trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 15:59 

Robert66 schreef:
Ik vind het prima om dergelijke zaken wetenschappelijk te benaderen en ben daar ook in geïnteresseerd.

Hetzelfde geld voor mij, ik ga niet voor niets zo vaak richting Limburg...

Instrumentenbouwers zijn er al honderd jaar dag en nacht mee bezig om de meest ideale trompet te bouwen. Dus eentje die optimaal stemt, klinkt en speelt en waar de trompettist zeg prettig bij voelt. Vincent Bach is daar tot nu toe het beste in geslaagd want daar zijn er de meeste van verkocht.

Het zou dus raar zijn in mijn optiek dat iemand nu ineens d.m.v. zijn eigen wetenschappelijke berekeningen een betere oplossing voor het "probleem" van de stemming heeft gevonden. Als er een definitieve oplossing zou zijn, dan was die er al lang geweest. De lage d en c# zullen nu eenmaal altijd vals blijven op een Bb trompet. Als deze niet vals zouden zijn, dan zouden andere tonen weer vals zijn. Dat is nu eenmaal een gegeven waar instrumentenbouwers al jaar en dag mee moeten kampen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 16:51 

Ik heb in mijn stukje over de onzuiverheid in het register tussen de C3 en de D4 helemaal niet gesproken over de nieuwe instrumenten die ik ontworpen heb. Mensen die daar nu over beginnen wijken af van het onderwerp dat nu ter discussie staat. Maar als jullie allemaal vinden dat ik mijn stokpaardje over de onzuiverheid wat te vaak van stal haal en dat wat ik berekend heb niet relevant of onjuist is dan mag de webmaster van mij de hele zaak wissen. Dan heb ik er alleen zelf wat aan gehad.
Het wordt allemaal meteen zo zwart-wit gesteld. Ik ontken helemaal niet dat een goed instrument, een goed ontwikkeld gehoor en veel oefening belangrijk zijn om zuiver te spelen maar beweer alleen dat het makkelijker is als je weet waar de onzuiverheden zitten. Maar uit de reacties die er tot nu toe gekomen zijn zie ik wel dat mijn bijdrage niet op priis gesteld wordt. Ik zal voorlopig dan ook niet meer mee doen aan de discussie over dit onderwerp.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 17:11 

Laat ik het anders zeggen: wat heb je eraan als je precies weet welke noot onzuiver is op de trompet en je hoort het zelf niet dat je vals zit te spelen, of je kunt de noten niet zuiverder spelen omdat de embouchure niet mee werkt op dat moment (vermoeidheid etc.)

Ik ben redelijk safe in het hoge register, heb een fantastische toeter die erg goed stemt en desondanks speel ik niet 100% zuiver. Ik heb laatst weer een cd opgenomen met Miller en hoor dan de onzuivere D3s etc. toch terug.Terwijl deze noot in theorie zou moeten stemmen volgens de berekeningen van Hub... :lol:

Daarnaast is een heel ander aspect van toepassing waar ik het nog niet over gehad heb: doordat het niet perfect stemt klinkt een ensemble veel rijker en voller van klank. Ik neem veel op thuis en speel dan 4 tot 6 trompetten in die dan goed stemmen, maar dat klinkt toch veel minder dan een echt ensemble die niet 100% goed stemt en perfect timed. Als je perfect speelt dan denkt het gehoor dat het 1 geluidsbron is i.p.v. meerdere stemmen. Het klinkt dan meer als een brass sample uit een synthesizer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 21:30 

erikveldkamp schreef:
Daarnaast is een heel ander aspect van toepassing waar ik het nog niet over gehad heb: doordat het niet perfect stemt klinkt een ensemble veel rijker en voller van klank. Ik neem veel op thuis en speel dan 4 tot 6 trompetten in die dan goed stemmen, maar dat klinkt toch veel minder dan een echt ensemble die niet 100% goed stemt en perfect timed. Als je perfect speelt dan denkt het gehoor dat het 1 geluidsbron is i.p.v. meerdere stemmen. Het klinkt dan meer als een brass sample uit een synthesizer.

Er is -zoals zo vaak- een verschil tussen theorie/wetenschap en praktijk. Het is prima dat de wetenschap tot op miniscuul nivo kan laten zien of iets zuiver stemt of niet en instrumentbouwers hebben veel aan die kennis omdat ze de belangrijkste concepten/technieken verwerken in hun instrumenten (bijv. mbv BIAS) waardoor het tegenwoordig (meestal) aan de speler ligt dat het instrument vals klinkt.

De praktijk laat blijkbaar een marge toe tussen exact zuiver gestemt en vals spelen waarbinnen geluidsvormen elkaar in positieve zin beinvloeden en het resultaat gewoon goed/mooi/vet klinkt. Wanneer alles spatstrak gestemt is, klinkt het inderdaad te steriel.
In boeken over geluidstechniek/audiomixen etc staan precies zulke fenomenen beschreven.

Om terug te keren naar het oorspr. onderwerp: je wordt goed in datgene wat je speelt, voor het hoge register geldt dus: veel doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2007 08:04 

Nou kan ik niet akelig hoog spelen,
maar Steve Reid knalt er wel een stevig stukje op los!

http://www.youtube.com/watch?v=x5tg4ZjyaG0

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2007 10:24 

Ik ben 13 en speel nu zo'n 7 jaar, maar pas de laatste tijd ben ik echt fanatiek geworden.

Met mijn bes-trompet kom ik hier:
Afbeelding

@Robert: ligt tegen de pijngrens aan, serieus. :P Zo hoog wíl je toch niet kunnen spelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2007 18:06 

Vraag ik me idd ook af of ie dat ook n btje fatsoenlijk
in muzikale vorm kan voortbrengen ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2007 18:14 

@robert: lol.. met mn overblazen kom ik ook zo hoog :D mar ik moet zeggen et is toch niet bruikbaar in 99% van de optredens die ik doe :( en wanneer het eindelijk een keer mag is het meestal carnaval een van de laatste dagen wanneer je dat echt niet meer baas kan..

Maar doorgaans speel ik eigelijk max F3... en het liefst de D3 en E3 want die kan ik er nog uit poeieren dat het 3 straten verderop nog duidelijk hoorbaar is. anders vind ik niet dat je hem mag tellen :p

En hoog spelen is en blijft een hobby die (volgens mij) onbegrepen blijft bij iedeeen die het niet kan...

ps mn moeder is echt blij dat ik niet meer thuis woon :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur