trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet foto's
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 11:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 591 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 74  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2007 11:52 

toet'n!! schreef:
voorliegen? dat heb ik niet gelezen hoor...

Hoe zou jij het noemen dan als iemand iets verteld dat volgens jou niet waar is?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2007 11:57 

Nouja, ik noem iets voorliegen als je zelf weet dat het niet waar is. Ik denk dat hij er zelf wel in gelooft...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2007 12:08 

Of 'ie nou liegt of niet, doet er volgens mij niet zoveel toe.
Als het een netjes afgewerkt instrument is en hij speelt (heel) goed, en je kunt het je financieel veroorloven, koop je het instrument. Dat geldt niet alleen voor Monette's.
Wel vind ik de omschrijvingen van erg prozaïsch en overmatig opgeleukt.
Indiase Yoga oefeningen? Tja, ik ontspan me op andere manieren.
Body alignment? Tja, rechtopstaan, of op een goeie stoel zitten, dat werd al bij mijn eerste trompetles gezegd.
Een erg goede vinding vind ik wel het verkorte mondstuk (waarom doen vrijwel geen andere fabriekanten dit?). Dit is iets wat al in de jaren tachtig door Arthur Bénade beschreven (en bewezen) is, om veel stemmingsproblemen te verhelpen (dit is onderdeel van het constant pitch center).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2007 12:11 

Het gaat er mij niet om of ik in iets moet geloven of niet. Geloven in iets doe je alleen maar als je zelf er geen verstand van hebt wat er precies gebeurd en het ook niet kan controleren/verklaren. Zo moet je ook in het Prana verhaal geloven dat het die 2850,- extra waard is omdat het niet te controleren is. Misschien is het wel een simpel truukje zoals bepaalde gedeeltes extra verwarmen (anealing), of een iets opener leadpipe of zoiets dergelijks. Ik kan me niet indenken dat hij een paar extra dagen spendeert aan het Prana gedeelte.

Ik heb met diverse mondstuk- en instrumentenbouwers over Dave's methodes gepraat en de meeste vinden het verhaal erom heen ook BS. Hub zei me dat door Monette andere bouwers nu ook hogere prijzen durven te vragen voor hun toeters. Dat zag hij natuurlijk wel als een voordeel. In de glorie tijd van Bach waren zijn toeters ook veel duurder dan de concurrenten. Omgerekend zou je er nu zo'n 5000,- voor moeten betalen.

Wat betreft het pitchcenter verhaal. Dave heeft net zo goed met de natuurwetten te maken dan elke ander instrumentenbouwer. Vandaar dat zijn toeters ook echt niet beter stemmen dan elk ander topmodel. Ik heb een half jaar een Monette gespeeld en vergeleken met andere soortgelijke toeters (zoals Edwards, Taylor en nu de Oiram). Wat Dave hoogstens kan doen is bepaalde noten iets anders "afstellen" zodat bepaalde noten iets hoger intoneren. Het eerste wat me dan ook opviel was dat in het hogere register de noten iets hoger intoneerden bij de B993. Op de GR website staan hier wel interessante dingen over.

Ik weet van Hub dat hij zijn toeters ook goed controleert op toonhoogte en dat de juiste frequenties per noot versterkt worden. Dat verschil merk ik vooral boven de hoge C. Vandaar dat ik veel makkelijker zuiverder kan spelen op mijn B4 dan op mijn vorige Bach of welke andere toeter ook die ik hiervoor gehad heb. Ik hoor soortgelijke verhalen van collega's die hiervoor een Calicchio of Schilke gespeeld hebben. Ik zou dan ook niet weten hoe een toeter beter kan stemmen dan wat ik nu heb. De nieuwe Yamaha's stemmen ook erg goed trouwens.

Daarbij hoor ik ook wel mensen zoals Manny in die clips sommige noten niet helemaal in tune spelen. Dat geeft verder niets, dat doe ik ook niet constant op mijn B4. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat de speler toch ook in tune moet spelen ondanks het pitchcenter verhaal. Het gaat dus niet ineens vanzelf.

Wat betreft Ferguson. Ik hoop dat je met me eens bent dat hij in zijn laatste jaren toch niet de beste sound meer had ondanks zijn Monette. Hij klonk toch het beste in de tijd dat hij nog op een Conn en een Martin speelde, wat natuurlijk niet alleen aan de toeter lag, maar ook of misschien vooral aan zijn chops.

sorry voor het lange verhaal.. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2007 12:21 

L J schreef:
Een erg goede vinding vind ik wel het verkorte mondstuk (waarom doen vrijwel geen andere fabriekanten dit?). Dit is iets wat al in de jaren tachtig door Arthur Bénade beschreven (en bewezen) is, om veel stemmingsproblemen te verhelpen (dit is onderdeel van het constant pitch center).

Lees het Gary Radtke verhaal is, dan snap je het wel. Ik heb hier ook met K.O. Skinses (van Bob Reeves) over gesproken en die zag het voordeel ook niet.

http://www.grmouthpieces.com/questions.htm

klik op "short vs long"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2007 15:14 

erikveldkamp schreef:
sorry voor het lange verhaal.. :lol:

Geeft niks, het is allemaal hartstikke interessant wat je schrijft(echt waar!), het is alleen jammer dat je altijd zo sceptisch bent over Daves instrumenten en zijn filosofie erachter. Ik kan me niet heugen dat je zo sceptisch was over een ander bekend merk.

Ik vraag me dan ook af wanneer Monette minder tijd zou besteden aan zijn instrumenten en zo de prijs zou halveren of ie dan nog zoveel kritiek zou krijgen. (ik ga nl WEL uit van het goede in de mens en geloof daadwerkelijk dat ie 200uur per instrument bezig is, (incl. het ritje naar het kerkhof….)

Ik denk dat Dave, net als elke andere instrumentenbouwer probeert de allerbeste instrumenten te maken voor zijn klanten. Daarbij geeft ie ook nog wat adviezen hoe hij denkt dat je het beste op zijn instrumenten uit de voeten kan, en als hij heeft gemerkt dat Yoga en Alexandertechniek zijn spel gunstig beïnvloede, dan ben ik blij dat hij daar voor uit durft te komen, hij had dat ook voor zich kunnen houden. Dan hadden we minder stof om hem mee om de oren te slaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2007 15:47 

Ruli schreef:
Geeft niks, het is allemaal hartstikke interessant wat je schrijft(echt waar!), het is alleen jammer dat je altijd zo sceptisch bent over Daves instrumenten en zijn filosofie erachter. Ik kan me niet heugen dat je zo sceptisch was over een ander bekend merk.

Ik ben veel sceptischer over Taylor en Inderbinen. Ik ben bij Monette alleen maar sceptisch over zijn verhaal erom heen en de belachelijke prijzen die hij vraagt. De toeters die hij bouwt vind ik klasse (en dan vooral de lichtere modellen). Wat ik ook waardeer aan Monette is dat hij alles zelf bouwt inclusief de ventielen. De toeters klinken nu ook veel beter dan een paar jaar geleden, je hoort het verschil goed bij Wynton maar ik hoor het ook bij anderen. Het stoffige geluid is weg wat betekent dat Dave zijn eerste ideeën over hoe een trompet zou moeten klinken toch wat heeft laten varen. Anders waren Patrick Hession en later Maynard nooit op zijn toeters gaan spelen, daar ben ik vrij zeker van. Zelfs Manny speelt nu op een lichte P1 i.p.v. zijn zware Ajna. Zijn dirigent vond de Ajna ook niet zo passen in het orkest...

Als ik het idee had dat een Monette XLR of MF beter zou spelen dan mijn eigen toeters dan zou ik er zo 1 bestellen, ondanks de prijs. Maar dat idee heb ik nu eenmaal niet. Dat wordt ook gevoed doordat ik maar weinig leadtrompettisten ken die op zijn spullen spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2007 16:29 

erikveldkamp schreef:
Ik ben veel sceptischer over Taylor en Inderbinen. Wat ik ook waardeer aan Monette is dat hij alles zelf bouwt inclusief de ventielen.

Ik dacht dat Dave Getzen ventielen gebruikte?

Naar mijn bescheiden mening zijn er mensen waarvoor een Taylor of Inderbinen gewoon werkt, elke keer als ik een Inderbinen Silver Art of Amarone bespeel gebeurt er gewoon iets, het klikt gewoon. Dan is 3500 euro niet teveel. Ik geloof niet dat een Inderbinen slecht gefabriceerd is, het spreekt alleen totaal andere trompettisten aan dan bijvoorbeeld Van Laar. Hub maakt trompetten die breed inzetbaar zijn en goed mengen, Inderbinen doet precies het tegenovergestelde.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 591 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 74  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur