trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 22:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2007 13:54 

Hoe lang speel ik: een jaar op 12-13 (waarvan 7 les gehad, eerste 2 jaar op cornet rest op trompet)

Wat haal ik: G3 Skweek C3 normaal, ook aan het einde van de repatitie avond.

Maar boven de G3 gaat m'n toon wat achteruit. Niet m'n uithuidingsvermogen maar wel m'n toon (wordt scherper).

Nu zit ik er aan te denken om een groter mondstuk te proberen. Ik speel nu op een Yamaha 11C4 wat overeen zou moeten komen met Bach 7c. Ik zit meer in de richting van een Bach 3C te denken. Misschien dat m'n Toon dan beter blijft in de hoogte. Ik heb ook gemerkt dat ik op een lichter spelend instrument ook veel makkelijker hoog kom. Misschien dat ik meer aan m'n ademsteunmoet gaan werken.

Zou een groter mondstuk ook een oplossing kunnen zijn?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2007 14:39 

Mijn 3C en 7C zijn beide van Kelly, naar het schijnt gemodelleerd naar oude Bachs.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2007 15:02 

Ok, dan weet ik het ook niet. Ik deel jouw ervaring in ieder geval niet en volgens de brochure moet dat ook niet het geval zijn. Misschien is Kelly niet goed in kopiëren...

http://www.bachbrass.com/mouthpiece/Ima ... hmouth.pdf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2007 21:14 

Ik heb al eens vaker gehoord dat Bach C-cups erg verschillen, en dat de 3C een van de ondiepste C-cups is, en de 7C een van de diepste. In de Kelly-versie van het 7C mondstuk zit een soort dubbelcupje: een echte C-cup met een trechtervormig (V-cupachtig) begin van de throat. Subtieler als bij de Parduba's het geval is, maar toch duidelijk aanwezig. Dit veroorzaakt denk ik het prachtige intieme jazzgeluid. Bij mijn 3C ontbreekt dit trechtertje. Naar het schijnt was dit trechtertje ook aanwezig bij de oudere Bach 7C, en niet bij de moderne.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007 21:52 
Moderator

Tsja :? http://www.youtube.com/watch?v=x5tg4Zjy ... ed&search=

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2007 08:38 

Zie je wel!
Met een biertje er bij kan je veel hoger spelen! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 mei 2007 12:48 

haha, bier doet wonderen. Het zorgt er zelfs voor dat hij trots is op deze noten waar hij nooit in zijn leven iets aan zal hebben :wink: (ik hou me liever bezig met dingen die ik nog vaker zal gebruiken...)
Wil ik dit voor elkaar krijgen...dan gaat dat toch eeuwig duren (áls het al lukt :lol: )...en dan kun je het....nou, geweldig...dat was het dan...jaren oefening...om je vrienden je bier vast te laten houden om ze ff te laten horen hoe hoog je wel niet kunt...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2007 15:47 

Deze gaat wel behoorlijk terug in de tijd.. De discussie met Hans en Erik dateert al van mei 2006.
Ik had dus een oude trompet van een markt gekregen van mijn vader en die dacht dat ik er wel iets mee kon, zat dus een mondstuk bij ( die je natuurlijk met geen vinger aan wil raken... Oud en geen idee waar die heb gezeten) Maar net met mijn nieuwe "oude" King toch met mijn Bach 5C al een redelijk hoogte te krijgen, speel nog geen jaar en haal dunnetjes en niet bruikbaar C3.. En piepend kom ik veel verder maar dat is al helemaal niets.. Maar goed, na wat speciaal ontsmettingsmiddel toch die andere schoongemaakt en geprobeerd. Te weinig verstand ervan (toen ik hem kreeg 7 maanden geleden, trompet is ook echt stuk) dacht ik van daar passen mijn lippen nooit in.. Veels te ondiep en klein.. Nu weer geprobeerd na "wat" speelervaring en hij speelt echt heel makkelijk... ONGELOOFLIJK.. De C3 is een stuk voller, nog steeds niet echt bruikbaar, maar ik loop er gemakkelijk naar toe... En uit stilstand naar de G2 is geen enkel probleem + ik hou het veel langer vol. Nu moet ik ook meteen eerlijk bekennen, ik heb me gek gespeeld aan toonladders en intonatie.. Met andere woorden zet bladmuziek voor me en ik kan je precies vertellen wat er staat, maar na spelen is echt een ramp... Nu is het geluid vergeleken bij de Bach knudde.. Minder helder en bach is voller.. Nu schreef Erik al dat het 20% maar mondstuk is, maar met zulke verschillen lijkt het mij meer, puur en alleen al dat je lippen gewoon niet de vrijheid hebben om dezelfde trillingen te maken.. ( Ik snap eigenlijk dan ook niet zo goed waar dan die 20% vandaan, mijn excuses.. Maar ik snap ook al vaak niet hoe iemand de telling maakt ze spelen een A3 en het klinkt als een G3..? Ik neem aan dat het een A4 was? En ja dit is helemaal in de eerste 13 pagina's van het verhaal)

Als ik nu een bach will hebben die veel meer op deze lijkt, zal ik dan ook naar een 5 e ofzo gaan? Erik, Hans? Of komt er toch meer bij kijken? Die 5C speelt op zich heel erg lekker, maar is veel zwaarder dan die andere onbekende..

"Dogs smoke in France"
Ozzy Osbourne

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur