trompet.nl > forum > Toon onderwerp - instrumenten - Kanstul Mariachi
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 18:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2007 13:57 

Ik denk niet dat Kanstul zo snel uit elkaar valt als jij beweert. Het is een replica van de Connstellation 38B en die staan nou juist bekend om hun duurzaamheid.

Als je goed omgaat met je trompet gaat ie lang mee, maar op een gegeven moment is het toch echt op. Ik ga ook niet gelijk die Kanstul kopen, maar omdat ik graag op mijn Conn speel is het goed om te weten of er een goed alternatief is.

Die paches er op zijn ook niet erg (het ziet er juist wel cool uit vind ik) maar het is wel een teken dat het materiaal zijn beste tijd heeft gehad.

Laatst bijgewerkt door Pier met de toeter op 14 sep 2007 11:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2007 14:17 

Pier met de toeter schreef:
Ik denk niet dat Kanstull zo snel uit elkaar valt als jij beweert. Het is een replica van de Connstellation 38B en die staan nou juist bekend om hun duurzaamheid.

Dat het ontwerp van de Mariachi is afgeleid van de Conn Connstellation zegt helemaal niets over de duurzaamheid. De materiaalkeuze is van belang bij het al dan niet doorrotten van leadpipes, en Kanstul (met één l) heeft geen al te beste naam op dit gebied. Ik heb echter ooit een bugel van Kanstul gekocht, en heb er geen slechte ervaringen mee qua duurzaamheid. De ventielen zijn echter wel even wennen.

omdat ik graag op mijn Conn speel is het goed om te weten of er een goed alternatief is.

Als ik jou was zou ik eerst de Mariachi eens proberen. Veel mensen vinden hem niet eens een beetje op een Connstellation lijken; het is, zoals altijd, een heel persoonlijk verhaal.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2007 14:38 

Als je goed omgaat met je trompet gaat ie lang mee, maar op een gegeven moment is het toch echt op.

Technisch gezien moet een ècht goed gebouwd instrument bij voorzichtig, maar continu gebruik zeker 50/60/70 jaar mee kunnen gaan (ik heb instrumenten die nog veel ouder zijn en nog in goede originele staat verkeren). Bij héél zwaar gebruik is misschien na 25 of 30 jaar eens een keertje een ventiel revisie nodig, maar dat zou het dan ook wel zo ongeveer moeten zijn (afgezien van uitdeuken en gewoon lichter onderhoud).

Het snel doorrotten van de mondpijp en stembuis heeft, afgezien van de mogelijk mindere kwaliteit van de buizen, vooral ook te maken met persoonlijke hygiene en intelligentie.
Regelmatig het instrument schoon maken, het instrument niet direkt na het spelen nat in de koffer weg leggen of op de trompetstandaard (die de beker geheel afsluit...) zetten, maar eerst laten drogen en vooral ook TANDEN POETSEN voor het spelen verlengt het leven van een instrument drastisch.
En dan nog kun je de pech hebben dat je zuur zweet en speeksel hebt (bestaat ècht), waar helaas heel weinig tegen te doen is.

MvW.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2007 15:29 

Verder is de aanleiding van Red Rot vaak een slechte reiniging in de fabriek. Soldeerresten aan de binnenzijde kunnen ervoor zorgen je leadpipe binnen een jaar of 4 verandert in een vergiet. Natuurlijk is een slechte mondhygiëne en onvoldoende onderhoud bij de meesten de hoofdoorzaak, maar soms hoor je van toeters die binnen 4 jaar zijn doorgerot. Dan is de oorzaak te zoeken in soldeer restanten die zijn achtergebleven. Niemand heeft speeksel wat argressief genoeg is om binnen 3 tot 4 jaar een messing pijp te laten wegvreten!
Dus voor de Kanstul liefhebbers: Koop zo'n toeter en laat hem eerst eens professioneel reinigen van binnen. Dan is de kans op doorrotten aanzienlijk kleiner.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 sep 2007 16:01 

Henry schreef:
Verder is de aanleiding van Red Rot vaak een slechte reiniging in de fabriek. Soldeerresten aan de binnenzijde kunnen ervoor zorgen je leadpipe binnen een jaar of 4 verandert in een vergiet. Natuurlijk is een slechte mondhygiëne en onvoldoende onderhoud bij de meesten de hoofdoorzaak, maar soms hoor je van toeters die binnen 4 jaar zijn doorgerot. Dan is de oorzaak te zoeken in soldeer restanten die zijn achtergebleven. Niemand heeft speeksel wat argressief genoeg is om binnen 3 tot 4 jaar een messing pijp te laten wegvreten!
Dus voor de Kanstul liefhebbers: Koop zo'n toeter en laat hem eerst eens professioneel reinigen van binnen. Dan is de kans op doorrotten aanzienlijk kleiner.

? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Wel dat er diverse methoden zijn om leadpipes te maken: getrokken leadpipes en niet getrokken leadpipes.
Getrokken leadpipes zouden geen last hebben van red rot maar getrokken leadpipes zijn veel moeilijker om te maken, dus duurder.
Hoe die andere -snellere- manier van leadpipes maken heet ben ik effe vergeten, maar het komt er op neer dat die tweede manier een leadpipe voortbrengt die af fabriek reeds hele kleine scheurtjes van binnen naar buiten heeft. Die gaan vervolgens vol met speeksel/waterdamp staan tijdens het bespelen van het instrument. De haarscheurtjes drogen op, lopen weer vol etc. en zo rot ie van binnen uit.
Goede moderne kwaliteitsinstrumenten zoals Straub trompetten hebben een getrokken leadpipe en vele oudere instrumenten zoals mijn Bach, mijn gewezen Conn , Selmer L990 uit 1963 en King Super 20 -uit 1949!!- hebben ook een getrokken leadpipe en zijn dus nog klokgaaf. Dat waren destijds dure instrumenten omdat de hogere productiekosten gewoon werden doorberekend.
Een Kanstul is ook een duur instrument maar om heel andere redenen :D.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2007 08:42 

"Red rot" even heel kort samengevat (deze week uit TrumpetHerald):

LittleRusty
Heavyweight Member
Posted: Thu Sep 13, 2007 6:09 pm Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
Red rot is caused by loss of zinc. It starts from the inside out so by the time you notice it the process has been going on for a while.
The best way to prevent it is to regularly clean your horn. Some, including me, swab out the mouthpipe after playing to help prevent it also.

Een slechte of goedkopere metaal legering (met relatief veel zuurstof deeltjes in het metaal) kan inderdaad de reden zijn dat het zink sneller uit het koper los laat oiv (zuur) speeksel. Het wordt dus veroorzaakt door een combinatie van meerdere factoren, waarvan "goedkoop" koper waarschijnlijk toch wel de belangrijkste factor is gevolgd door hygiene.

Maar het verhaal van onze Henry is in grote lijnen ook waar, hoewel niet helemaal volledig:
Om soldeerresten bij sommige nieuw gebouwde serie instrumenten snel (en goedkoop... :evil: ) te verwijderen, wordt vaak een zeer sterk zuur gebruikt dat het soldeer oplost, maar de buis veel langzamer aantast. Dit zuur moet zeer voorzichtig, plaatselijk en kort aangebracht worden (vaak wordt het met een sponsje of kwastje gedaan), omdat het het zink in de buizen ook aantast als de tijd overschreden wordt. Na deze "afwerking" moet het hele instrument GRONDIG gereinigd worden (ook dat kost tijd en dus weer geld) en wordt het gelakt of verzilverd. Je kunt je dus voorstellen wat er onder de lak of zilver laag of binnen in de buizen gebeurt als het instrument onvoorzichtig en gehaast wordt afgewerkt..... Dit doorvreet proces gaat langzaam en is het meest actief op de vochtigste en zuurste plekken van het instrument: de mondpijp en de stembuis. Het opgedroogde zuur uit het goedkope afwerk proces wordt als het ware iedere keer door het vocht weer geactiveerd.
Vroeger werden soldeerresten gewoon met de hand weggekrabt/weggevijld, maar dat kost dus nu kennelijk bij de fabrikage te veel tijd en geld. Bovendien, iemand die ècht goed kan solderen neemt de tijd en laat weinig of geen resten achter.

Denk overigens niet dat het vroeger allemaal beter was.
Vincent Bach stond er bijvoorbeeld om bekend er vooral ná Mount Vernon alles aan te doen om instrumenten voor hém goedkoper en winstgevender te maken, ondanks dat hij wist dat het de kwaliteit van de instrumenten niet ten goede kwam: geen tweedelige ventiel huizen meer, geen waterklep op het derde ventielbuisje, geen buisjes van nikkel meer, ronde beker bocht ipv bocht in "D" vorm, geen serie nummers op de ventielen (die aangepast waren op dát specifieke instrument), en veel later plastic ventiel geleiders ipv koperen en nu een lullig stopschroefje ipv een mooi afstel systeem onder de derde ventielbuis.....!

Maarten.

Laatst bijgewerkt door Maarten van Weverwijk op 14 sep 2007 11:18, in totaal 5 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: aha!
BerichtGeplaatst: 14 sep 2007 09:54 

Maarten! Dank je voor je -altijd weer leerzame- reactie.
Is die torie van die getrokken leadpipe etc. totaal uit de lucht gegrepen? Ik vond het wel een goed verhaal, maar als blijkt dat het slechts BS is dan weet ik gelijk hoe ik de persoon die me dat heeft verteld moet raten :?.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2007 10:02 

Theo van Kampen schreef:
.....dat er diverse methoden zijn om leadpipes te maken: getrokken leadpipes en niet getrokken leadpipes.
Getrokken leadpipes zouden geen last hebben van red rot maar getrokken leadpipes zijn veel moeilijker om te maken, dus duurder.

Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik denk niet dat het (op-) bouw ontwerp van de mondpijp invloed heeft op de Red Rot gevoeligheid daarvan.
Het gebruik van "goed koper" of "goedkoper koper" echter wèl :wink: .

Maarten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur