trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Maurice of Wynton?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 08:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Maurice André of Wynton Marsalis?
Maurice André 52%  52%  [ 16 ]
Wynton Marsalis 48%  48%  [ 15 ]
Totaal aantal stemmen : 31
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2007 13:09 

Niet alle muziek is nu eenmaal gelijk. Daarom geniet ik van Wynton's muziek, en dan vooral van zijn eerste platen, maar ook van alle andere muzikale grootheden.

Als je van Wynton een mooie cd wilt kopen dan kan ik "Hot House Flowers" aanraden. "Live at Blues Alley" is ook een geweldige cd.

Je ziet ook vaak dat bij dit soort grootheden dat de meest creatieve periode in het begin van de carriere zit. Als je hem wilt vergelijken met André dan kan ik er ook nog aan toevoegen dat Wynton gigantisch veel muziek heeft gecomponeerd, waaronder een ballet. Daarnaast speelt hij ook goed piano en drums. Veel klassieke muzikanten zijn "alleen" maar goed op hun instrument en verder niets.

Dan heb ik het nog niet over wat Wynton allemaal op touw heeft gezet met de Lincoln Center, of na de ramp in New Orleans e.d.

Vandaar dat ik grote bewondering voor hem heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2007 14:08 

Ik heb Wynton voor het eerst live gezien toen hij nog een jong broekje was en niemand hem nog kende. Ik was zelf toen een nog jonger ventje en ik speelde in het Zeeuws Jeugd Orkest. Art Blakey en zijn Jazz Messengers zouden toen komen optreden in een theater in Goes. We zouden met wat gasten van het ZJO naar het concert gaan. Wynton was toen een jaar of 18 denk ik.

Ik zat voor aan en het was één van de eerste jazzconcerten die ik mee maakte. Zijn spel heeft toen een verpletterende indruk op mij gemaakt. Wat kon die gast toen al spelen!! Wat mij het meest verwonderde was zijn toon. Zo ongelofelijk vol en vet. Hij had toen al een magnifieke beheersing over de trompet.

Een paar maanden later kwam de LP van Art Blakey uit "Album Of The Year". Hier staan allemaal nummers op die deze tour gespeeld zijn, dus ook die ik live heb gehoord. Ik heb die plaat toen gelijk gekocht. Het is voor mij nog steeds één van de beste hardbop platen die ooit gemaakt is. Het is ook dé plaat waarmee Wynton naamsbekendheid kreeg. Als je de plaat beluisterd zal je wel begrijpen waarom.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2007 14:22 

Ik heb een paar CD's uit de begintijd van Wynton die inderdaad wel de moeite waard zijn. Ook heb ik bewondering voor wat hij allemaal kan en doet (niet aleen op trompet).

Maar wat Harpje zegt (Winston speelt zo glad dat het gevoel weg is) is voor mij persoonlijk helemaal waar.

Dat heeft niets te maken met muzikale of technische en andere talenten maar meer met wat de muziek die gemaakt wordt met je doet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2007 16:02 

good old Carnaval van Wynton, heerlijk toch!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2007 17:29 

erikveldkamp schreef:
Ik hoop dat iedereen deze 2 clips van Wynton al gezien heeft. Ik ken niemand die in hetzelfde concert zo uiteenlopende muziekstijlen op zo'n hoog nivo neer kan zetten. Misschien technisch wel, zoals Vizzutti of Sandoval, maar niet zo muzikaal. En hij was een jaar of 19 hier!

http://nl.youtube.com/watch?v=0-jDld11jhw

http://nl.youtube.com/watch?v=KZbI2VZF9K8

Oh ja, en hij klonk toch zo veel beter op z'n Bach trompet..... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2007 20:20 
Moderator

Die Shepherd's Crook cornet (ook Bach?) klinkt anders ook niet verkeerd...........

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2007 20:46 

geen bach, wel schilke

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2007 22:42 

Live at the house of tribes vind ik echt een heerlijke cd
Hier kun je stukjes beluisteren.
http://www.amazon.com/Live-House-Tribes ... B000A7Q2CI

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur