Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 okt 2007 07:46 |
|
|
|
...
Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 17:13, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 okt 2007 13:36 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
Laatst heb ik in de studio kort op een (volgens mij nieuwere) Adams gespeeld. Wat mij opviel was dat hij ontzettend lichtgewicht was, lichter dan mijn Oiram, maar volgens mij ook lichter dan mijn oude Yamaha. Ik heb de Adams bugel vergeleken met mijn Van Laar, en mijn indruk was dat ik er ook lichter op klonk, en dat vind ik zelf niet prettig bij een bugel, die naar mijn smaak wat donkerder mag klinken. In de studio is dat verschil misschien nog niet zo heel erg merkbaar, maar in live situaties zal een extreem lichte bugel sneller gaan schreeuwen, zeker op grote afstand. Mijn collega klonk er overigens (in de studio, live heb ik hem er nog niet op gehoord) erg goed op.
Een paar maanden geleden heb ik bij Adams de zware variant met beker uit een stuk geprobeerd (volgens Erik is dat het model waar Patches Steward nu op speelt?) en die klonk veel dikker en in mijn oren beter, maar die speelde weer relatief zwaar en minder flexibel, zeker ten opzichte van mijn bugel, die ook zo donker klinkt.
Mijn eigen mening: ten opzichte van mijn oude Yamaha was de Adams bugel een verbetering, maar het komt niet in de buurt van de bugels die ik in Margraten heb geprobeerd. Juist de combinatie van licht speelgevoel en warme, donkere klank is iets wat ik in nog geen andere bugel ben tegengekomen, en dat is ook de reden dat ik er een gekocht heb!
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 okt 2007 13:56 |
|
|
|
...
Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 17:13, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 okt 2007 18:04 |
|
|
|
Een kleine update:
Adams maakt inmiddels ook bugels die wat zwaarder zijn, dus met 0,5 mm plaatmateriaal. Ook maken ze nu (weer) bekers die uit 1 deel gemaakt zijn. Als ik in de buurt ben zal ik ze weer eens gaan testen, maar voorlopig zit dat er niet in.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Kerkradenaar1988
|
Berichttitel: Geplaatst: 31 okt 2007 19:55 |
|
Geregistreerd: 22 jan 2006 21:54 Berichten: 496 Woonplaats: Kerkrade
|
erikveldkamp schreef: Ik wijs je er even op dat STRAUB al op pagina 3 als 1e begon met het vergelijken van de Adams bugel met vL bugels.
Daar ben ik ook niet op tegen, als je m'n posts goed begrepen/gelezen had, dan had je dat zeker gezien. Ik ben voor vergelijken.
Ach ja... Frietje bij de Burger King dan maar.
_________________ They call it a wind instrument for a reason!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HanZsizzle
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 nov 2007 11:48 |
|
|
|
Ja. klopt ze zijn iets aangepast. Heb er vorige week op gespeeld, maar mijn indruk is er zeker niet beter opgeworden. De afwerking is wel verbeterd, maar als ik kijk hoe de bekerbocht loopt.... pfffff niet echt fraai. Wat dat betreft spelen ze nog verbazend goed, want ik meen me te herinneren dat dat een belangrijk stukje van het instrument is.
Toen ik die lichte uitvoering uitprobeerde, was die instrumentbouwer er zelf ook. Hij zat maar af te geven op v Laar. Nee die maakte alleen de beker maar zelf. en dit en dat was niet goed. Tja, dan maak je jezelf niet echt geliefd.
Ze zijn nu ook al trompetten aan het bouwen. Ook daar heb ik op gespeeld. (zonder dat er iemand was met verkoop praatjes). Ze waren nog in raw brass, maar ook hier weer die afwerking. Lagen 3 types. eentje met reversed lead pipe. Die speelde nog wel aardig (zeg maar goede middenklasse), maar ook niet meer dan dat.
Denk dat ze het doen om vooral bij verenigingen meer project korting te kunnen geven bij aantallen ofzo en er zit natuurlijk veel meer marge op. (teminste als die instrumentbouwers er per instrument niet te lang over doen)
Ventielen zijn trouwens wel van Bauerfeind, das dan wel weer een goede keuze.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
LR
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 nov 2007 20:19 |
|
|
|
Ik heb respect voor degeen die goede trompetten samenstellen kan.
ik heb bewondering voor degeen die trompetten bouwen kan.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
richaar-cdl
|
Berichttitel: Geplaatst: 08 nov 2007 08:19 |
|
|
LR schreef: Ik heb respect voor degeen die goede trompetten samenstellen kan. ik heb bewondering voor degeen die trompetten bouwen kan.
uhm... juist 
_________________ "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
|
|
| Omhoog |
|
 |