Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 28 aug 2007 18:37 |
|
|
|
Mij gaat het erom dat de nadruk vooral niet ligt op bewust onthouden van spierbewegingen maar dat dat dit proces een gevolg is van de opdrachten die door het hoofd aangestuurd worden (goal oriëntation). Dus door de "ik" in je hoofd verstuurt de muzikale boodschap, de biocomputer neemt het daarna over en regelt de motoriek.
Juist door het bewust proberen te onthouden van spierbewegingen krijg je onnodige spanningen. Dus de "ik" probeert dan de functie van de biocomputer over te nemen. Dat levert alleen maar problemen op.
Wat ik lees op het internet over proprioceptie is dat het een onbewust proces is.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 28 aug 2007 19:01 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
|
Ikzelf ben niet zo op de hoogte van Bill Adam, maar als ik jullie goed begrijp is het dus een ingewikkelde omschrijving van gewoon je verstand op nul zetten, en de muziek zo mooi mogelijk gaan spelen, dan komt de techniek vanzelf...
Lijkt me erg kort door de bocht.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 28 aug 2007 19:21 |
|
|
|
Zoals jij het zegt zou het ook kort door de bocht zijn. Dat is het dus niet.
Het gaat er niet om dat je je verstand op nul zet, maar dat je je focust op het doel en niet op de nevenactiviteiten.
Ik kan je aanraden je te verdiepen in zijn "leer", misschien steek je er iets van op. Het heeft mijn ogen in ieder geval geopend. Zijn waslijst aan bekende leerlingen zoals Jerry Hey, Randy Brecker, Charlie Davis, Gary Grant, Chris Botti, etc. zegt genoeg over zijn status in de trompet pedagogiek.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Karel
|
Berichttitel: Geplaatst: 28 aug 2007 19:24 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18 Berichten: 1160 Woonplaats: De Zeeuwse kust
|
|
Je kan het ook zo bekijken, als je loopt denk je toch ook niet; zo en nu m'n linker been naar voren bewegen en dan m'n rechter en dan weer ....enz. enz. Je hebt een doel en je loopt er naartoe.
Of, je speelt een partijtje tennis en de bal komt jou kant op. Denk je dan van, oh en nu m'n arm een beetje buigen en omhoog, racket goed houden enz. enz.....of kijk je naar de bal (focussen) en sla je hem gewoon terug??
Misschien wat simplistisch gesteld maar zo is het volgens mij wel.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 aug 2007 07:23 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
|
Als je alle techniek al in huis hebt (alle 'bewegingen' kunt uitvoeren), is het mogelijk je op het eindproduct (bv. een goed geluid) te concentreren en je bewegingen a.d.h. daarvan te verfijnen.
Tot die tijd is het een kwestie van trial and error (bij trompetspelen in ieder geval).
Evolutionair gezien simpelere bewegingen zoals lopen en tennis (wat bestaat uit bal volgen, lopen, en slaan) maken voor een groot deel gebruik van vooraf aangelegde neurologische systemen (dit zijn een soort ingewikkelde reflexen).
De beweging van je been bij het lopen hoef je niet over na te denken, omdat het complexe bewegingspatroon van heup, knie en enkel en grote teen buigingen vanaf je geboorte in je centrale zenuwstelsel aanwezig is. Weliswaar nog niet erg verfijnd (dat gebeurt weer o.b.v. het eindproduct, val je of blijf je staan).
Kortom: in het begin bereik je door trial and error dát geluid (je 'doel'), tot je weet, onbewust ('biocomputer' volgens Erik) en deels bewust wat je doet om dat geluid te bereiken (i.e. proprioceptie), en dan pas werkt het Bill Adam verhaal.
Daarom denk ik dat deze onderwijsmanier voornamelijk goed werkt bij gevorderden, en bij mensen die te bewust bezig zijn met de techniek. Voor alle andere personen zal deze onderwijsmanier van veel minder belang zijn, en zal er (totdat het lichaam de techniek kan uitvoeren) ook techniek onderwezen moeten worden.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 aug 2007 07:47 |
|
|
|
Tja, de praktijk wijst toch anders uit. Bill Adam en zijn studenten die nu ook weer in zijn stijl lesgeven hebben veel succes , ook bij beginners. Misschien wel vooral bij beginners. Ik geef zelf ook op deze manier les en dat werkt prima.
Ik heb geen zin om het hele Bill Adam verhaal nog een keer gedetailleerd op te schrijven. Als je er in geïnteresseerd bent staat er genoeg over op mijn site of op de Trumpetherald.
|
|
| Omhoog |
|
 |