trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2007 22:46 

Nee daar valt inderdaad niks over te zeggen, het is niet dat ineens het licht aangaat of zo :?
Het zou wel kunnen zijn dat je op een, voor jou, verkeerd mondstuk speelt en dat het daarom niet lukt. Wat heb je nu?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 09:01 

Hans schreef:
Je spieren ontwikkelen zich naarmate ze ouder worden dus ook je hoogte. Dat is niet alleen een kwestie van aanleg maar ook ervaring, natuurlijke ontwikkeling en training.

Hier ben ik het mee eens. Bovendien, als je op je vijftiende een stabiele F3 hebt, zit het met de basistechniek waarschijnlijk ook wel goed.
De gezichtsmusculatuur is van het zgn.fast-twitch type, en is zeer snel verzuurd, dit is door training nauwelijks te beïnvloeden.
Ik denk dat de techniek en het onderhouden en verfijnen hiervan belangrijker is.
Ik heb nog even gezocht naar artikelen over effecten van training op aangezichtsspieren van gezonde personen, maar ik kon hier niks over vinden, dus het blijft een filosofische discussie, jammergenoeg... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 09:40 

L J schreef:
Hans schreef:
De gezichtsmusculatuur is van het zgn.fast-twitch type, en is zeer snel verzuurd, dit is door training nauwelijks te beïnvloeden.

Ik snap even niet waarom je dit zegt, iedereen weet dat je door veel te trainen de verzuring uit kan stellen. Als ik een week lead heb gespeeld bij Miller is de verzuring een stuk minder dan op het 1e concert. Het is dus in relatieve korte tijd erg te beïnvloeden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 09:54 

Dat zei ik niet, dat was LJ :lol:
Ik ben met met je eens dat je de verzuring kan beïnvloeden door kilometers te maken. Bovendien is het zo dat, als je veel op of over de verzuringsgrens speelt, de hersteltijd ook korter wordt. Op een gegeven moment heb je aan 2 maten rust voldoende om te herstellen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 10:53 

Als je gisteren Wayne Bergeron had gehoord dan hoor je meteen dat ie erg veel kilometers heeft gemaakt. Als je regelmatig dit soort repertoire speelt dan krijg je een enorm uithoudingsvermogen.

Uit mijn eigen ervaring merk ik dat ik een paar dagen hard werken het uithoudingsvermogen erg kan verbeteren maar het is na een paar dagen weinig spelen ook zo weer een stuk minder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 11:38 

Tuurlijk, verzuring tegengaan, en die paar maten rust die je kunt nemen, moet je zeker pakken. Dat is de manier om het vol te houden. Juist omdat het fast-twitch vezels zijn, hoef je ze niet lang rust te geven, maar wel regelmatig.
De discussie begon echter met de invloed van puberteit/testosteron hierop.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 12:15 

Ook door hard te trainen kun je wel lang door blijven spelen zonder te verzuren. Luister eens naar Moto Perpetuo van Rafael Mendez, dan weet je tot wat de lipspieren in staat zijn als je voldoende traint. Zie de bladmuziek op mijn site.

Sergei Nakariakov, Wynton Marsalis en Allen Vizzutti (etc.) laten ook duidelijk horen dat de lipspieren erg veel kunnen verdragen als je ze maar genoeg traint.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 12:35 

Ik kan vanwege m'n baan slechts 1,5- á 2 uur per dag studeren. Dat is toch een verschil met gasten die 3- of 4 uur te gaan hebben. Gelukkig las ik dat Andrea Giuffredi ook periodes kent van 1- á 2 uur per dag. Het kan dus wel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur