trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welk mondstuk gebruiken jullie?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 06:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 185 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 mei 2003 13:22 

tja, dat persen, dat weet ik!! Ik heb een redelijke techniek, maar dat duwen tegen mijn lippen, krijg ik maar niet afgeleerd..... en zeker als je lekker (op de automaatische piloot....) aan het spelen bent, druk je het soms gewoon dicht!!

Het mondstuk waar jij het over hebt ken ik niet eigenlijk, wat is het voor iets?

groetjes Ost

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 mei 2003 13:29 
Moderator

Tip: je bent rechts handig dus gebruik je linker hand om wat tegendruk te geven aan de hand die het instrument tegen je lippen aan duwt. (en omgekeerd) soms wil het wel wat helpen. Bob Reeves mondstukken worden door veel lead trompettisten gebruikt omdat die heel comfortabel zijn, als verder voordeel hebben ze dat als je kracht gaat zetten op je lippen dat het mondstuk "dichtslaat" dus word je gedwongen niet te duwen, maar op lucht te spelen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 mei 2003 13:47 

op die fiets.... hmmm, kzal eens gaan zoeken dan!

maar ik probeer dat vaak tijdens het studeren, niet te duwen, maar dan valt mijn hele toonvorming, en mijn bereik al helemaal, in duigen!! tja, waarschijnlijk moet ik dit dan net zolang oefenen tot ik op mijn huidige niveau zit.... maar daar heb ik eerlijk gezegd niet zo denderend veel trek in... en dit haalt ook niet uit, tenzij ik stop bij alle bands en orkesten waar ik wekelijks repetitie mee heb. Want drie keer in de week terug vallen in je oude methode, terwijl je een nieuwe leert, heeft niet echt zin...

groetjes Ost

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 mei 2003 13:50 
Moderator

tja dat is jou zaak maar suc6 met je promsconcert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 mei 2003 14:21 

Beste Ost,

Bob Reevs is echt super. En met een beetje wilskracht kom je heel ver. Als ik jou was zou ik naar Pfeiffer in Rijswijk gaan en alles uitproberen. Voor iets meer dan 100 euro heb je een mondsruk waar je echt mee kan knallen. (mijn ervaring)

Wat mij ook veel geholpen heeft is studeren met iets in je trompet wat veel weerstand geeft (bijvoorbeeld die Silent Brass demper) . Als je daarna zonder speelt gaat het veel makkelijker doordat je opeens veel minder weerstand hebt. Voor je klank in de hoogte wordt het in het begin wel moeilijk, maar je haalt die noten wel. Veel lucht is the key en vooral veel wilskracht. Gewoon veel studeren (Colin en Stamp hebben goeie oefeningen).

Op korte termijn is veel haalbaar, maar je moet er wel wat moeite voor doen. Speel de komende tijd tijdens ALLE reptities op je nieuwe mondstuk zodat je er zo snel mogelijk aan went.

Wat die solo betreft gaat dat helemaal goed komen.

Succes met je mondstukkeuze en op de Night Of The Proms. Ik ben erg optimistisch maar ik weet uit ervaring dat het mogelijk is.

Succes!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 mei 2003 15:01 

tnx soul man,

ja, wilskracht heb ik wel!! In tegenstelling tot voorgaande tien jaar heb ik de afgelopen weken bijna iefdere dag een kwartier tot een half uur geoefend!! Het is alleen niet de bedoeling om met een nieuw mondstuk te gaan spelen, maar meer alleen voor die solo. Ik ga een nummer vantevoren overschakelenop het andere mondstuk en rustig inspelen, daarna de solo spelen, en daarna weer terug naar mijn eigen vb 1 1/2c. De solo zit in het derde stuk. dus ik moet de hele proms nog spelen op mijn eigen mondstuk... Gisteren zat de e er heerlijk lekker op, met dat tweede mondstuk dan he, daarna terugschakelen ging ook wel redelijk! Ik hoop ook dat het me gaat lukken!! Ach, ik zie wel, lukt het niet zo hoog te spelen, dan doen we gewoon iets anders!!! kben alleen benieuwd wat de dirigent daar van zegt.... haha

Joost

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 mei 2003 17:56 

als je er nou vanaf nu minstens een half uur studeren van maakt, dat zal je ook helpen. Je kunt dan oefeningen doen om je embouchure en ademhaling in dusdanige conditie te krijgen dat je de hoge nootjes zeker haalt op je kleine potje.
Probeer eens deze oefening:
De hele oefening zachtjes spelen. Begin op de F# in de balk en speel langzaam de toonladder gebonden omhoog naar de F# boven de balk. Als je daar bent hou je de ademsteun en lipspanning vast, haal je mondstuk van je mond, zet opnieuw op je mond en probeer de noot een paar keer aan te zetten. Neem een hap adem speel nog een keer de hoge F# en ga dan helemaal gebonden naar de F# onder de balk toe. Zet ook die lage F# een paar keer aan en hou de laatste noot langer aan dan je ademt denkt te hebben. Neem een aantal tellen rust en doe vervolgens hetzelfde vanaf de G. Je kunt zo lekker naar boven klimmen naar de hoge C. Als je daar bent ga je gewoon verder totdat je niet verder komt.
Doordat je zachtjes speelt train je je lippen zeer effectief. De lippen krijgen dan de mogelijkheid om een hele kleine opening te maken, wat je bereik dus bevordert. Voor het volume hoef je dan alleen nog maar gas te geven. ook neem je door het zacht spelen een hoop druk op de lippen weg.

Hoop dat het helpt, succes!

P.S.: Met 1 kwartier studeren haalt bijna niemand een G3, dus aan de bak! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 mei 2003 18:56 

Kijk dit zijn replays waar je mee vooruit kan!! bedankt daarvoor!! ik ga het proberen,

eneeuuuh idd, een kwartiertje is ook kort, weet ik... :roll:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 185 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur