trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tellen tijdens het spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2007 11:08 

(hoofd- en neven-)accenten speel ik een soort van automatisch...weet niet..gaat vanzelf
Tenminste...als ik de eerste x luister (het is natuurlijk niet zo dat ik dan achterover ga zitten en echt helemaal niet speel..maar ik let heel erg goed op wat de rest doet)...en de maatsoorten uit ga pluizen (als dat nodig is)..dan plaats ik die accenten en dat geeft idd veel duidelijkheid (ook voor de rest.. :P )
Ben ik hier dan de enige die het liefst zo min mogelijk telt??...dacht dat iedereen zo speelde..tot ik mensen hoorde die echt álles zaten te tellen (ik wist wel dat er mensen waren die veel baat hadden bij tellen..maar kon me niet voorstellen dat ze dat ook echt altijd deden). dat tellen werd me een tijdje verplicht op de muziekschool..toen ging het dus ook meteen een stuk slechter.. :lol: )...en ik zag opeens overal voeten bewegen in het orkest. Heb me er nooit zo mee bezig gehouden. Maar toen de dirigent aan de trompetten vroeg hoe we die maten telden..(om het uit te leggen aan de rest..want het ging bagger..behalve bij ons :P en hij kon het niet duidelijker uitleggen). Toen moest ik dus bekennen dat ik helemaal niet telde..kijkt ie me heel raar aan..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2007 11:54 

(oeps...sorry voor het vage alles-door-elkaar-verhaal) :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2007 12:12 

Het is om ritmisch te spelen belangrijk om te weten waar de tel zit (zowel in de bladmuziek als bij de rest van het orkest). Hoe je dat doet is voor iedereen anders.

Er zijn stukken waar bijna elke maat anders is. Daar alleen op gevoel spelen is erg lastig, daar heb je dus extra houvast nodig. Luisteren, de tel aangeven in je muziek en accenten geven zijn ook vormen van houvast

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2007 12:21 

Ik speel meestal op gevoel.
Ik lees net zoals je woorden leest: je leest niet meer letter voor letter, maar je ziet het patroon. daarna is het alleen nog maar de goede knopkes indrukken

Tenzij er ingewikkelde ritmes staan: accenten op de 4e 16e , 3 over 4 enz enz

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur