Nou, vooruit maar weer eens. Ik las in een ander onderwerpje over iemand die een voortand moet laten vervangen door een implantaat, en anderen die geïnteresseerd waren hoe dat zou gaan met het spelen. Dus ik dacht, laat ik maar weer eens een onderwerp starten, want ik ben op dat punt nogal een ervaringsdeskundige. Op m'n 12-de kreeg ik -meteen maar- 2 implantaten op de plek van m'n door een val op het ijs afgebroken 2 voortanden. Dat was me nogal wat. Ik heb er toen jaren met spelen last van gehad omdat ik toen nog (a) veel te veel perste en (b) bovendien bang was de implantaten weg te persen zeg maar

Angst is natuurlijk nooit een goede raadgever! Een jaar of 5 geleden zijn de implantaten vervangen door 2 nieuwe, dat was in dezelfde tijd dat ik als "herintreder" weer begon met spelen. NO PROBLEM!

Als je maar gewoon een goeie trompettechniek hanteert of opbouwt. Die implantaten van tegenwoordig zijn prima en zitten muurvast, tenminste bij mij. O ja, persen moet je natuurlijk niet doen, maar dat moet je ook niet doen als je je eigen tanden nog hebt lijkt me.
Wat wel zou kunnen is dat je bij (nieuwe) implantaten een overgangsperiode nodig hebt om je fysiek weer optimaal intern afgeregeld te krijgen, maar als je dat gewoon de tijd geeft komt dat vanzelf goed. Niet overhaasten (voor amateurs misschien wat makkelijker dan voor profs). Ik heb wel eens gehoord van iemand die er een jaar over deed voor dat het spelen weer op zn oude niveau was, dus dat zou dan weer wel kunnen gebeuren, maar volgens mij is dat een uitzondering.