trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verschrijven muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: verschrijven muziek
BerichtGeplaatst: 25 sep 2007 22:37 

Goedendag, ik zoek mijn oplossing hier even want ik zit met het volgende grote probleem.
Voor onze hofkapel zochten wij per direct een bassist, omdat deze niet te vinden was heb ik mijn trompet (tijdelijk) aan de kant gelegd en de (bes) bas ter hand genomen.

Echter zijn alle bas partijen met een Bas sleutel geschreven. Het zijn allen redelijk eenvoudige partijen dus de vraag was of ik deze kon verschrijven.
Helaas ben ik hier geen ster in en zoek dus wat advies.
Ik moet dus verschrijven van een partij met Bas sleutel naar een Partij met viool sleutel, ik heb al begrepen dat dan alle tonen 1,5 toon hoger worden maar snap nog 2 dingen niet.

1. Hoe zit het dan met de halve toonsafstanden?
2. Kan iemand een klein voorbeeldje van 7 tonen zoals (bassleutel) A = X (vioolsleutel) hier plaatsen?!

Bij voorbaat mijn hartelijke dank want over 8 weken moet ik alle partijen al kennen, dus eigenlijk zit ik met een klein beetje stress :lol:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 sep 2007 23:20 

Een beetje googlen:

http://www.xs4all.nl/~atreff/gratis-mod ... dule7.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sleutel_(muziek)

http://users.belgacom.net/koen.mertens/ ... eutels.htm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2007 11:27 

Beste Ken
Ik ken je probleem want ik ben trompettist en basgitarist en kan ook allleen in de g-sleutel lezen. Transponeren van de f-sleutel naar de g-sleutel is eenvoudig als je weet hoe de bij beide sleutels behorende notenbalken met elkaar samenhangen. De balk van de g-sleutel heeft vijf lijnen die van onderen naar boven als toonnaam hebben: e, g, b, d en f. De g-sleutel staat door de 2e lijn van onderen. De balk van de f-sleutel heeft vijf lijnen die van onderen naar boven als toonnaam hebben: g, b, d, f en a. De f-sleutel staat door de 2e lijn van boven. Beide balken zijn met elkaar verbonden door één hulplijntje dat als toonnaam heeft: c. Het is zeer ongelukkig dat men in het verleden voor maar één hulplijntje gekozen heeft. Als men voor twee hulplijntjes gekozen zou hebben, hadden de lijnen van beide balken dezelfde toonnamen gehad. Maar één hulplijntje is nu eenmaal de afspraak. Een bepaalde toon op de balk van de f-sleutel ligt hierdoor een lijntje lager dan dezelfde toon op de balk van de g-sleutel. Voor het transponeren van een partij in de f-sleutel naar de g-sleutel moet je dus alle noten één lijn naar boven opschuiven. Omdat de trompet en de bas beide bes-instrumenten zijn hoef je niet ook nog eens rekening te houden met een verschillende stemming. Het aantal voortekens aan het begin van de balk blijft gelijk en dit geldt ook voor de individuele voortekens bij bepaalde noten,
Succes
Adriaan Kragten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2007 12:03 

Partijen overtypen in finale/encore/sibelius, sleutel veranderen, klaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2007 12:56 

Alles een lijntje hoger denken en je bent er!
Overnieuw uitschrijven kan natuurlijk, maar is veel werk!
Tegen de tijd dat je daarmee klaar bent weet je precies hoe je een bassleutel moet lezen en heb je het dus voor niks overgeschreven!

Je moet het jezelf niet onnodig moeilijk maken.
Er verandert niets aan de hele en halve toonsafstanden, e.d.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2007 14:36 

Dehaanmuziek schreef:
Tegen de tijd dat je daarmee klaar bent weet je precies hoe je een bassleutel moet lezen en heb je het dus voor niks overgeschreven!

Maar dat is dan ook juist de bedoeling, tenminste als je vaker bas wil blijven spelen. Als het slechts een éénjarig / éénmalig project is: kopieën maken van de muziek en de namen van de noten (of de grepen!! :lol: ) er boven zetten.

Ik heb leren transponeren door "verkeerde" partijen. De dirigent van de brassband waarbij ik speelde verdomde het om voor de es-cornettist een eerste partij in es te schrijven van de koraalbewerkingen die hij maakte. Hij gaf je gewoon een bes partij en: veel succes! (eerst alleen transponeren, daarna de octaafjes erop en later ook nog de verbindingsnoten naar de octaafjes, 't was eigenlijk wel leuk werk).

Ook het lezen van bassleutel moet je zo dus kunnen leren (eigenlijk zou je dus handmatig moeten omschrijven en niet via encore/sibelius/finale).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2007 17:24 

Allen bedankt!

Ik heb inmiddels de juiste informatie (alles een rij hoger leggen heeft mij geholpen)

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de snelle hulp en advies.

Ik ga aan de slag :D

//Close Topic.// :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur