorgebouwd en zijn er kansen je in de prof. wereld van de muziek te manifesteren.

Omdat ik zelf geen zin had in lesgeven en het wat mijn spelen betreft twijfelachtig was of ik er wel brood mee kon verdienen (plus het feit dat ik geen goed einddoel voor ogen had) ben ik gestopt met het cons.

Mensen uit mijn periode die wel doorgingen hebben nu geen werk, zijn omgeschoold etc. etc. . . . [/list]

Maar zo is het niet.

DM ( eerste fase, Bachelor ) doe je zowiezo. En als je erg goed afstudeert dan heb je kans om voor UM ( 2e fase of Master ) door te studeren. Zoals je het nu stelt, lijkt het wel alsof het of het een of het ander is, maar dat is niet zo.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur