trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe aan kracht winnen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 19:09 

Ja, je moet het stipt doen. Ik heb op m'n lessenaar een wekkertje staan met een secondenwijzer. Precies na 20 seconden stop ik om vervolgens na 20 seconden weer verder te gaan waar ik gebleven ben. Wel mondstuk van mond halen dus. Als je het eenmaal gewend bent gaat het goed.

Ik weet nu b.v. dat ik bij de meeste oefeningen na 2 regels in het studieboek op ongeveer 20 seconden zit. Je wordt er vanzelf fanatieker in als je op een gegeven moment merkt dat je uithoudingsvermogen beter wordt. Ik vind zelf dat het mijn gehele spel ten goede komt, toon, aanzet enz.

Het is te vergelijken met het lichtjes oefenen met gewichten in de sportschool. Dus aanspannen en weer ontspannen.

Op de trompet dus net zo lang rusten als dat je speelt.

Peter Masseurs heeft deze tip van niemand minder dan Maurice André. Ook niet de minste dus........ :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 19:16 

klinkt aannemelijk...
Maar waarom 20 seconden?...ik zou gaan voor wat langer...20 seconden is echt heel kort. En ik denk dat dat me heel snel zou gaan vervelen, elke keer de boel afkappen, 20 seconden niksen (je kunt ook niet ff iets anders gaan doen, want voordat je op bent gestaan kun je alweer gaan zitten, zijn ze alweer voorbij, die 20 seconden :wink: ) en dan weer 20 seconden spelen...afkappen...etc..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 19:29 

Misschien dat 15- of 25 seconden ook wel gaat, maar het hele idee is; rust net zo veel als dat je speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 19:33 

hmhm, dat is zeker altijd goed. Maar ik doe het meestal met een kwartier ofzo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 20:27 

Ik ga even op zoek naar een goed klokje en het eens een tijd lang proberen. Het komt nu nogal vreemd op me over, maar als het werkt...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2007 21:11 

toet'n!! schreef:
hmhm, dat is zeker altijd goed. Maar ik doe het meestal met een kwartier ofzo.

Ik ook. Even lekker wat stukken door spelen of oefeningen doen en dan beneden even wat drinken of weer terug aan school/afstudeer werk. Als m'n concentratie boog voor school weerk weer om is de trompet er weer bij om wer even "inspriatie" op te doen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2007 09:33 

Nouja, meestal probeer ik dat iig.
Maar meestal blijf ik dan weer te lang hangen in 1 zo'n !#$-stuk dat ff niet wil...en dan gaat een kwartier snel :wink: ...dan plak ik er meestal wat bij aan...of sla die pauze dan maar over...want dan moet ik het ook gewoon goed hebben, anders zit ik me met die 'pauze' alleen maar te ergeren. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2007 14:07 

Ik heb net gespeeld zoals Karel schreef. Eerst dacht ik dit word niets, maar na een paar minuten merkte ik dat het juist heel prettig werkte. Je wordt je heel erg bewust van alles wat je doet. Niet alleen het in- en ontspannen van de lippen, maar ook allerlei andere zaken. Ik was veel geconcentreerder en dingen die normaal niet zo goed lukken gingen nu veel beter. Dit waarschijnlijk omdat ik veel minder gehaast bezig was en door die twintig seconde tijd tussendoor veel meer nadacht over wat ik nu eigenlijk aan het doen was. Steeds even de rem erop, inplaats van maar doorgaan, doorgaan en doorgaan (of iets nu lukt of niet)
De eerste keren duurden die twintig seconden nogal lang, maar ik was er snel aan gewend. Ik ga er dus zeker voorlopig mee door om te kijken of het iets oplevert op lange termijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur