trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Waar studeer je register?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 11:53 

bedankt voor de comments jongens!
En wat vind je van bvb die Eclipse oplossing?
1 instrument, 2 bekers...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 12:03 

L J schreef:
erikveldkamp schreef:
Mijn van Laar B4 is wat mij betreft ook voor alles inzetbaar, ik wissel alleen van mondstuk.
Dus de Oiram wordt helemaal niet meer in de praktijk gebruikt?

Ik geloof niet dat ik dat opgeschreven had, je trekt verkeerde conclusies. Het is wel zo dat mijn B4 breder inzetbaar is dan de Oiram. Dat lijkt me logisch want zo is ie ook gebouwd. Ter uwer informatie heb ik alles wat ik de laatste tijd opgenomen heb zowel met de Oiram en de B4 gedaan. Voor lead gebruik ik meestal de B4, maar daar heb ik de Oiram ook voor gebruikt. Ik heb laast een cd voor de Haske ingespeeld op mijn Oiram.

Volgens mij wordt er in geen enkel orkest zoveel verschillende stijlen gespeeld als in het Metropool orkest. Ik zie die jongens toch ook niet constant wisselen van toeter. Voor de meeste dingen gebruiken ze hun Calicchio's, moet er een mooie gedragen solo worden gespeeld dan pakt Jan Hollander meestal zijn Bach. Ruud Breuls zie ik alleen nog maar op zijn Eclipse MR spelen.

En volgens mij kun je geen Eclipse kopen met losse 2 bekers. Dat systeem is daar helemaal niet voor geschikt zover ik weet. Dan moet je een Edwards of Schilke kopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 12:27 

Natuurlijk wissel je niet om de paar maten van instrument of mondstuk, maar als je een bepaalde klank nodig hebt, en je hebt een instrument waarmee je dat beter of gemakkelijker kunt bereiken, lijkt me het een gemakkelijke keuze.

Het Schilke systeem is ideaal om bekers te wisselen. Meestal gebruik ik een M bore trompet, met een B/X serie large roodkoperen beker (breed inzetbaar), in bigband achtige stukken gebruik ik soms een ML sterling silver beker.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 12:30 

Hoge register als je nog fris bent leert je dat het ook meer relaxed kan.

Mijn eerste noten zijn altijd G boven de lijn dan in toonladder 1 of twee octgaven naar beneden en dat chromatisch naar boven herhalen (dus van as naar beneden etc) tot hoge c.
Vooral het bereik van het tweede octaaf (dus laag in dit geval) kost dan meer opwarmtijd voor een vollere klank.
Voordeel hiervan is dat het steeds makkelijker wordt om boven de notenbalk te spelen (soort psychologisch effect?). Bovendien: dat wat je speelt is waar je goed in wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 14:53 

Het register oefen ik meestal om en om. Dus eerst een gewone oefening in het midden register en dan 1 of 2 oefening(en) die hoger is/zijn, En dan weer lage oefeningen.

De wat specialere hoogte oefeningen doe ik op verschillende momenten, soms aan het begin, zodat je nog helemaal fris je goed kan concentreren op je klank, en hoe relaxt je het speelt.
Maar vaak speel ik die ook aan het eind, van een lange studeersessie, puur om de klank en het relaxe spelen van het moment dat ik fris ben, zoveel mogelijk te kopiëren naar mijn vermoeide momenten, en hier een goede manier te zoeken om ook na lang spelen nog goed te zijn in de hoogte.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 15:29 

L J schreef:
Het Schilke systeem is ideaal om bekers te wisselen. Meestal gebruik ik een M bore trompet, met een B/X serie large roodkoperen beker (breed inzetbaar), in bigband achtige stukken gebruik ik soms een ML sterling silver beker.

heb je toch verteld waar je speelt :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 17:35 

Wat ik speel, bedoel je. Ja, dat heb ik wel eens vaker hier geschreven.
Maar niet tien keer op een dag in tien verschillende topics... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 20:29 

Ik ga sowieso een deel tompetten testen... Ik ga eerdaags met Nico naar Hub Van Laar, wat uittesten. en Ruud Breuls klinkt tegek !! op de Eclipse. Ik zag gisteren het Metropole aan het werk op tv in Amsterdam.

Ik heb een aantal maanden geleden Edwards geprobeerd, dat lag me toen zo niet...
Is er grote keus van Eclipse en Taylor bij Brass Import?

On topic :roll: Meestal breid ik 1 van mijn clarkes uit per dag voor extra register.
Heb ook lang Maggio gedaan met dubbelpedalen en zo hoog mogelijk...

Op het einde van de dag doe ik Caruso als ik niet moet spelen.

Ik ben nu ook aan dat Schuman thema begonnen dat transponeert Erik.
Super! Een hele lange zin --> doseren, en nergen naar toe pitsen...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur