trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Perspectief musici conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 13:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2007 09:02 

Het is zo simpel:

Het is een markt van vraag en aanbod. Ik heb zelf gekozen om af en toe eens trompet te spelen hier en daar na een trompetstudie en mijn hoofd inkomen ligt op het dirigeervlak. Dit is overigens niet anders dan met trompet spelen denk ik. Ook hier vraag en aanbod.

Doe je het goed? dan weten mensen je te vinden.

Ik heb veel contact met veel dirigent collega's, wij proberen elkaar ook op de hoogte te houden wat er gevraagd/geboden/verdiend wordt. Dat is een eerlijke zaak. Er is een trend bij ons dirigenten gaande dat er meer "open" gecommuniceerd wordt omdat we in Noord Holland zo langzamerhand beseffen dat we onze eigen markt creëren. Zo proberen wij een goede prijs in stand te houden. D.w.z. een prijs waar je een goed broodje van hebt, en waar verenigingen wel bij varen. Heeft geen zin om de hoofdprijs te vragen en dat verenigingen naar de knoppen gaan. Keerzijde is dus ook , ik zelf tenminste, dat ik soms NEE zeg tegen "aanvragen".......

Belt een mevrouw, wilt u een studiedag dirigeren van 10.00 tot 17.00 op een zaterdag voor € 100 dan doe ik dat dus niet.
Heeft u wel eens een loodgieter laten komen van 10.00-17.00? € 55 x 7 uur = ....??? ex voorrij kosten.........

Belt een mevrouw, wilt u een concert meespelen op zaterdag avond en ik ben van 18.00 tot 23.00 onderweg? Dan doe ik dat dus niet voor € 75 en een bos bloemen.

Gewoon stelselmatig het antwoord geven: Heeft u wel eens een loodgieter laten komen ?

Nee, dan zit ik liever met een zak chips om de bank tegen mijn vrouw aan...........

By the way weet eenieder dat als je rijk had willen worden je een ander vak dan muzikant had moeten kiezen (dit geldt voor de meesten) of anders een leuke vrouw "uitzoeken" met een dito bankrekening.....

Zonder dollen, ik doe nu wel wat ik leuk vindt, wat ik denk ik m'n hele leven kan doen, waar ik goed in ben (denk ik zelf) en waar ik ook wat mee kan verdienen. Denk dat het daarom gaat.....

Tot slot: Gun je conculega's ook wat!!!!
Ik had gesolliciteerd bij een club om te gaan dirigeren en wist eigenlijk al dat ik daar aangenomen zou worden. Kom een andere collega tegen en tip die op deze vacature. Hij ook solliciteren en hij wordt aangenomen. Prima toch? De keer daarna zelfde verhaal, toen werd ik aangenomen. Mooi man, das goed! We houden elkaar scherp en je gunt je collega's wat, je valt eens voor elkaar in en je geeft elkaar advies.
Ben er van overtuigt dat deze manier van werken altijd naar je toe komt uiteindelijk! Je verliest eens wat en je wint eens wat.
Wat hebben we toch een mooi leven...............

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2007 22:47 

Niels,

Dank je voor de bijdrage. Ik geloof je meteen, alleen is de jazzwereld toch een tikkie asocialer geloof ik. Het zou best kunnen werken zoals je het zegt, maar ik geloof dat dan pasen en pinksteren op één dag moeten vallen voordat dat gaat gebeuren. Ik draai al twintig jaar mee, en het is er eigenlijk alleen maar slechter op geworden. Let wel, ik klaag niet, ik constateer. Ik klop mezelf ook niet op de borst dat ik degene ben die het allemaal goed doe, ik probeer er gewoon van te leven, en van de krenten uit de pap te genieten.

nielsmarchal schreef:
Doe je het goed? dan weten mensen je te vinden.

Helaas, in de wereld waarin ik leef is dit niet geheel waar. je zult jezelf toch op z'n minst moeten aanbieden en kenbaar maken dat je speelt. Ik heb ook van de besten gehoord, dat als je wilt spelen, dat je je dan suf moet bellen. Mensen als Jarmo en Angelo Verploegen, die hebben zich echt suf gebeld om te komen waar ze nu zijn. Als ze het niet hadden gedaan, hadden ze niet zoveel gespeeld. Dat hebben ze zelf meermalen in interviews gezegd, dus ik vertel niks nieuws.

Citaat:
Gewoon stelselmatig het antwoord geven: Heeft u wel eens een loodgieter laten komen ?

Klopt, je hebt gelijk. Marnix kwam ook al met die loodgieter. ik ken die vergelijking ook heel goed. Alleen heb je er in de jazz niiks aan. Het is kiezen of delen als ik wil spelen. Kijk naar de Millenium Bigband, Dual City, Guus Tangelder (waar ikzelf in zit), allemaal topbands, goeie projecten, goeie solisten, goeie muziek: liefdewerk oudpapier. Repetities zijn sowieso onbetaald, en met veel geluk krijg je optredens betaald (bij Guus gelukkig een beetje, de rest weet ik niet, maar wat ik hoor is bedroevend). Moet ik het dan laten met het argument dat de loodgieter al meer krijgt? Dan zou ik echt gewoon niet meer spelen. Dat heeft helaas niks met kwaliteit te maken. Ik speel met leraren aan conservatoria, die andere bands die ik noemde zijn gevuld met de Nederlandse top....., die krijgen echt niks meer dan ik (of ik word bedonderd waar ik bij sta ;))

Citaat:
By the way weet eenieder dat als je rijk had willen worden je een ander vak dan muzikant had moeten kiezen (dit geldt voor de meesten) of anders een leuke vrouw "uitzoeken" met een dito bankrekening.....

Daar heb je gelijk in. Gelukkig ben ik tevreden met wat ik doe, maar voor het geld kan ik het net zo goed laten. Het spreekwoord' snabbelen totdat het geld op is', is niet eens een grap.

Citaat:
Tot slot: Gun je conculega's ook wat!!!!
Ik had gesolliciteerd bij een club om te gaan dirigeren en wist eigenlijk al dat ik daar aangenomen zou worden. Kom een andere collega tegen en tip die op deze vacature. Hij ook solliciteren en hij wordt aangenomen. Prima toch? De keer daarna zelfde verhaal, toen werd ik aangenomen. Mooi man, das goed! We houden elkaar scherp en je gunt je collega's wat, je valt eens voor elkaar in en je geeft elkaar advies.

Ja en nee. Als ik toevallig zelf niet kan, heb ik er geen enkel probleem mee, iemand anders te vragen, maar als ik het zelf kan krijgen, kan ik het me gewoon niet permitteren het aan iemand anders te gunnen. Dat heeft niks met hebzucht of egoisme te maken, maar met pragmatisme. Maar goed, als je de boel beter wil krijgen, dan denk ik dat dit ook iets is om aan te werken. Ergens zal er een beetje solidariteit moeten komen. Dat is nu ver te zoeken.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 07:28 

marnix schreef:
Sorry, maar het is een HBO studie, die ook als zodanig betaald dient te worden, beste Pim, en eerlijk gezegd word ik kotsmisselijk van mensen die voor een ander gaan zitten bleren over idealen. Natuurlijk is het een mooi ding, om een mooi concert te spelen, en daar mensen mee blij te maken. Natuurlijk is muziekmaken iets moois. Maar het kost een enorme bende geld. En dan heb ik over het geld dat ik erin steek. Instrumenten, dempers, mondstukken muziek en gruwelijk veel tijd. Moet dat dan maar voor niks, omdat een ander vind dat ik het maar voor het ideaal moet doen?? Moet je voor de grap eens tegen een manager zeggen....
Dat je het leuk vind om muziek te maken is mooi, maar er moet ook brood op de plank komen, en dat kan alleen maar als je de kwaliteit hebt om er gerechtvaardigd geld voor te vragen.

En nee beste Bert, dat is niet zuurpruim spelen, dat is opkomen voor het brood van mijn collega's ( zoals jij ) en mijzelf. Dank je...

Als je het spelen niet tof genoeg meer vindt om er zoveel geld in te stoppen, of als je vindt dat je er te weinig aan over houdt, dan zoek je toch lekker een baan die beter betaalt en stop je lekker met spelen! Of ga spelen naast je baan, dan krijg je er misschien weer lol in! Ik ga ervan uit dat je het leuk genoeg vindt, dus dat je daarom speelt, de soms slechte voorwaarden die daaraan verbonden zijn voor lief genomen. Als je dat niet vindt denk ik dat je beter wat anders moet zoeken. Enne, het feit dat je er veel geld in stopt en dat het afentoe niet veel betaalt hoeft niet te betekenen dat niemand meer conservatorium mag gaan doen omdat anders het brood uit de monden van de muzikanten van nu getsolen wordt....nogmaals: een organisator van een groot, goed betaald concert vraagt heus wel goeie muzikanten. Dus, de echte goeien hebben heus wel werk, al zal het soms inderdaad wel eens lastig zijn. Ik denk dat mijn redenatie wat dat betreft nog steeds opgaat, hoeveel aardige pb'tjes je me ook stuurt..... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 10:36 

Nu wil ik de beroepsmusici niet voor het hoofd stoten, maar ik vind de vergelijking met een loodgieter best wel krom...

Die voldoet toch meer aan een bepaalde noodzaak dan een muzikant. Als ik een week zonder muziek zit is dat flink balen. Echter, zit ik een week zonder water....

Jupiter pocket
King Trombone
OLP Tony Levin 5-string Basgitaar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 11:09 

Volgens die redenering zouden bakker en loodgieter de best betaalde beroepen moeten zijn? :)

Ik vind deze discussie trouwens niet zo in dit topic passen. Waarom moet een blij berichtje van iemand die is toegelaten tot het conservatorium veranderen in een beetje bittere discussie over hoe het er aan toe is in beroepsmuzikantenland? Ik weet natuurlijk niet waarom Rieksz niet weer in dit topic heeft gepost, maar ik zou er ook geen zin meer in hebben. Het is nu een beetje laat daarvoor maar misschien was afsplitsen van die discussie naar een apart topic handiger geweest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 11:17 

snader schreef:
Waarom moet een blij berichtje van iemand die is toegelaten tot het conservatorium veranderen in een beetje bittere discussie over hoe het er aan toe is in beroepsmuzikantenland?

Dan weet ze alvast wat er over een paar jaar op haar af komt, mocht ze serieus het vak in willen. Het is nooit weg om wat ervaringen van beroepsmensen te lezen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 12:10 

HJ schreef:
Helaas, in de wereld waarin ik leef is dit niet geheel waar. je zult jezelf toch op z'n minst moeten aanbieden en kenbaar maken dat je speelt. Ik heb ook van de besten gehoord, dat als je wilt spelen, dat je je dan suf moet bellen. Mensen als Jarmo en Angelo Verploegen, die hebben zich echt suf gebeld om te komen waar ze nu zijn. Als ze het niet hadden gedaan, hadden ze niet zoveel gespeeld. Dat hebben ze zelf meermalen in interviews gezegd, dus ik vertel niks nieuws.

Bert,
Dat "netwerken" geldt in elke branche. Ook in dirigeerland, lesgeef land, maar ook bij bv een bedrijf als BP of zo.......Ik heb alleen al een mobiele tel.rek. per maand van minstens € 100,00..........tsjaaa het is investeren...Maar dan toch als je goeie concerten neerzet en mensen praten erover, merk ik dat ze je weten te vinden. Maar goed ik speel nu in op de markt in NoordH. De spoeling is dun, weinig dirigenten die opstaan en weinig die van de scholen af komen.

Groet Niels

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 13:34 

nielsmarchal schreef:
Maar goed ik speel nu in op de markt in NoordH. De spoeling is dun, weinig dirigenten die opstaan en weinig die van de scholen af komen.

Daar ging het nu juist om, dat er een overschot aan trompettisten is en het werk afneemt. Dan kun je net zo goed zijn als je wilt en netwerken tot je een ons weegt, als er weinig werk is valt er weinig te spelen.

Voor een paar jaar gelden speelden er nog redelijk veel trompettisten in musicals. Nu zijn die musicals er nog steeds, het publiek is er ook nog steeds, maar men vindt het blijkbaar bij Joop van de Ende en consorten niet zo belangrijk dat er een groot orkest zit als je hetzelfde volume krijgt met 3 synthesizers. Dat is in Duitsland trouwens precies hetzelfde, mijn collega's daar doen ook bijna nooit meer een snabbel in musicalland. Maar waar nog wel een blazer nodig is wordt je ook niet blij, ik geloof dat de netto gage voor een avondje musical spelen in Scheveningen ongeveer 70,- incl. reiskosten is...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur