trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lasting Change for Trumpeters
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2007 11:47 

Het schijnt dat Rex Martin een week te gast is op het conservatorium van Amsterdam.
Hij heeft gestudeerd bij Arnold Jacobs en zal van 26 t/m 30 maart uitleg geven m.b.t. het " Song en Wind " gedachtengoed.
Hij geeft masterclasses aan de koperstudenten van het CvA, daarnaast is er de mogelijkheid om als geinterreseerde daarbij aanwezig te zijn ,voor zowel student, prof. , als geinteresserde amateur.
Kijk voor meer info op de website van het CvA, www.conservatoriumvanamsterdam.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2007 17:18 

Goeie tip :!: :!: :!: :!: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 16:51 

Ik heb het boek helemaal gelezen en ik vind het zeer boeiend. Eigenlijk voor mij het feest der herkenning. O.a. Vincent Chicowicz die van één van zijn vroegere leraren het advies krijgt om met een zgn. "harde buik" te spelen. Ademhaling laag houden en dat soort flauwekul. Deze "tips" zijn mij in de beginjaren ook behoorlijk ingeprent.

Sinds ik veel ben gaan lezen over Arnold Jacobs en Bill Adam zijn mijn ogen geopend. Zaken dus die geen leraar mij ooit heeft kunnen uitleggen. Frappant in het boek ook is de opmerking van Ron Hasselman dat er tegenwoordig steeds meer leraren zijn die de aandacht vestigen op de fysieke aspecten i.pv. de muzikale. Er wordt heel veel aandacht besteed aan het fysieke gebeuren, spieren dus. Het gaat alleen nog maar over "screechen" "screamen" enz., terwijl het gewoon gaat om muziek maken en spelen met een mooie toon. Kortgezegd; voor mij is dit het beste boek wat er is op het gebied van trompetspelen. Ik kan het iedereen aanraden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 20:01 

Dat feest der herkenning gevoel had ik nou ook bij en na het lezen van het boek.

Vooral het loslaten van de fysieke kant heeft me erg goed gedaan (en doet dat nog steeds).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 20:16 

Wat ik nog niet helemaal "vat" is het TAH en TOH verhaal. Dus ook in het hogere register de tong omlaaghouden en de embouchure zo open mogelijk houden. Maar het gevoel en ook klank is zoveel beter als je met een volle tank lucht speelt. Ik heb zelf heel lang te weinig ingeademd omdat het absoluut verboden was om je borstkas ook maar een beetje uit te zetten. Het enige wat telde is dat mijn buik naar voren kwam.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 20:28 

Het gaat er niet om dat je de tong omlaag houdt, maar dat je hem relaxed houdt. De tong zal altijd wat mee bewegen met de kaak.

Het belangrijkste (volgens AJ) is dat je een volle klank probeert te maken, dat kan alleen maar door zonder onnodige weerstand te spelen. Die klank moet een weerspiegeling zijn van de klank die je in je hoofd hebt. Dus geen tong die in de weg van de luchtstroom zit door hem bewust hoog te houden en met voldoende ademsteun te spelen zodat de lippen optimaal vibreren. Daar is ook geen volle tank voor nodig. Arnold Jacobs heeft het over een volle tank omdat hij tubaist was, die verbruiken natuurlijk veel meer lucht. Wij als trompettisten hebben meer aan een constante luchtstroom met wat meer druk erachter omdat wij door zo'n klein gaatje moeten persen. Dit verhaal wordt later in het boek dan ook genuanceerd door Chicowitz met zijn flow studies.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2007 20:32 

Over tongposities (vooral in het hoge register) lopen de meningen sterk uiteen (kijk maar eens op trumpetherald, dat kost je een dag aan topics en berichten lezen).

Ik probeer er niet niet teveel mee bezig te zijn want hoe meer andacht voor het fysieke des te groter (mijn) de problemen. Wat ik wel ervaar is dat ik met zowel een hoge tongpositie (of meer naar voren gerichte) als met een lage het hogere register kan spelen. De lagere poitie geeft mij persoonlijk meer mogelijkheden met aanzetten etc. Maar dat zal wel erg persoonlijk zijn denk ik.

Over ademhaling:

michien is dit i om te lezen, een lange lap tekst maar met inzichten die ik nog niet eerder was tegengekomen . . .

http://www.latrombamusic.com/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=67

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2007 12:07 

erikveldkamp schreef:
Het gaat er niet om dat je de tong omlaag houdt, maar dat je hem relaxed houdt. De tong zal altijd wat mee bewegen met de kaak.

Het belangrijkste (volgens AJ) is dat je een volle klank probeert te maken, dat kan alleen maar door zonder onnodige weerstand te spelen. Die klank moet een weerspiegeling zijn van de klank die je in je hoofd hebt. Dus geen tong die in de weg van de luchtstroom zit door hem bewust hoog te houden en met voldoende ademsteun te spelen zodat de lippen optimaal vibreren. Daar is ook geen volle tank voor nodig. Arnold Jacobs heeft het over een volle tank omdat hij tubaist was, die verbruiken natuurlijk veel meer lucht. Wij als trompettisten hebben meer aan een constante luchtstroom met wat meer druk erachter omdat wij door zo'n klein gaatje moeten persen. Dit verhaal wordt later in het boek dan ook genuanceerd door Chicowitz met zijn flow studies.

Neem jij dan nooit zo maximaal mogelijk lucht in, of doe je dit alleen in het hoge register b.v.? Ik merk nl. dat als ik dat doe de uitademing veel makkelijker is door de drang om lucht uit te blazen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur