Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Adriaan Kragten
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 okt 2007 21:56 |
|
Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12 Berichten: 285 Woonplaats: Sint-Oedenrode
|
|
Degenen die mijn rapporten hebben aangevraagd en bestudeerd hebben zullen er hoop ik achter gekomen zijn dat ik mijn beweringen over de intrinsieke onzuiverheid van een trompet en van elk ander ventielinstrument met drie ventielen kan aantonen met bewijzen. Je kunt het ook heel goed horen als je weet waar je op moet letten. Ik heb twee belangrijke oorzaken van onzuiverheid bekeken namelijk de onzuiverheid die het gevolg is van de combinatie van ventielen en de onzuiverheid die het gevolg is van de afwijking van sommige natuurtonen van de gelijkzwevende stemming. De afwijking die het gevolg is van de combinatie van ventielen speelt vooral bij de lage tonen. Maar de vijfde en de tiende harmonische E is 0,8 % te laag en dat speelt ook bij hoge tonen een rol. Ik zeg niet dat er geen andere oorzaken van onzuiverheid zijn. Ik zeg ook niet dat je op een onzuiver instrument niet zuiver kunt spelen maar je moet wel erg goede oren hebben en een strakke embouchure. Ik heb een Yamaha 631 bugel en met het Yamaha mondstuk 12F3d is het instrument voor mij zuiver tot de hoge D maar als ik er een Vincent Bach Corp 6C FL op zet (dat er bij zat toen ik hem tweede hands kocht) wordt hij voor mij voor de hoge tonen te laag. Ik zeg ook niet dat ieder op een zuiver instrument zuiver zal spelen maar het is gewoon makkelijker. De onzuiverheid van sommige fanfares komt wel degelijk voor een deel door de intrinsieke onzuiverheid van ventielinstrumenten of doordat de stembuizen niet goed afgesteld zijn.
Ieder die ooit met octrooien of met bescherming van een product te maken heeft gehad weet dat je voorzichtig moet zijn met wat je vrij geeft. Als je bij iemand komt praten over een bepaald idee wordt er al snel gezegd dat men geen belangstelling heeft maar een jaar later vind je je ideeen terug in het nieuwste product van deze fabrikant. Ik heb dit aan den lijve ervaren met de producten die ik ontwerp. De geheimhoudingsverklaring die men moet tekenen als men meer over mijn compensatiemechaniek wil weten is er alleen maar voor om bij een afwijzing het idee weer aan een ander te kunnen aanbieden en voor die ander octrooiering open te houden. Het idee van de quadrofoon heb ik wel vrijgegeven omdat daar volgens mij niets in zit dat te octrooieren is. Ik heb nog een ander instrument met zes ventielen ontworpen en dat zal ik binnenkort ook vrijgeven als ik het rapport dat ik er al in 1998 over geschreven heb geschikt gemaakt heb voor verspreiding over het Internet.
Adriaan Kragten
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 okt 2007 22:13 |
|
|
|
Mijn praktijk ervaring is dat de intonatie toch het grote probleem blijft. Ook al stem je van tevoren af op C en stemt die perfect bij iedereen, dan nog wordt er vals gespeeld omdat men niet goed intoneert. OOK bij professionele trompettisten blijft dit probleem aanwezig.
Het is niet zo dat jouw ontwerpen niet kloppen of wat dan ook, het is alleen schieten met een kanon op een muis. De moderne trompetten zoals de nieuwe Yamaha's stemmen in de normale range behoorlijk goed, met uitzondering van de lage D en C#, maar die zijn makkelijk te corrigeren. Daarbij klinkt een sectie voller als ie niet helemaal perfect stemt en timed.
Zoals een Yamaha ontwerper tegen mij zei, de blaasinstrumentalisten zijn erg conservatief wat betreft hun instrumenten. Een radicaal nieuw ontwerp is erg moeilijk te behappen voor de meesten. Monette is het bijv. ook niet gelukt om de hype van de zware toeters door te zetten en hij is nog redelijk populair.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Adriaan Kragten
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 okt 2007 08:34 |
|
|
|
Ook al zal het mij waarschijnlijk niet lukken om ook maar één van de door mij ontworpen instrumenten gerealiseerd te krijgen, ik vind het toch leuk om er mee bezig te zijn en er over te discussieren. Hoe de ventielinstrumenten er over 100 jaar uit zullen zien is koffiedik kijken maar ik kan gewoon niet geloven dat er niet iets aan de fundamentele onzuiverheid en de moeilijke bespeling gedaan zal worden. Ik speel al 40 jaar basgitaar en op dat instrument is het spelen in elke toonaard even moeilijk, tenminste als je in hogere posities kunt spelen. Maar op een trompet is het spelen van een stuk in Cis ontstellend veel moeilijker dan hetzelfde stuk in C. Ik heb 25 jaar sax gespeeld en vind dat instrument een stuk zuiverder en eenvoudiger te bespelen. Maar ik houd nu eenmaal meer van de klank en de expressie van een trompet en ben daarom op een gegeven moment overgestapt. Ik heb heel wat jazz workshops gevolgd en de saxofoon was daar altijd ver in de meerderheid t.o.v. de tompet of de trombone. Dit komt volgens mij omdat je op een trompet heel wat jaren moet oefenen voor je er iets fatsoenlijks uit krijgt.
Er zijn altijd mensen die op een trompet de sterren van de hemel spelen maar die hebben daar jaren van hun leven aan besteed of ze hebben gewoon extreem veel talent.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
UUNK
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 okt 2007 08:36 |
|
Geregistreerd: 26 jul 2003 19:56 Berichten: 100 Woonplaats: Tilburg
|
Niet meer helemaal ontopic (omdat het nu om zuiverheid gaat)
Maar ik heb een midagje ge-experimenteerd met je wijsvinger op het 3e ventiel.
Met de huidige bouw van instrumenten vind ik dit onpraktisch.
Op Bugel gaat het iets makkelijker dan trompet (behalve als je je trigger nodig hebt, welke je weer nodig hebt als je je 3e ventiel gebruikt
Op trompet zit mijn ringvinger gewoon in de weg.
(Wel een goede oefening je gaat bewuster je ventielen indrukken)
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 okt 2007 08:52 |
|
|
Adriaan Kragten schreef: Ik heb 25 jaar sax gespeeld en vind dat instrument een stuk zuiverder en eenvoudiger te bespelen.
Het is eenvoudiger om sax te leren spelen in het begin, maar ik heb altijd de grootste problemen met stemmen met de saxen. Dat heeft veel te maken met dat de meeste profs op oude Selmers (Mark VI) spelen waarvan de oktaven niet geheel kloppen. Als ze allemaal op de nieuwste Yamaha zouden spelen zou waarschijnlijk het probleem minder zijn.
Dan heb ik het nog niet over houtsecties zoals klarinetten met fluiten e.d. en stemmen....
Over het algemeen stemmen kopersecties toch beter is mijn indruk. Ook slecht gestemde piano's komen nogal eens voor, door temperatuurverschillen op het podium of doordat ze gewoon de laatste tijd niet gestemd zijn. En daar moet ik dan weer mee proberen samen te spelen... 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 okt 2007 10:45 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
Beste Adriaan,
Ik heb uw rapporten gelezen, en uw onderzoek, hoe goed bedoeld ook, lijkt me om de volgende reden overbodig: Los van het feit dat de intonatie van de speler en het vakmansschap van de bouwer van invloed is op de onderlinge stemmingsverhoudingen (een lekkend ventiel kan zeer grote afwijkingen teweeg brengen) zijn al uw berekeningen gebaseerd op een cylindrische, ongebogen buis. Echter: een trompet is noch (volmaakt) cylindrisch, nog ongebogen. De stemmingsafwijkingen die door het buigen en door het verloop in diameter veroorzaakt worden zijn zeker zo groot als de door u aangegeven cijfers. Ik verwijs u naar het onderzoek van de belg Mahillon, alsmede dat van Renold Schilke, die trompetten heeft ontworpen die beter stemden dan je op grond van enkel buislengte mocht verwachten.
Over de sixel en de quadrofoon: buiten bovenstaande vraagtekens vraag ik me af of deze instrumenten nog wel als een trompet klinken. Als ik al zie hoe de bouwwijze van een Conn Constellation van een Schilke verschilt, hetgeen resulteert in een aanzienlijk klankverschil, verwacht ik dat de klank van de door u ontworpen instrumenten nog maar in de verte aan die van een trompet doen denken. Echter, dat is mijn eigen, ongefundeerde mening.
Na gedegen oefening ben ik er achter dat ik het snelst en gecontroleerdst speel met de drie (of vier) vingers van dezelfde hand. Ik speel (naast trompet) ook hoorn en euphonium, en ook op deze instrumenten bedien ik de ventielen het liefst met een en de zelfde hand. Bij de hoorn is er weinig keus aangezien de rechterhand zich in de beker dient te bevinden, en op euphonium heb ik gekozen voor de front-action 4 ventiels uitvoering, daar ik liever het 4e ventiel met de pink bedien. Overigens is deze euphonium ongecompenseerd, en ik neem de gebrekkige stemming voor lief, ten gunste van een vrijer speelgevoel. Compensatie heeft namelijk nogal wat extra weerstand tot gevolg, wat vooral in de laagste regionen door mij als nadelig wordt ervaren.
Zo, mijn 2 eurocent.
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Adriaan Kragten
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 okt 2007 12:05 |
|
|
|
De sixel heeft een boringverloop en een mondstuk dat zo goed mogelijk dat van een bugel benadert. Hij zou dan als een bugel moeten klinken maar of dat werkelijk zo is zal pas blijken als er een prototype van gebouwd wordt. De quadrofoon heeft het diameterverloop van een trompet en zou dus meer als een trompet moeten klinken maar daar geldt dezelfde onzekerheid voor.
Ook al zijn er nog meer oorzaken van onzuiverheid dan die waar ik rekening mee gehouden heb dan nog blijven deze onzuiverheden bestaan. Het is knap als een fabrikant er in slaagt om de door mij genoemde onzuiverheden met andere onzuiverheden te compenseren en ik wil best toegeven dat dit een heel eind kan lukken voor bijvoorbeeld het te laag zijn van de vijfde en tiende harmonische E. Voor de berekening van de bij te schakelen buislengtes heb ik wel rekening gehouden met het feit dat door het eindeffect van de beker de werkelijke lengte van het instrument korter is dan de waarde die in de berekening wordt gebruikt. De totale buighoek van de hoofdbuis van de sixel is minder dan die van de bugel dus het nadelige effect hiervan zou ook minder moeten zijn.
Ook al zou de sixel geen vervanging zijn voor de bugel en de quadrofoon voor de trompet dan kun je je nog steeds afvragen of er geen plaats is voor een nieuw blaasinstrument. Vooral een sixel is veel makkelijker te bespelen omdat er maar één ventiel ingedrukt hoeft te worden. Het feit dat er maar één ventiel gebruikt wordt heeft ook als voordeel dat de luchtstroom maar één keer sterk van richting hoeft te veranderen. Bij een trompet moet de luchtstroom voor een lage Des door drie ventielen en ik vind dat je dat kan horen in de kwaliteit van de toon als je hem vergelijkt met de C die er een halve toon onder ligt
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 05 okt 2007 12:54 |
|
|
Er is altijd plaats voor een nieuw instrument, maar dat wil nog niet zeggen dat ie dan een ander moet vervangen. Als je een perfect blaasinstrument wilt hebben die zo zuiver is als je maar wilt moet je gewoon een EWI kopen, dat heb ik ook gedaan. Dan heb je meteen 8 octaaf en het geluid wat je wilt. Je kunt zelfs instellen hoe je erop wilt spelen, met een saxofoon vingerzetting of op een trompet manier.... 
|
|
| Omhoog |
|
 |