Adriaan Kragten schreef:
Ik heb mijn rapporten nu opgestuurd naar ongeveer tien mensen. Gezien de reacties gaat het voor velen wiskundig te ver en niemand heeft kommentaar gegeven op de inhoud.
http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... c&start=45
Klik op bovenstaande link, en lees de eerste post. Daarin geef ik commentaar op de inhoud.
De wiskunde gaat mij allerminst te ver, sterker nog, het blijft allemaal erg algemeen, en ik betwijfel zelfs of er met voldoende factoren rekening gehouden wordt. Het gaat allemaal erg basaal over buislengtes en frequentieverhoudingen, berekeningen die ik bij natuurkunde op de middelbare school al leerde maken. Mij lijkt het rapport zeker geen serieuze wetenschappelijke verhandeling die als basis kan dienen voor de bouw van een prototype, daartoe zal er toch met nog veel meer factoren rekening gehouden dienen te worden.
Los daarvan sluit ik mij aan bij de opmerkingen over het feit dat een perfect stemmende trompet, indien al mogelijk, zeker niet wenselijk is. Er zijn veel belangrijkere eigenschappen waaraan een muziekinstrument moet voldoen, zoals klankeigenschappen en expressievermogen. Bovendien: het mooie van koperinstrumenten is dat ze een veel mooier stemmende kwint kunnen spelen dan op een gelijkzwevende piano mogelijk is!
Nog een opmerking over het compenseren van ventielen, en de door u veronderstelde niet-toepasbaarheid bij trompetten en bugels vanwege de te korte lengtes van de compensatiebuisjes. Wellicht bent u op de hoogte van de twee verschillende uitvoeringswijzen van de dubbelhoorn. De volledige dubbelhoorn, waarbij er een apart kanaal voor de F- en voor de Bb-zijde voorhanden is, en de gecompenseerde, waarbij er gebruik gemaakt wordt van het systeem dat ook bij 4 ventiels euphoniums in zwang is. Waarom niet dit systeem gebruiken bij een trompet, waarbij het derde ventiel als schakelventiel werkt voor de Bb-kant van de trompet (die dan nog twee ventielen heeft) en de G-trompet (ook met twee eigen ventielbuisjes). Hiermee is het probleem van de te korte buisjes opgelost, alsmede het hele systeem heeft minder weerstand, zoals dat ook het geval is bij de hoorns: de volledige dubbelhoorn heeft minder ventiel wisselingen en minder scherpe bochten dan de gecompenseerde.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL