trompet.nl > forum > Toon onderwerp - bach 72ML
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: bach 72ML
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 15:39 

hallo,

even een kenners vraagje: wanneer is er verandering gekomen in de lakuitvoeringen van bach? maw: wanneer zijn ze van de echte goudkleur lak, naar de driekleurige lak gegaan? en ook waarom dat dit gebeurd is? kwaliteitsverschil tussenbeide lakuitvoeringen?

dankjewel!
joris

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 15:46 

De lak is niet veranderd maar het ventielhuis is veranderd. Eerst was de bovenkant van nikkelzilver en de onderkant van messing. Later (ik geloof rond 1965) zijn de ventielhuizen compleet van messing gemaakt. Dat was goedkoper in de productie denk ik.

check alle info op http://www.bachloyalist.com/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 16:56 

Hmmmm het gaat hier over trompetten van 1990 en later eh.

je hebt dus nu nog steeds bach LRseries helemaal in het goud. Maar je hebt ook bach trompetten in 2kleuren, zilver en goud.Naar mijn mening is het goud ook nog eens anders tussen de twee.

Ik vraag me gewoon af of er een kwaliteitsverschil op zit en zo nee, waarom dan van volledig goude kleur overgaan naar zilver/goud?

groeten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 17:25 

Er is maar 1 kleur lak, de kleurverschillen die je ziet heeft met het materiaal van het instrument te maken. De vernislaag is namelijk blank en doorzichtig, net zoals blanke nagellak. De materialen die gebruikt worden zijn messing en nikkelzilver, geen goud en zilver, alhoewel je wel Sterling Plus bekers hebt bij Bach, die zijn 99,9% van zilver gemaakt.

Verschil in materiaalkeuze kan te maken hebben met de klank en kwaliteit. Het is beter om de buitenbuizen van nikkelzilver te maken, omdat je dan minder snel corrosie aan de binnenpijpen krijgt. Maar door het gebruik van nikkelzilver wordt de klankkleur wel iets helderder. Dat kan ergens anders weer gecorrigeerd worden.

De veranderingen die bij Bach doorgevoerd zijn hebben volgens mij meer met kostenbesparingen te maken dan met andere oorzaken. Nikkelzilver is nu eenmaal wat duurder dan messing.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 sep 2007 09:58 

jorisderijbel schreef:
je hebt dus nu nog steeds bach LRseries helemaal in het goud. Maar je hebt ook bach trompetten in 2kleuren, zilver en goud.Naar mijn mening is het goud ook nog eens anders tussen de twee.

De helemaal gouden zijn waarschijnlijk verguld, en de tweekleurige blank gelakt.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel: lak
BerichtGeplaatst: 03 sep 2007 14:21 

een bepaalde periode zijn de bach instrument inderdaad anders gelakt dan nu. Een zogenaamde kleur lak, een beetje donker goude tint gaf dit. Kleur verschil in materiaal was niet meer te zien. oude Kings en Conn hadden dat ook. Een kleurstof toevoeging in de lak zorgde ervoor dat het niet transparant was. Verschil tussen messing of nikklesilver is niet meer te zien.

We praten hier zeker over de periode van voor 1980+/- denk ik. De lak is veel sterker door die toevoeging of soort lak en misschien ook wel dikker.

Wij komen ze soms nog tegen en het is een drama om de lak er af te krijgen!!! zeer sterk dus.
Waarom ze dit zo niet meer doen zal wel weer te maken hebben met het stofje wat ze toevoegde....... of de samenstelling van die speciale lak.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur