trompet.nl > forum > Toon onderwerp - improviseren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: improviseren
BerichtGeplaatst: 06 sep 2007 14:05 

Eric Bolvin maakt videoclips over leren improviseren:

http://www.bolvinmusic.com/mandt.html

Hoewel ik altijd een beetje om hem moet lachen is zijn benadering wel effectief. Hij leert je niet de theorie van allerlei toonladders maar pikt die tonen eruit waarmee je vrij makkelijk goede melodielijnen kunt bouwen.

Naast de video's (1 en 2, een derde komt nog) kun je zelf aan de slag met begeleidende mp3's en bladmuziek die je op z'n site kunt downloaden

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 sep 2007 22:38 

handig, ik ga zeker een keertje kijken!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2007 14:35 

Ik gebruik het boek "Tongue Level & Air" en "The Arban Manual" van Eric Bolvin.
Ook zeker een aanrader...!

Profiel  

Berichttitel: improviseren
BerichtGeplaatst: 26 sep 2007 22:56 

Beste mensen
Ik heb lang geleden ooit eens een jazz workshop gegeven voor studenten van de TU-Eindhoven. Deze workshop begon met een paar lessen over toonladders, intervallen en accoorden maar ik kreeg al snel de vraag: improviseren hoe doe je dat nu eigenlijk? Volgens mij zijn er de volgende vier methodes die ik toen ook uitgeprobeerd heb:
1 Het omspelen van de melodie. Je moet hiervoor de melodie uit je hoofd kennen en je speelt ongeveer deze melodie maar met wat veranderingen. Dit is de gemakkelijkste methode maar het klinkt vaak niet als een echte improvisatie.
2 Het spelen van noten uit het accoord. Hiervoor moet de muziekpartij voorzien zijn van accoorden maar dat is voor jazz bijna altijd het geval. Je moet weten hoe accoorden zijn opgebouwd en welke noten er dus inzitten. Dit is te leren en er zijn diverse boeken waar het precies in staat. De improvisaties zijn met alleen deze noten tamelijk primitief maar het is wel een methode waarmee je zelfs bij gecompliceerde schema's het accoordenschema goed kunt volgen.
3 Het spelen van noten uit de toonladder die hoort bij het accoord. Hiervoor moet je weten hoe toonladders zijn opgebouwd en welke toonladder hoort bi j welk accoord. Ook dit is te leren maar het is lastiger dan methode nr. 2.
4 Improviseren met je ogen dicht en luisteren naar de modulaties van de accoorden zoals die door de pianist of de gitarist en de bassist gespeeld worden. Dit is de beste methode maar je kunt dit niet zo maar, vooral niet als het accoordenschema complex is. Als er alleen de drie accorden van de blues in voorkomen dan wil het bij de meeste mensen nog wel lukken maar bij gecompliceerde schema's is het goed om eerst te improviseren volgens methode 2 of 3 en pas als de modulaties bekend worden, op de vierde methode over te gaan. Bij deze methode kun je zo mee en dan ook tonen gebruiken die niet in de toonladder van het accoord voorkomen als het merendeel van de tonen er vooral aan het einde van de maat er maar wel in voorkomt.
Ik heb nogal wat jazzworkshops meegemaakt waarop mensen meteen met methode 4 aan de slag moesten gaan maar velen improviseerden dan zonder zich wat aan te trekken van de modulaties van de piano en daarvan gaan mijn tenen krom in mijn schoenen staan.
Adriaan Kragten

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur