trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buzzen? waarom eigenlijk?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: berpen
BerichtGeplaatst: 29 jun 2007 15:14 

Ik sluit me aan bij de praktijken van Edo Masseurs. Ik LEEF met twee Berp's, een voor trompet en een voor bastrombone. De auto is de ideale plek, maar op de fiets heen en weer tussen thuis en werk (10km), ben ik ook aan het (mondstuk)buzzen. Zodra er tegenliggers in zicht zijn stop ik even. En ja, het trompetmondstuk maakt wel het meest doordringende geluid. Trombone-buzzen is onopvallender te doen.

Lipbuzzen heeft volgens mij weinig nut - beetje opwarmen hooguit -, maar mondstuk-buzzen (met de Berp als simulatie van de tegendruk van trompet/trombone) is voor mij DE manier om de embouchure te trainen en te analyseren. En niet alleen embouchure, maar ook aanzet, luchtstroom en ademhaling. Als je niet ontspannen melodietjes hoog/laag kan buzzen, heeft 't - althans voor mij - ook geen zin om naar de trompet te grijpen. Dat een Erik Veldkamp zoiets niet (meer) nodig heeft, snap ik, maar ik als ambitieuze amateur wil
a) mijn beschikbare tijd zo efficient mogelijk gebruiken. Je kunt op de fiets en in de auto nu eenmaal geen trompet spelen (laat staan trombone).
b) werken aan verbetering van mijn techniek. Met mondstuk-buzzen spoor ik genadeloos de problemen op. Zoals Edo Masseurs beschrijft, begin ik inderdaad ook altijd in het gebied van g1-c2, om van daaruit vooral naar beneden uit te bouwen zonder de stand van de embouchure te veranderen. Door de onderlip wat naar voren/beneden te duwen verminder ik de druk op de bovenlip, zodat die in het lage gebied goed kan trillen. Zulke dingen kun je niet analyseren met de trompet eraan vast.

Uiteraard kan buzzen niet het echte werk vervangen. Heel essentieel is OOK om dagelijks met volle kracht trompet/trombone te spelen. Dat wil er bij mij nog wel eens bij inschieten, door tijdgebrek en/of de aanwezigheid van buren en huisgenoten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 15:10 

Ik ben dan net begonnen met trompet.. ( ten minste als ik het vergelijk met alle andere mensen wel, ong. 1 jaar)

De zoektocht is dan ook nog steeds bezig, wat werkt en wat niet werkt.. Ik merkte wel dat als ik 5 mins voordat ik vertrek naar mijn werk nog even ga buzzen 's ochtends, dat het na een week of 2 echt al wat beter ging.. Met name het gemak van spelen en iets meer uithouding.. Dit komt natuurlijk doordat het volgens mij iets zwaarder is ( lippen trillen meer) en ik nog veel speeltijd nodig heb om dit te ontwikkelen.. En daarbij heb ik nog niet het uithoudingsvermogen heb om 1,5 uur te spelen met mijn lippen dus is het prettig om wat extra tijd te spanderen zonder dat ik dan 's avonds aan speeltijd in moet leveren..
En nu ga ik gevaarlijk doen:
Ik denk ook dat ik het nog steeds zonder leraar moet kunnen redden om goed, en ik zeg dan niet uitstekend!!, te kunnen toeteren.. Mijn reden hiervoor is dat al het lesmateriaal, bedankt internet en bijv Erik ook!!, genoeg beschrijft wat je moet doen of welke oefeningen.. Als je daarbij dan ook zo'n stem apparaat heb die je precies verteld of je de noot goed raakt kun je al een heel eind komen.. Projectie, intonatie, toon en bijvoorbeeld hoogte is bij trompet volgens mij een pure vorm van analyseren en niet van als je dit doet dan krijg je dat, want de anatomie van de mens met name gebit, lippen en kaaklijn is nou eenmaal zo verschillend dat sommige dingen wel werken bij de een en dan weer bij de ander niet.. Daarbij, is die theorie veelvuldig beschreven, dus zal je op je eigen anatomie de nuances moeten aanbrengen/passen.. Die vraagt veel tijd en effort.. Maar is volgens mij wel degelijk mogelijk.. Ok, schieten maar :-)

Nou na dit enorme verhaal is voor mij de conclusie: Dat buzzen de meest elementaire vorm is van toeteren en voor mij als beginner wel degelijk van belang is om te analyseren, waarbij ik hoop ooit op een niveau te komen dat het niet meer nodig is en ik mijn uithouding alleen op mijn toeter kan botvieren..

"Dogs smoke in France"
Ozzy Osbourne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 15:52 
Moderator

Walther01 schreef:
Ik ben dan net begonnen met trompet.. ( ten minste als ik het vergelijk met alle andere mensen wel, ong. 1 jaar)

De zoektocht is dan ook nog steeds bezig, wat werkt en wat niet werkt.. Ik merkte wel dat als ik 5 mins voordat ik vertrek naar mijn werk nog even ga buzzen 's ochtends, dat het na een week of 2 echt al wat beter ging.. Met name het gemak van spelen en iets meer uithouding.. Dit komt natuurlijk doordat het volgens mij iets zwaarder is ( lippen trillen meer) en ik nog veel speeltijd nodig heb om dit te ontwikkelen.. En daarbij heb ik nog niet het uithoudingsvermogen heb om 1,5 uur te spelen met mijn lippen dus is het prettig om wat extra tijd te spanderen zonder dat ik dan 's avonds aan speeltijd in moet leveren..
En nu ga ik gevaarlijk doen:
Ik denk ook dat ik het nog steeds zonder leraar moet kunnen redden om goed, en ik zeg dan niet uitstekend!!, te kunnen toeteren.. Mijn reden hiervoor is dat al het lesmateriaal, bedankt internet en bijv Erik ook!!, genoeg beschrijft wat je moet doen of welke oefeningen.. Als je daarbij dan ook zo'n stem apparaat heb die je precies verteld of je de noot goed raakt kun je al een heel eind komen.. Projectie, intonatie, toon en bijvoorbeeld hoogte is bij trompet volgens mij een pure vorm van analyseren en niet van als je dit doet dan krijg je dat, want de anatomie van de mens met name gebit, lippen en kaaklijn is nou eenmaal zo verschillend dat sommige dingen wel werken bij de een en dan weer bij de ander niet.. Daarbij, is die theorie veelvuldig beschreven, dus zal je op je eigen anatomie de nuances moeten aanbrengen/passen.. Die vraagt veel tijd en effort.. Maar is volgens mij wel degelijk mogelijk.. Ok, schieten maar :-)

Nou na dit enorme verhaal is voor mij de conclusie: Dat buzzen de meest elementaire vorm is van toeteren en voor mij als beginner wel degelijk van belang is om te analyseren, waarbij ik hoop ooit op een niveau te komen dat het niet meer nodig is en ik mijn uithouding alleen op mijn toeter kan botvieren..

Ik ben nu echt al wel een aantal jaren bezig met trompetspelen, en ik kan en wil niet zonder mondstukbuzzen. Het is voor mij een elementair basisding, waarmee ik begin. Hiermee doe ik mijn warming up, maar ook eventuele foutencheck: ik haal er op die manier rare nootjes uit, door regelmatig passages die misgaan even met mijn mondstuk alleen te doen. Dus het heeft niks met niveau te maken. Gewoon studieroutine. Gebruik maken van de middelen die je hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2007 20:24 

Ik heb nog wel een vraag m.b.t het buzzen :?:
Maakt het uit als je buzzt op een ander trompetmondstuk dan dat je gebruikt op je trompet?
Voor onderweg zou ik mondstuk in mijn auto kunnen leggen die ik toch niet gebruik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2007 20:50 

trumpetvos schreef:
Ik heb nog wel een vraag m.b.t het buzzen :?:
Maakt het uit als je buzzt op een ander trompetmondstuk dan dat je gebruikt op je trompet?

Een ander mondstuk heb ik geen moeite mee,als de rim maar een beetje in de buurt
komt.

Maar of het werkelijk wat uitmaakt,weet ik niet. Ik heb nooit anders gedaan.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2007 21:06 
Moderator

Johan, ik heb idd in mijn auto een Schilke 16c4 mondstuk liggen, terwijl ik op de GR speel.
Ik gebruik dit mondstuk alleen als ik thuis niet kan spelen door een vergadering o.i.d., en merk er eigenlijk geen nadelen van. De mondstukken ontlopen elkaar natuurlijk niet al te veel.
Ik gebruik het in de auto natuurlijk niet om redenen zoals Marnix eerder schetste, maar omdat het over het algemeen voor mij beter is toch nog wat te doen als ik thuis niet kan studeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2007 21:16 

Het mondstukbuzzen op zich zie ik wel zitten, maar als ik nadelige gevolgen krijg door dat ik dit op een ander mondstuk gan doen dan die ik gebruik op mijn trompet zou ik het beter achterwege kunnen laten misschien.
In mijn geval speel ik dus BR43M op trompet en zou ik op willen buzzen op een A&S 11/4C.
De BR43M zou ik dan thuis kunnen laten, deze zal dan minder snel beschadigen dan dat ik hem dagelijks in mijn broekzak of auto heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2007 21:31 
Moderator

Als de verschillen heel erg groot zijn tussen de mondstukken, en je voelt dat ook terug, dan is het misschien niet zo handig om op een heel ander mondstuk te buzzen.

Zelf heb ik niet zo heel erg veel moeite met omschakelen. Maar ik heb op dit moment dan ook ook maar 4 mondstukken in gebruik. Waarvan 2 echt regelmatig. Op mijn piccolomondstuk doe ik niks anders dan piccolo spelen, maar met mijn gewone mondstuk buzz ik wel.

Als je moeite hebt met omschakelen, zou ik er niet aan beginnen. Of je moet hetzelfde mondstuk kopen voor deze doeleinden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur