trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Blokkade na C3
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2007 20:23 

Over mondstuk "aanmeten" is al heel wat geschreven hier. Verreweg de meesten zijn er fel tegen. Een mondstuk kun je onmogelijk "aanmeten". Een Schilke 15B is een goed allround mondstuk.
Het gevoel de lipspanning kwijt te zijn kan komen doordat je aperture (het gaatje tussen de lippen) te groot is. Probeer eens al buzzend alleen op je lippen het instrument tegen de lippen te zetten (betere toon? Makkelijker bereik? dan is er een redelijke kans dat dit een probleem is). Belangrijk is niet te veel forceren, speel eens een weekje alleen p of pp, om je embouchure als het ware te 'resetten'.
Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2007 08:41 

Wat mij enorm heeft geholpen om aan hoogte met een goed geluid te winnen zijn de warmups van james stamp en de ASA methode van Quinque.
Met de warmups speel je veel pedaal tonen wat ervoor zorgt dat je met een heel open keel speelt, dus een groot geluid.
Bij de ASA methode speel je vanuit de lage G omhoog. Door laag te beginnen speel je ook met een open keel. Dit moet je zo lang mogeljk vol proberen te houden, valt in het begin erg tegen. Tijdens het oefenen moet je altijd zorgen dat je geluid over het hele bereik gelijk blijft, wordt het geluid dunner dan stoppen en even rusten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2007 09:04 

Ron schreef:
Met de warmups speel je veel pedaal tonen wat ervoor zorgt dat je met een heel open keel speelt, dus een groot geluid.

Met die pedaal tonen is ook lang niet iedereen het eens geloof ik. Ik krijg altijd te horen dat het amper/helemaal geen effect heeft. Ik doe het eigenlijk ook zelden, gewoon omdat het niet leuk is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2007 15:39 

Met pedaalnoten ontspan je je lippen heel goed. En dat is weer heel goed als je veel hoog hebt gespeeld. Maar volgens mij helpt het niet echt met je bereik(bij mij tenminste).

En de ASA methode van Quinque is absoluut een hele goede. Als je 'm steeds helemaal opbouwt en vooral vaak doet heb je daar echt profijt van. Zoals Ron al zei, je houd je keel sneller goed open.

Profiel  

Berichttitel: re
BerichtGeplaatst: 08 nov 2007 23:34 

Wat ook een interessante manier van spelen is die van jerome callet. De moeite om is op te zoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2007 00:03 

Same here..

heel lang tot een F3 snoeihard kunnen blazen.. en vandaag zat ie er voor het eerst op die G3..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2007 00:03 

Oeps dubbele post!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur