trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 12:39 

erikveldkamp schreef:
Sergei Nakariakov, Wynton Marsalis en Allen Vizzutti (etc.) laten ook duidelijk horen dat de lipspieren erg veel kunnen verdragen als je ze maar genoeg traint.

Natuurlijk speelt training een rol, maar de drie die je noemt konden toen ze zestien waren het 2e Brandenburgse ook al spelen (Nakariakov en Marsalis weet ik zeker, Vizzutti ongetwijfeld ook wel).
En hoewel hun spierkracht misschien met hun leeftijd ietsje is toegenomen, is dat dus blijkbaar niet een bepalende factor geweest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 14:51 

En hoe denk je dat het komt dat ze op hun 16e al zo'n goed embouchure hadden? Kwestie van veel oefenen. Mendez oefende elke dag zijn hele leven van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Hetzelfde gold voor Clifford Brown, die had ook een fantastisch embouchure. Wynton studeerde ook 6 tot 8 uur per dag.

Turnsters of tennisters kunnen op hun 15e/16e ook al gigantische sportieve prestaties leveren, als je maar op tijd begint en keihard werkt.

Verzuring is alleen maar tegen te gaan als je keihard traint, een beetje aanleg helpt wel maar is niet van belang als je niet oefent.

Ik had een duitse trombone collega die oook marathon's liep. Ik heb diverse malen meegemaakt dat ie 's middags een marathon liep en op het laatste moment binnen kwam lopen voor het concert en de sterren van de hemel speelde. 1 concert kwam hij midden in het concert binnenlopen net voor zijn solo (die niet misselijk is). Hij klonk alsof er niets gebeurd was...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 18:47 

Ik heb altijd gedacht dat de grondtoon de C1 is en dat de normale hoge C (die gespeeld wordt m.b.v. de achtste harmonische) de C4 is. Maar uit de reacties die ik tot nu toe gelezen heb lijkt het er toch op dat dat de C3 is. De wat ik noem de extreem hoge C (die m.b.v. de 16e harmonische gespeeld wordt) zou dan de C4 zijn. Klopt dat? Maar als dat juist is, is de grondtoon dan de C0? Er zijn meer mensen voor wie het niet helemaal duidelijk is wat nu de C3 is.

Ik heb een drietalige tompetmethode van Rolf Quinque waarin staat dat je hoge tonen niet moet oefenen door hoge tonen te blazen maar juist door extreem lage tonen te blazen die nog onder de lage Ges maar boven de grondtoon liggen en waarvoor de toonhoogte dus niet klopt met de buislengte van het instrument. Ik heb dit een poos geprobeerd en de tonen zijn erg moeilijk te blazen en wat betreft klank niet om aan te horen. Ik kan niet echt zeggen dat ik er hoger door ben gaan blazen. Ik haal een hoge E3 (?) boven een hoge C. Heeft iemand daar wel positieve ervaring mee?

Ik blaas op mijn bugel wel regelmatig de grondtoon en ook de zes tonen die daar nog onder liggen en deze tonen zijn op een bugel veel makkelijker zuiver te spelen dan op een trompet. Als het spelen van echt lage tonen helpt is het spelen van deze tonen in ieder geval beter aan te horen dan het spelen van tonen tussen de grondtoon en de lage Ges.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 19:57 

Adriaan Kragten schreef:
Ik heb een drietalige tompetmethode van Rolf Quinque waarin staat dat je hoge tonen niet moet oefenen door hoge tonen te blazen maar juist door extreem lage tonen te blazen die nog onder de lage Ges maar boven de grondtoon liggen en waarvoor de toonhoogte dus niet klopt met de buislengte van het instrument.

Dit verhaal van Quinque moet je zo snel mogelijk vergeten. Hij heeft veel theorieën in zijn boeken geschreven waar je je vraagtekens bij kan zetten, maar zijn oefeningen met lipbindingen zijn wel goed om te oefenen. Je moet alleen de teksten met een korrel zout nemen. Die zijn soms nogal achterhaald.

Als je hoog wilt leren spelen moet je hoog oefenen. Als je mooi laag wilt leren spelen moet je laag oefenen en ga je ook geen g3s knallen...

De C3 is de C boven de balk, 2 hulplijntjes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 20:34 

erikveldkamp schreef:
Adriaan Kragten schreef:

De C3 is de C boven de balk, 2 hulplijntjes.

wat we hier in belgië dus de contrado noemen
kheb als belg aardig wat moeten nadenken in dit topic omdat wij geen letters gebruiken, best wel handig om cijfers erachter te zetten want de benamingen van de noten on belgie blijft hetzelfde van de c1 tot de b2 ( dus gewoon do,re,mi,...) enkel vanaf de contrado (C3) krijg je alles met de benaming contra ervoor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 20:59 

Ik speelde altijd op mijn VB 1.5 C, maar sinds kort speel ik op mijn VB 3 D al moet ik daar echt ontzettend aan wennen. Volgens mijn leraar moet ik mijn lippen echt heel erg naar binnen houden, maar dat vind ik al moeilijk aangezien ik blijkbaar ook altijd fout trompet heb gespeeld-_-, maar dat terzijde!
iig bedankt voor al jullie informatie!;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 22:09 

ik haal trouwens zoveel uur bij langer na niet, ik oefen nog niet eens 1 uur per dag met repetitie's niet meegetelt en nou heb ik al nergens tijd meer voor!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 11:09 

In de rapporten die ik over toonzuiverheid geschreven heb ga ik tot de G3 (ik gebruik daarin een andere benaming voor de tonen maar zal dat nu niet doen om geen verwarring te zaaien). Op de trompetparty in Noordewijk heb ik mensen de C4 of misschien nog wel hoger horen blazen en uit het applaus dat na bijna elke hoge noot opklonk maak ik op dat veel trompettisten dat zelf ook graag zouden willen kunnen. Voor mij hoeft dat niet zo nodig. Ik houd meer van een subtiele melodie maar ik ben er wel in geínteresseerd hoe hoge noten zo zuiver mogelijk gespeeld zouden kunnen worden.

Daarom heb ik berekend hoe zuiver de natuurtonen zijn t.o.v. de gelijkzwevende stemming van de C3 t/m de D4. Ik ga er wel vanuit dat de C3 en de C4 zuiver zijn en dat het instrument geen onvolkomenheden heeft zoals lekkende zuigers of soldeerpunten waardoor bepaalde harmonischen extra vals zijn of niet willen aanspreken. De onzuiverheid wordt achter de naam van de toon gegeven in procenten. Als de toon te hoog is, is de onzuiverheid positief. Een onzuiverheid van 1 % is ongeveer 1/6 van een halve toonsafstand. De berekening van de onzuiverheid moeten jullie maar geloven. Dit levert het volgende lijstje op.

8e harmonische C3, zuiver
9e harmonische D3, + 0,2 %
10e harmonische E3, -0,8 %
11e harmonische Fis3, - 2,8 %
12e harmonische G3, + 0,1 %
13e harmonische As3, + 2,4 %
14e harmonische Bes3, -1,8 %
15e harmonische B3, - 0,7 %
16e harmonische C4, zuiver
17e harmonische Des4, + 0,3 %
18e harmonische D4, + 0,2 %

Ik ga er vanuit dat een toon bruikbaar is als de afwijking niet groter is dan 1 % en dat deze afwijking met lipspanning gecorrigeerd wordt. Hierdoor vallen de 11e, de 13e en de 14e harmonischen af. Het valt op dat er een nagenoeg zuivere chromatische toonreeks te spelen is van de B3 t/m de D4 met alleen hogere harmonischen.

De ontbrekende tonen in een chromatische toonladder zijn nu Des3, Es3, F3, Fis3, As3, A3 en Bes3. Deze moeten met ventielen gespeeld worden. De afwijkingen die optreden door ventielcombinaties hangen af van hoe de ventielstembuizen worden afgeregeld. Ik ga er vanuit dat het instrument geen triggers heeft en dat 1, 2 en 1 + 3 zuiver gestemd wordt. Dit resulteert in 0,6 % te hoog zijn van 1 + 2 en in 0,9 % te laag zijn van 2 + 3.

Omdat de hogere harmonischen erg dicht bij elkaar liggen kunnen veel hoge tonen op verschillende manieren gespeeld worden. Uiteraard kan men voor het interval tussen C3 en C4 dezelfde grepen gebruiken als voor het interval tussen C2 en C3 maar sommige tonen kunnen eenvoudiger gespeeld worden. Ik heb de ventielcombinaties gekozen die de laagste afwijking geven. Dit geeft het volgende resultaat:

Des3 met 2, + 0,2 %
Es3 met 2, - 0,8 % of Es3 met 2 + 3, - 0,8 %
F3 met 1, + 0,1 %
Fis3 met 2, + 0,1 %
As3 met 2 + 3, -0,9 %
A3 met 1 + 2, + 0,6 %
Bes3 met 1, zuiver

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur