trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompettechniek voor lage tonen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2007 20:10 
Moderator

en ik maar denken dat ik de muzikale harmonie eindelijk begreep....

en ik maar denken dat tussen E en Fis nog een F zat.

Ik moet nog veel studeren, zo blijkt....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2007 17:32 

Afbeelding

:lol: :wink: :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2007 20:49 

theo schreef:
Afbeelding

:lol: :wink: :D

Lang leve Photoshop :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 08:20 

Beste mensen
In mijn eerste jaar trompetles heb ik me geworsteld door deel 1 van de Arban methode. Op blz. VII van deze methode worden aanwijzigingen gegeven hoe de stembuizen afgesteld moeten worden(voor een instrument zonder triggers). Aan het eind van dit stukje staat het volgende: "Als men deze aanwijzigingen precies nakomt en de tonen correct voortbrengt, zullen alle ventielnoten en haar combinatiies zuiver zijn en in de juiste verhouding tot de natuurtonen staan". Ik vind dit klinklare onzin en degenen die mijn rapporten bestudeerd hebben zullen het met mij eens zijn. Hoe je de ventielbuizen ook afstelt, bepaalde ventielbuizen of bepaalde ventielcombinaties zullen altijd onzuiver zijn en de totale onzuiverheid hangt dan ook nog eens af van de natuurtoon waarvoor een bepaalde combinatie gebruikt wordt. Deze bewering van Arban heeft heel veel mensen op het verkeerde been gezet en is er mede de oorzaak van dat mijn beweringen over de onzuiverheid soms zo veel weerstand oproepen. Ik zeg niet dat de door Arban beschreven methode geen acceptabel resultaat voor de stemming oplevert. Hoewel de methode op een aantal punten anders is dan mijn methode is het uiteindelijk resultaat niet eens zo erg verschillend. Ik kan het verschil tussen beide methodes precies analyseren maar ik vrees dat dat een te lang en taai verhaal oplevert.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 08:28 

Lange leve photoshop
Leuk plaatje, alleen jammer dat er voor de sixel een ventiel te veel op staat en dat de lengte van de ventielbuizen niet op de juiste manier toeneemt met het rangnummer van het ventiel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 08:30 
Moderator

Het is mooi weer vandaag, is het verstandig te gaan fietsen, als ik straks een CD opname heb?

Ohja, die CD opname doe ik natuurlijk op een valse trompet, maar he, daardoor zal ik me niet laten kisten 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 08:35 

Beste Adriaan,

Ik denk dat niemand het met je oneens is dat een trompet van nature vals is. Dus je mag wel ophouden met dat elke twee posts te vermelden. Ik vind je onderzoekjes zeker interessant en ik volg de discussie ook met veel interesse, maar ook zeker met een bepaalde argwaan. Je verhaal is erg technisch en wiskundig en ik denk dat je daarbij het gevoel tussen mens en instrument een beetje verliest. Ik wil je veel succes wensen met het zoeken naar een trompetbouwer die je toeter met veel ventielen wil maken en zal ik de discussie zeker blijven volgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 08:39 

Beste Marnix
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De 11e harmonische ligt bijna midden tussen de F en de Fis. Dit is de wet van Murphy. Als je één maal een fout maakt zullen de fouten je blijven achtervolgen. Maar goed dat er iemand critisch leest.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur