trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aanzet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 nov 2007 18:42 

BertS schreef:
Je moet niet even de tips 'over de schutting gooien', maar echt iedere week tijdens de les hier een half uur mee bezig zijn

Ik dacht zoiets als iedere week voor of na het jeugdorkest een kwartier alleen met aanzet bezig zijn. Ik ga vrijdag ook eens met de dirigent (tevens docent hoorn aan diverse muziek scholen) overleggen. Ik vind het jammer dat het nu 1 leerling is die de voortgang van het geheel tegen houdt. Dus voor mij de enige mogenlijkheid die er is is dat die leerling extra ondersteuning moet krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 nov 2007 18:48 

martijn85 schreef:
Ik heb totaal geen ervaring met les geven en dat ik net les had is ook al weer even terug. Maar ik help mee met een jeugdorkest en daar zit een jongen(tje) met het zelfde probleem: een Pu aanzet.

Maar ik denk dat het kan helpen voor het verkrijgen van een T of Ta aanzet om iemand droog te laten oefenen met Ta te laten zeggen en duidelijk te laten articuleren, voor het proberen van een Ta aanzet op trompet. (net zo iets als tongslag droogoefenen)

Er op blijven letten en de leerling ook het verschil heel duidelijk/overdreven laten horen.

was het niet iets van:
ta-te-ke-ta-te-ke-ta
tu-te-ke-tu-te-ke-tu
en dan steeds sneller, dit is zelfs op de fiets nog te doen. heeft bij mij veel geholpen...

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 nov 2007 19:21 

behalve dat er tijd in de les werd besteed aan de aanzet,
deden we met het orkest ook altijd een gezamelijke warmup,
gewoon 1 toonladder, op en neer, voor ons die van C.
van C tot C en terug. eerst lange noten, letten op klank.
dan gewoon doorspelen.

dan als 8ste noten ipv kwarten, dus 2x C, 2x D etc,
dan triolen(elke noot 3x) en dan 16den. daarbij werd dus aandacht op accenten binnen maat en aanzet gelegt. een enkele keer gingen we door naar iedere noot 5x,
met groepjes van 2 en 3, dus accent op 1 en 3 of 1 en 4,
6, als 2x 3 en 7, met 2x2 en 1x3. daarin dus en de accenten en aanzet.
bij 5, 6, en 7 werd t tempo aangepast. maar verder werd tempo gelijk gehouden.

eerste keer red je dus die 16de niet of nauwelijks,
en zet je gewoon paar keer opnieuw in(wel noten overslaan, gelik blijven met de rest),
en op een gegeven moment kun je wel bij blijven.

hier werden nog meer dingen aan toe gevoegd, zoals letten op de dirigent.
hoe zet je gelijk in, hoe zit het met fraseringen, rare tempo wisselingen, dynamiek?
als je goed kijkt, is t allemaal af te leiden uit de bewegingen van de dirigent, maar in t begin blijkt dit vaak erg lastig

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 nov 2007 21:36 
Moderator

martijn85 schreef:
Dus het is in een paar weken op te lossen?

In het jeugdorkest waar ik als opvulling bij zit speelt er een al ruim een jaar en die kan nog geen noot met Tu aanzetten (en ik had al zo'n hoge dunk van z'n leraar nee ik ga geen namen noemen)

Misschien z'n leraar eens passeren en de aanwijzingen die hier op het forum staan over het aanleren van een Tu aanzet opvolgen, want ik vind het echt schandalig dat ie na ruim een jaar spelen geluid uit z'n trompet kan krijgen van de C tot de B in de balk maar totaal zonder aanzet en werkelijk elke noot zakt in (geen adem steun).

Goh, misschien moet jij zel eens gaan lesgeven.

Nogal boude taal sla jij hier uit.

Ben net zelf begonnen op twee plekken met leerlingen van anderen over te nemen. Bij de meesten verloopt het redelijk soepel, bij sommigen moet ik wat sleutelen. Maar ik moest er toch niet achter komen dat iemand achter mijn rug om, mijn leerlingen "les" gaat geven.

Omdat ik als leraar zelf een route uitstippel waar ik aan wil werken, sommige problemen vind ik minder urgent om op te lossen dan anderen. Maar dan moet niet iemand goedbedoeld mij gaan passeren en mijn lesschema bij die kinderen overhoop gaan smijten, want dan is al mijn werk naar de klote.

Echter als sidenote: er bestaan inderdaad lesboeren, die nergens meer op letten en alleen maar hun tijd uitzitten. Zo weiger ikzelf echter te worden, ik geef niet langer dan 2 uur les op een dag. Dan blijf ik geconcentreerd op de leerling, en krijgt ook de laatste leerling voldoende aandacht en concentratie. Ik weet namelijk uit ervaring ook dat lesgeven gruwelijk vermoeiend is. Dus van mij uit een bewuste keuze om weinig leerlingen per dag, maar wel goed les te geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2007 08:30 

Tsja, ik weet niet wat voor route die leraar heeft, of hoeveel aanleg/inzet een leerling heeft als na een jaar les er nog geen noot fatsoenlijk aangezet kan worden. Ik denk persoonlijk aan een mismatch tussen leerling en docent, ik ken beide en ze hebben beide zo hun gebruiksaanwijzing.

Ik heb zo het mijn twijfels er over of er echt wel veel aandacht naar de aanzet gaat tijdens de lessen. Ik neem aan dat 95% of meer van de leerlingen na een jaar met een redelijke klank en aanzet binnen de balk aardig kunnen spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2007 09:08 
Moderator

Dat neemt niet weg dat jij de leraar niet bent, en omwille van het fatsoen, moet je niemand maar even passeren. Heb dan het lef en het fatsoen om de man zelf te vragen hoe en wat.

Er zijn namelijk ook nog leerlingen die, er thuis ook geen donder aan doen. Naja dan kun je als leraar trekken aan de leerling, maar dan gaat het echt niet vooruit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2007 09:25 

marnix schreef:
Echter als sidenote: er bestaan inderdaad lesboeren, die nergens meer op letten en alleen maar hun tijd uitzitten. Zo weiger ikzelf echter te worden, ik geef niet langer dan 2 uur les op een dag. Dan blijf ik geconcentreerd op de leerling, en krijgt ook de laatste leerling voldoende aandacht en concentratie. Ik weet namelijk uit ervaring ook dat lesgeven gruwelijk vermoeiend is. Dus van mij uit een bewuste keuze om weinig leerlingen per dag, maar wel goed les te geven.

Dit vind ik ook redelijk 'boude taal'. Je suggereert dat na meer dan twee uur per dag de kwaliteit van lesgeven achteruit gaat...Dan ben je wel erg snel je concentratie kwijt. In veel andere beroepsgroepen werk je ook gewoon 8-10 uur per dag en daarvan moet je toch echt meer dan twee uurtjes 'geconcentreerd' kunnen zijn. Ik denk dat aan veel muziekscholen het gemiddelde aantal lesuren per dag toch hoger ligt (en ik weet dit zeker van een aantal docenten die ik ken). En dat gaat bij hen ook echt niet ten koste van de kwaliteit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2007 09:32 

Daar ben ik het wel mee eens, plus dat je in 2 uur geconcentreerd lesgeven ook een boel kunt vernielen bij een leerling als je hem de verkeerde dingen leert. D.w.z. als je de leraar zijn manier van spelen opdringt aan een leerling i.p.v. kijkt waar de leerling behoefte aan heeft.

Je kunt best meer dan 2 uur geconcentreerd lesgeven op een dag, net zoals je wel meer dan 2 uur geconcentreerd muziek kunt maken op een dag. Alle beroepsorkesten hebben namelijk langere werkuren dan 2 uur per dag.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur