trompet.nl > forum > Toon onderwerp - buzzen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 17:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: buzzen
BerichtGeplaatst: 01 mei 2003 09:22 

Hallo allemaal :D

Ik zit met het probleem dat ik niet weet hoe je moet buzzen :(
Wie zou mij kunnen uitleggen :?:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. :!:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 mei 2003 10:38 

In principe kun je buzzen, anders zou er geen toon uit je trompet komen. Het is inderdaad wel zo dat mensen er moeite mee hebben om dat met alleen het mondstuk of alleen de lippen te doen.
Begin eerst maar eens om een toon te krijgen met alleen je mondstuk op je lippen. Blaas niet te veel lucht uit, zodat je lippen een kans krijgen om tegen elkaar te trillen, i.p.v. dat ze in één keer helemaal open worden geblazen. Let nog niet op toonhoogte, kwaliteit en volume, maar alleen of je je lippen aan het buzzen krijgt. Belangrijk is om hierbij het mondstuk niet te vast tegen je lippen te houden. Te veel druk op je lippen belet deze om te gaan trillen. Heb je eenmaal toon, dan kun je gaan werken aan toonhoogte, toonkwaliteit etc. Het zal je spelen zeer zeker helpen.
Ik hoop dat je met deze oefening wat verder komt. Als je meer wilt weten moet je gewoon vragen. Mocht het niet lukken, dan kan ik je bij voorbaat al zeggen dat een bezoek aan een goede trompet docent je veel meer kan helpen dan dit forum. Persoonlijke begeleiding, uitleg en voorbeelden werken nog steeds het beste.

Succes, Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 mei 2003 11:04 

hartelijk dank voor je antwoord jeroen . :D :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2003 18:36 

hallo

Ik heb er ook veel moeite mee, met name omdat ik veelste hard druk..... :? Dit krijg ik mezelf maar niet afgeleerd!! Ik kan alleen een mooie noot spelen als ik druk zet! Ik ben momenteel begonnen om vaak tussendoor gewoon wat te "buzzen" op mijn mondstuk, en dan zonder echt te drukken. Ik hoop zo mijn normale trompetspel ook zonder hard drukken te krijgen..... maar dat zal nog wel even duren, vooral de hoogte!! :)

MAAAARRRRR als ik mijn mondstuk van mijn lippen pak als ik buzz, dan blaas ik aleen lucht!!! Ik heb als het ware mijn lippen te ver uit elkaar?! Kan dit wel kloppen? Of speel ik gewoon verkeerd?
groetjes Ost

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2003 22:06 

Ik kan je alleen antwoord geven op de vraag met het mondstuk en gewoon buzzen.

Hoewel ik zelf ook iedere dag buzz ken ik het probleem wel, ik weet niet of het nou meteen een verkeerde jij buzzt en je zet het mondstuk aan je lippen terwijl je door blijft blazen dan verandert de verhouding tussen je lippen een heel klein beetje. Wanneer je het omgekeerd doet kan deze kleine verandering ervoor zorgen dat je geen geluid meer hebt.

Remedie: Heel veel oefenen, want na een tijdje krijg je zoveel controle dat je je embouchure kunt " bijsturen" waardoor je dat probleem niet meer hebt.

Suc6 :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2003 07:15 

Ost schreef:
hallo

MAAAARRRRR als ik mijn mondstuk van mijn lippen pak als ik buzz, dan blaas ik aleen lucht!!! Ik heb als het ware mijn lippen te ver uit elkaar?! Kan dit wel kloppen? Of speel ik gewoon verkeerd?
groetjes Ost

Wat kan helpen om te leren te buzzen op je mondstuk, is om in het begin je mondstuk aan de achterkant een beetje dicht te houden. dan krijg je iets meer weerstand (beetje proberen hoeveel dat moet zijn), en spreekt ie makkelijker aan.
Wel streven naar alleen mondstuk, want hoe minder sturing, hoe meer het er op aankomt dat je lippen/adem alles moeten doen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur