trompet.nl > forum > Toon onderwerp - musiCopy in de fout
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2007 13:56 

Een arrangeur hoeft geen geld te betalen aan de componist als ie een arrangement maakt. De uitvoerende moet de Buma/Stemra geld betalen voor de stukken die ze spelen tijdens een uitvoering. Maar of dat altijd gebeurt?

Het volgende is dan dat de Buma/Stemra dat geld weer doorsluist naar de componist. Ik heb daar slechte ervaringen mee. Ik vraag me soms af voor wie de Buma/Stemra eigenlijk aan het werken is.

Ik maak ook regelmatig mee dat ik gevraagd wordt om een arrangement te schrijven voor een orkest. Maar op 1 of andere manier denkt men dat ik een dag kan werken voor 50,- bruto (en dan reken ik de onkosten nog niet mee)...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2007 15:01 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Het volgende is dan dat de Buma/Stemra dat geld weer doorsluist naar de componist. Ik heb daar slechte ervaringen mee. Ik vraag me soms af voor wie de Buma/Stemra eigenlijk aan het werken is.

)...

In ieder geval houden ze eerst een vermogen vast om te beleggen, met alle gevolgen vandien. (overigens schijnen ze dit bericht wel ontkend te hebben)
http://weblog.r-win.com/archives/algeme ... _verl.html

Maar of ze nu wel of geen beleggingsverlies hebben, waarom zo'n enorm bedrag op de rekening, als het de componisten toekomt?

Laatst bijgewerkt door diederik op 19 jul 2007 15:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2007 15:01 

Ok, ik had het anders neer moeten zetten. Ze moeten toestemming vragen en in veel gevallen staat er een vergoeding tegenover deze toestemming.

Er berust auteursrecht op hetgeen de componist heeft gemaakt.
De componist bezit als enige dit recht (ok, bij overlijden gaat dit door op de erfgenamen tot 70 jaar na het overlijden)

Om iets te mogen doen met het stuk (verveelvoudigen zoals het in de auteurswet staat) moet er in ieder geval toestemming gevraagd worden om van deze rechten gebruik te maken. En in veel gevallen zit hier een vergoeding aan vast.

Onder verveelvoudigen valt onder andere:
- Het vastleggen
- Het uitvoeren
- Natuurlijk het kopieren
maar ook:
Citaat:
Onder de verveelvoudiging van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt mede verstaan de vertaling, de muziekschikking, de verfilming of tooneelbewerking en in het algemeen iedere geheele of gedeeltelijke bewerking of nabootsing in gewijzigden vorm, welke niet als een nieuw, oorspronkelijk werk moet worden aangemerkt.

Nu kan je natuurlijk de vraag stellen of je het wel of niet een nieuw stuk kan noemen, maar het is een arrangement op iets en de basis is dus in ieder geval niet oorspronkelijk van de arrangeur, maar van de componist.

Het is misschien een beetje een ingewikkeld verhaal, maar kortgezegd heb je dus toestemming nodig van de rechthebbende, heb je dat niet kan het gewoon als illegale verveelvuldiging worden aangezien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2007 15:17 

Ik geloof niet dat er in de jazz voor een big band arrangement van een bekende standard ooit toestemming is gevraagd aan de componist, laat staan een vergoeding betaald is.

In ieder geval snap je nu waarom er zoveel lookalikes geschreven worden, bijv. in de reclamewereld maar ook in play-alongs. Op deze manier heb je een origineel muziekstuk dat lijkt op een bekende tune maar toch als een nieuwe compositie wordt gezien. Ik schrijf voor de Haske ook nooit arrangementen maar altijd composities zodat we later geen problemen krijgen met rechten e.d.

Maar het is een complex probleem, ik vind het niet prettig als er muziek van mij gekopiëerd wordt maar ik maak er er zelf ook schuldig aan...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2007 16:42 

Jazz is inderdaad een raar ding.
Al die real (en fake) books. daar zitten ech geen rechten op. Je koopt zo ongeveer alles wat dizzy en parker ooit aan stukken hebben gespeeld voor 12 E op heerlijk a5 formaat. en daar zitten echt geen rechten op.
en dan heb je nog de roemruchte sipke bakker welke ongeveer elk arrangement van Duke Ellington heeft uitgeschreven van de plaat en 4 nootjes heeft veranderd en het zijn eigen arrangement heeft genoemd... waar begint het en waar stopt het....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2007 19:42 

trompet-smurf schreef:
Girlpower schreef:
Een ander orkest waar ik speel heeft eigen arrangeurs, probleem gelijk voor een heel eind opgelost.

dacht je dat?
betalen deze mensen geld voor de rechten van het originele werk aan de oorspronkelijke maker (of zijn erfgenamen) van de muziek?
doen ze dit niet valt het onder bijna hetzelfde wetsartikel in het auteursrecht als wat MusiCopy gebruikte.

gewoon ff een dingetje tussendoor :wink:

Nee, dit is niet geheel gratis, maar kopiëren is nadat het gemaakt is geen probleem. Ze kopen regelmatig muziek, met name filmmuziek (soms zelfs orgineel) en gaan daar mee aan de slag. En http://www.fasobib.nl/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur