trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompettechniek voor lage tonen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 14:14 

Uhm, ligt het niet gewoon aan de boventonenreeks dat een toon niet stemt?

(voeg hier een heel verhaal in over boventonen en wohlgetemeriertes klavier enz)

Ik dacht:
de ventielen op een trompet zijn zo gemaakt dat ze in een bepaald register (niet het lage dus) stemmend zijn, het ligt dus aan de instrumentbouwer waar hij zijn focus op legt.

Dus gewoon met je embouchure die tonen corrigeren....
Het is allemaal intonatie, de trigger is een hulpmiddel voor mensen met een niet perfect embouchure :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 14:27 
Moderator

Daar kun je met een goed embouchure idd veel aan doen. Toch scheelt het per instrument(merk).
M'n collega in het koperensemble heeftnogal problemen met o.a. g2. Hij speelt op een Vincent Bach en is altijd te hoog op en rond g2 (ook enigszins de a) en kan het bijna niet bijgecorrigeerd krijgen. Als hij van lage g (onder de balk) tot c3 boven de balk speelt en we houden het stemapparaat erbij heeft hij met de Bach veel meer afwijkingen in de diverse noten dan indien hij op m'n Taylor speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 15:32 

Er lopen nu twee discussies door elkaar. Reacties op commentaar over de onzuiverheid van de combinaties van ventielen kan ik eigenlijk alleen goed geven nadat mijn artikel over dat onderwerp geplaatst is. Behalve de combinaties van ventielen speelt namelijk ook nog de onzuiverheid van de natuurtonen t.o.v. de gelijkzwevende stemming een rol. Mensen die al lang spelen en een goed gehoor hebben corrigeren bepaalde afwijkingen van het instrument automatisch zonder het zich te realiseren. Maar beginnende muzikanten en vooral fanfares in de lagere afdelingen spelen vaak erg vals en dit komt gedeeltelijk door het niet zuiver zijn van ventielinstrumenten. Een instrument is makkelijker zuiver te bespelen is als het van zich zelf zuiver is. Bij de keus voor het huidige systeem heeft men zich in het verleden volgens mij sterk laten leiden door dat wat in die tijd technisch mogelijk was en toch nog niet te duur of te zwaar werd. Op zich is het opzienbarend dat men meer dan een eeuw geleden al in staat was om ventielen met drie boringen te bouwen. Maar met de huidige productietechnieken moeten totaal andere ventielen gemaakt kunnen worden waarmee compensatie mogelijk is. Hoe die er dan uit zien, daar wil ik niet publiek op ingaan om de mogelijkheid van octrooiering door een toekomstige fabrikant niet te blokkeren. Instrumentbouwers kunnen echter na tekening van een geheimhoudingsverklaring inzage krijgen in de betreffende rapporten en tekeningen. Ik ben constructeur van mijn vak en ben van mening dat de door mij ontworpen nieuwe ventielconstructie momenteel maakbaar is en bij serieproductie niet eens duurder hoeft te zijn dan de huidige ventielen.
Wat betreft het gebruik van de wijsvinger van de linker hand in plaats van de ringvinger van de rechter hand. Ik had echt niet verwacht dat iedereen het met mij eens zou zijn. Ik heb echter het gevoel dat mensen die het nu afwijzen niet eerst een uur geprobeerd hebben of het werkt en of er toch niet bepaalde voordelen aan zitten, tenminste, als je even afstand weet te nemen van datgene waar je aan gewend bent.
Adriaan Kragten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 15:42 

Maar ik word nu wel steeds benieuwder wat je nou precies wil vertellen met je verhaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 16:40 

Ik weet niet hoe serieus je verhaal bedoeld is, adriaan kragten.
Maar ik zal een serieuze reactie proberen te geven.
Ik hoop dat je de historische ontwikkeling van de ventielen goed hebt bekeken (en het wiel niet nog een keer uitvindt), en ook oog hebt voor het praktisch aspect van trompetspelen.
Het kan een leuke en interessante theorie zijn, maar als je daadwerkelijk iets zou willen veranderen in trompetbouw, moet het nuttig zijn; betaalbaar zijn; en er moet vraag naar ontstaan (een product voor beginners zal niet snel aftrek vinden, aangezien de profs er ook niet op spelen, andersom gaat makkelijker).
Waarin ben je van doel te publiceren?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 17:08 

Onze klassieke muziekinstrumenten zijn een erfenis uit het verleden. De hoofdprincipes voor ventielinstrumenten zijn al meer dan 100 jaar geleden vastgelegd en de gebruikte ventielpositionering dwingt ons tot een bepaalde speelwijze en resulteert in een bepaalde intrinsieke onzuiverheid. Als de hoofdprincipes gehandhaafd blijven is een instrument zoals een trompet, alleen nog maar te verbeteren door kleine aanpassingen van het verloop van de boring, de vorm van de beker, de vorm van het mondstuk, het gekozen materiaal, de oppervlaktebehandeling, de materiaaldikte etc. De beste huidige instrumentenbouwers hebben op al deze punten al de optimale keuze gemaakt en er is nog maar heel weinig te verbeteren.
Maar ik twijfel eraan of de in het verleden gekozen hoofdprincipes wel juist zijn. Misschien wel voor meer dan een eeuw geleden maar in onze tijd is er veel meer mogelijk. Veranderingen van de hoofdprincipes die een andere speelwijze tot gevolg hebben zullen echter moeilijk ingang vinden. Men zal alleen bereid zijn om zijn techniek fundamenteel te veranderen als daar grote voordelen tegenover staan.
Toch heb ik geprobeerd een instrument te bedenken dat, en veel zuiverder is en dat ook makkelijker te bespelen is dan een normale trompet. Dit instrument heb ik de quadrofoon genoemd. Dit instrument heeft vier ventielen. Het eerste ventiel verlaagt een hele toon en het tweede een halve en deze ventielen worden, net als bij de huidige trompet, bediend door de wijsvinger en de middelvinger van de rechter hand. Het derde ventiel verlaagt een hele toon en het vierde ventiel verlaagt weer een halve toon en deze ventielen worden bediend door de wijsvinger en de middelvinger van de linker hand. Deze twee ventielen vervangen dus het normale derde ventiel. Ik heb bewezen dat dit instrument veel zuiverder is dan de trompet (of dan elk ander drieventielsinstrument zonder triggers) wanneer de ventielstembuizen op een bepaalde manier worden afgeregeld. Van beide handen worden alleen die vingers gebruikt die het makkelijkst onafhankelijk van elkaar te bewegen zijn en daardoor is het instrument ook makkelijker te bespelen. Er worden normale ventielen in gebruikt en volgens mij kan een ervaren instrumentbouwer er zo een prototype van bouwen. Alle berekeningen en tekeningen van de quadrofoon staan in een rapport van 10 pagina's dat gratis bij mij via e-mail aanvraagd kan worden. Het idee om voor een normale trompet ook de wijsvinger van de linker hand te gebruiken is ontleend aan de speelwijze van de quadrofoon.
Omdat er waarschijnlijk toch een grotere markt zal zijn voor een instrument dat dezelfde speeltechniek heeft als een trompet maar dat wel veel zuiverder is heb ik ook een compensatiemechaniek voor een klein drieventielsinstrument zoals een trompet of een bugel ontworpen. Dit kan echter niet met de huidige ventielen en vereist een hele nieuwe ventielconstructie. Daardoor is de bouw van een prototype veel moeilijker en ik heb tot nu toe nog niemand kunnen vinden die er aan wil beginnen. Behalve de hogere zuiverheid heeft dit instrument ook nog een aantal andere voordelen zoals een kleinere slag, lichtere ventielen, minder behoefte aan smering, links- en rechtshandig bespeelbaar en automatisch condenswater afvoerend voor alle ventielstembuizen. Ik heb het idee laten beoordelen door een onafhankelijke instantie en die heeft een positieve beoordeling gegeven.
Adriaan Kragten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 18:03 

Zo Adriaan Kragten, kun je ons ook misschien een foto of tekening laten zien van je uitvinding?
Ik ben erg benieuwd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 23:45 

we lezen nu al geruime tijd op dit forum dat de zuiverheid en intonatie van de huidige generatie trompetten erg verbeterd is en nog beter wordt (ik zal geen merken noemen. . .).

dat je sporadisch het 3e ventiel moet triggeren stoort mij niet echt (alleen bij lange lage d's en cissen en dat komt bij mij niet echt veel voor).

Los daarvan ben ik wel erg benieuwd naar een meer drastsiche verandering van de trompet na een jarenlang toegepast concept . . . .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur