trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Overschieten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Overschieten
BerichtGeplaatst: 24 sep 2007 08:16 

rjanssen schreef:
voornamelijk in de hoogte en bij lange noten wil ik nog wel eens overschieten naar de hoogte.

Natuurlijk kun je een vL kopen, dan ben je vast van het probleem af :? Natuurlijk niet.

Ik weet niet op wat voor niveau je speelt, en onder welke omstandigheden het gebeurt.
Als je bij lange noten overschiet, is een waarschijnlijke oorzaak dat je (te) veel met je lippen 'knijpt', maardoor je aperture te klein wordt voor de noot die je moet spelen, en je omhoog schiet. Heb je je stembuis veel verder uit staan dan anderen, om te stemmen? Dan is dit waarschijnlijk het geval.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2007 10:21 

L J schreef:
Heb je je stembuis veel verder uit staan dan anderen, om te stemmen? Dan is dit waarschijnlijk het geval.

Wat heeft dit er nu mee te maken? Ik heb mijn stembuis ook ver uit staan en zit niet te knijpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2007 10:45 

Natuurlijk is ook dit geen één-op-één relatie, maar het kan er wel degelijk mee te maken hebben. Er zijn nog een aantal andere factoren die dit beïnvloeden, maar ik soms zie je het in het extreme bij beginnende leerlingen, dus dat de stembuis er bijna uit valt, of dat 'ie niet ver genoeg in geschoven kan worden om te stemmen.
Jouw stembuis vind ik niet ver uitstaan, Erik (is natuurlijk subjectief, maar als ik jouw filmpjes bekijk, vind ik het zeker een normale afstand).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2007 11:15 

Dat kun je denk ik niet zien op de filmpjes omdat Hub de binnenbuis ook verzilverd heeft van de stembuis. Hij staat 2 cm uit bij mijn B4 uit wat redelijk veel is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2007 20:48 

L J schreef:
Ik weet niet op wat voor niveau je speelt, en onder welke omstandigheden het gebeurt.

Ik ben absoluut geen beginner (speel al 21 jaar trompet). Ik kom oorspronkelijk uit de fanfare/harmonie wereld en speel ongeveer zeven jaar als trompettist bij een band van een popkoor. Daarnaast ben ik sinds drie jaar trompettist bij een band op een redelijk hoog niveau.

Om het bij de band wat makkelijker te maken ben ik ongeveer twee jaar geleden overgestapt van een Yamaha 14b4 naar een Yamaha 14a4a mondstuk. Dit met succes; hoogte is voor mij niet echt een probleem en repeteren doe ik voldoende. Dit mondstuk gebruik ik sinds die tijd ook bij de harmonie en ook dit heeft geen problemen gegeven. Ik ben overigens niet zo'n fan van Bach mondstukken, maar dat is waarschijnlijk iets persoonlijks.

Het probleem ontstond enkele maanden geleden bij de harmonie. De eerste keer dacht ik: ach, kan gebeuren. Maar ik merk dat het steeds vaker ging gebeuren. Vandaar uiteindelijk mijn vraag op dit forum.

Op reclame zit ik inderdaad niet te wachten. Ik ben nog steeds tevreden met mijn eigen Bach trompet. En een HvL aanschaffen is op dit moment geen optie.... (sorry HvL fans).

Wat betreft de stembuis; deze zit op een normale plek en valt er absoluut niet uit!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2007 21:57 

Ik heb er ook af toe last van, vooral net voor of na een "embouchure-boost". (je weet wel zo''n moment waar alles wat je op je trompet speelt er goed uit komt, hoge q's en hoge r-en "zonder" moeite)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2007 08:42 

rjanssen schreef:
Ik ben absoluut geen beginner (speel al 21 jaar trompet). Ik kom oorspronkelijk uit de fanfare/harmonie wereld en speel ongeveer zeven jaar als trompettist bij een band van een popkoor. Daarnaast ben ik sinds drie jaar trompettist bij een band op een redelijk hoog niveau.

Bedankt, dat maakt het verhaal wat duidelijker.
Tja, een Yamaha 14A4a is heeft een redelijk klein cupvolume. Hierdoor hebben de noten niet erg grote 'targets' je zit er daardoor sneller naast dan bij een groter cupvolume.
Je kunt overwegen om weer eens de 14b4 te gebruiken voor harmonie (toch dezelfde rand). En voor de rest (open deur, natuurlijk, maar wel belangrijk) oefen er specifiek op. Aanzetten, lange noten etc. Vooral als je ook veel in bandjes speelt, zul je ook specifiek op harmonie vaardigheden moeten oefenen dus warm/donker/zacht spelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur