Raymond Schrijver schreef:
Onvoorstelbaar hoe hoog iedereen kan spelen. Speel al ongeveer 20 jaar en kan op een goede dag de G3 eruit krijgen. Normaal gesproken zit mijn top zo rond E3. Het lukt mij om dit zo'n drie setjes vol te houden. Hiervoor moet ik iedere dag minimaal een uur spelen. Doe ik dit niet dan zakt mijn hoogte meteen toon. Hoe krijgen jullie dit voor elkaar?
Niet "iedereen" kan zo hoog spelen. Het gros van deelnemers op dit forum zal een beduidend lagere topnoot hebben.
Een E3 is een heel representatieve noot, zeker als je hem "bedrijfszeker" kunt spelen.
Ook als profesionele trompettist is het geen must om hoger te kunnen spelen.
Het highblow-werk is eigenlijk toch wel een vak appart. Maar dat is klassieke- en licht- muziek voor ons trompettisten ook.
In de amateur muziek (hafabra) komt het zelden voor dat er een hogere noot dan bijvoorbeeld een D3 of E3 wordt gevraagd.
Zoals ik al schreef beschouw ik higblowen als een appart vak. Het is natuurlijk hartsikke knap waat sommige uit zo´n toeter krijgen.
Wat ik wel knap iiritant vind is dat er ook veel highblowers zijn die te pas en te onpas omhoog gieren en vaak hele passages ontsieren met hun geblér. En maar rondkijken wat men er van vondt.
Vaak zijn dat soort trompettisten ook leading in de pauzes. Ze blijven maar vragen om bevestiging dat het echt wel fantastisch is wat ze kunnen. Je hoort ze de hele tijd screamen. Je zou ze hun toeter een eindje naar binnen willen duwen.
Maar goed, ik, met mijn absoluut onbetrouwbare top van F3, ben tevreden.
mijn toppies:
E3 op een Bruno Tilz 1 1/4 C
Es3 op een Vincent Bach 1C, Schilke 20
F#3 op een Bob Reeves 43 ES 69